برنامه‌ها و بازی‌های تحت ویندوز وابسته به سیستم‌عامل هستند، اما خود سیستم‌عامل ویندوز وابسته به چیست؟ پاسخ روشن است، ویندوز تحت سرویس‌ها اجرا می‌شود. سرویس‌ها خدمات و ابزارهایی هستند که سبب اجرای سیستم‌عامل و برنامه‌ها می‌شوند. در برخی موارد علی‌رغم پاک کردن یک برنامه، سرویس مربوط به آن همچنان فعالیت می‌کند و لازم است آن را بصورت دستی متوقف و حذف کنیم. در این مطلب قصد داریم به چگونگی حذف سرویس‌ها در ویندوز ۱۰ بپردازیم؛ با تیم 724press همراه باشید.

آشنایی با Service در ویندوز

در ابتدا باتوجه به مقدمه گفته شده درباره سرویس‌ها شاید سوالی ذهن مخاطب را درگیر کند که تفاوت یک سرویس با نرم‌افزارها در چیست؟ مهمترین تفاوتی که بین یک سرویس و برنامه می‌توان نام برد، عدم برخورداری از رابط کاربری ظاهری در سرویس‌ها و اجرا شدن آنها بصورت پیش‌زمینه است. چیزی که باید بدانید این است که تمامی سرویس‌های موجود در ویندوز توانایی پشتیبانی از همه برنامه‌ها و بازی‌ها را ندارند؛ بنابراین توسعه‌دهندگان می‌بایست برای تولیدات خود سرویس‌های مختلفی را ارائه کنند که به همراه برنامه در ویندوز اجرا شود.  

مطلب مرتبط: رجسیتری ویندوز چیست و چگونه می‌توان آن را ویرایش کرد؟

هشدار: حذف سرویس‌ها پروسه‌ای نیست که نیاز باشد بصورت دوره‌ای صورت بگیرد. همچنین ممکن است با حذف اشتباهی یک سرویس سیستم خود را دچار مشکل و خطا کنید. بنابراین بهتر است ابتدا سرویسی که می‌خواهید حذف نمایید، به خوبی شناسایی کرده و اثرات حذف آن را مورد بررسی قرار دهید و درنهایت با رعایت تمامی موارد نسبت به حذف سرویس اقدام کنید.

حذف کردن سرویس در ویندوز

از آنجا که قبل از اعمال تغییرات روی سرویس‌ها دانستن نام‌ آنها ضروری است، بنابراین بهتر است نام آنها را دقیق جستجو کنید. وارد بخش Computer Management شده و در ستون سمت چپ، بخش سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها را گسترش دهید. با کلیک روی هر یک از سرویس‌ها می‌توانید توضیحات مربوط به آن را مشاهده نمایید. بهتر است توضیحات را بادقت بخوانید و از حذف سرویس موردنظر اطمینان حاصل نمایید. پس از خواندن توضیحات و حصول اطمینان از انتخاب سرویس موردنظر نام آن را کپی کنید. برای این کار می‌توانید روی سرویس کلیک راست کرده و سپس وارد صفحه Properties شوید؛ در آن جا از تب General به راحتی می‌توانید نام سرویس را کپی کنید.

حذف سرویس در ویندوز (724press.com)

از طریق دسترسی ادمین وارد پنجره فرمان‌ها شوید و عبارت دستوری زیر را وارد نمایید:

sc delete service-name

توجه داشته باشید که باید به جای عبارت service-name نام کپی شده سرویس را قرار دهید؛ برای مثال کد زیر را ببینید:

sc delete gupdate

سپس کلید اینتر را فشار دهید تا سرویس موردنظر حذف شود. می‌توانید در همین پنجره پیغام حذف موفقت‌آمیز سرویس را همانند تصویر زیر مشاهده نمایید.

حذف سرویس در ویندوز (724press.com)

درصورتی که بطور اتفاقی سرویسی را به اشتباه حذف کردید و سرویس متعلق به یک برنامه است، می‌بایست برنامه را حذف و دوباره نصب نمایید.

مطلب مرتبط: چگونه برنامه‌های دلخواه خود را به Startup ویندوز 10 اضافه کنیم؟

البته درصورتی که برنامه گزینه Repair و تعمیر مجدد را در خود داشته باشد، می‌توانید بدون نیاز به حذف و نصب دوباره این سرویس را به سیستم خود بازگردانید. برای بررسی گزینه Repair می‌توانید به کنترل پنل سیستم رفته و از بخش حذف و نصب برنامه‌ها آن را در برنامه موردنظر بررسی نمایید. درصورتی که یک سرویس سیستم را به اشتباه حذف کردید، ابتدا بهتر است به سراغ بخش عیب‌یابی ویندوز رفته و بازیابی سرویس را از آن بخش بررسی کنید؛ درصورتی که چنین امکانی وجود نداشته باشد، باید ویندوز را مجدداً نصب کنید.