بازگردانی تنظیمات کارخانه یک روتر می‌تواند تمامی تنظیمات سفارشی کاربر را پاک کند و آن را به حالت‌های پیش‌فرض ببرد. با این حال، درهنگام عیب‌یابی یکی از ابتدایی ترین کارها Reset Factory یا همان تنظیمات کارخانه است. این کار بسیار ساده است و تنها نکته درباره آن تفاوت در ریست شدن متفاوت روترها است. برای بررسی فرآیند بازگردانی تنظیمات کارخانه در هر روتر با تیم 724press همراه باشید.

تنظیمات کارخانه چیست و چه زمانی باید به سراغ آن رفت؟

اولین چیزی که در این باره باید بدانید این است که راه‌اندازی مجدد با بازگشت به تنظیمات کارخانه متفاوت است و نباید آنها را با هم اشتباه بگیرید. راه‌اندازی مجدد برای روتر عملی همانند Restart در کامپیوتر را انجام می‌دهد و روتر را خاموش و روشن می‌کند؛ اما بازگشت به تنظیمات کارخانه تمامی تغییرات اعمال شده به تنظیمات روتر یا مودم را پاک می‌کند و حالت‌های پیش‌فرض را جایگزین آنها می‌کند. درصورتی که روتر شما دچار عملکرد نامطلوب یا مشکلات ناگهانی شد، بهتر است ابتدا آن را خاموش و روشن (Reboot) کنید و درصورتی که اتفاق خاصی رخ نداد، به سراغ بازگردانی تنظیمات کارخانه بروید. داده‌هایی که توسط بازگشت به تنظیمات کارخانه پاک می‌شوند عبارتند از:‌ رمز عبور، جزئیات شبکه وای‌فای (همانند نام SSID و عبارت عبور) و سایر تنظیمات قابل تغییری که توسط کاربر عوض شده‌اند. دراصل تغییرات بگونه‌ای رقم می‌خورند که انگار شما روتر را تازه خریداری کرده‌اید و مجدد باید تنظیمات دلخواه خود را به آن اعمال نمایید. پیشنهاد ما در مواقعی که روتر دچار مشکلاتی می‌شود این است که ابتدا آن را از نظر نرم‌افزاری به‌روز رسانی کنید، سپس درصورتی که همچنان مشکل پابرجاست آن را خاموش و روشن کرده و درنهایت به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

مطلب مرتبط: آموزش افزایش قدرت آنتن و سرعت اینترنت گوشی و مودم

چگونه روتر را تنها با یک دکمه به تنظیمات کارخانه برگردانیم؟

هشدار: همانطور که بالاتر گفتیم، بازگشت به تنظیمات کارخانه تمامی داده‌های سفارشی در روتر را پاک خواهد کرد.

روتر (724press.com)

تقریباً تمامی روترها یک رابطکاربری ساده فیزیکی در بدنه خود دارند که می‌توان از آنجا روتر را خاموش و روشن کرد. اکثر روترها دارای یک دکمه ریست در پشت خود هستند، این دکمه بسیار ریز است تا در شرایط معمول خیلی راحت نتوان آن را با فشار دادن ریست کرد. برای فشار دادن دکمه ریست نیاز به یک شی باریک همچون سوزن یا گیره کاغذ خواهید داشت. در بسیاری از روترها، اگر کلید ریست را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید، آن را به تنظیمات کارخانه بازمی‌گرداند. اما درصورتی که برای روتر شما چنین ترفندی جواب نداد، می‌بایست از روش ۳۰-۳۰-۳۰ استفاده کنید:

  • ۳۰ ثانیه کلید را نگه دارید.
  • روتر را به مدت ۳۰ ثانیه از برق بشکید.
  • دوباره روتر را به برق متصل کنید.
  • ۳۰ ثانیه دیگر کلید ریست را نگه دارید تا به تنظیمات کارخانه برود.

 بازگشت به تنظیمات کارخانه روتر از طریق رابط کاربری وب

درصورتیکه روتر شما دارای کلید ریست فیزیکی نیست، می‌توانید از طریق وب به سراغ پیکربندی دستگاه رفته و تنظیمات را ریست کنید. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه حتماً به دفترچه راهنمای روتر مراجعه کنید. همچنین می‌توانید مدل روتر خود را در اینترنت جستجو کنید و نسخه آنلاین دفترچه راهنما را دانلود و استفاده نمایید. به کمک دفترچه راهنما می‌توانید از نحوه بازگشت به تنظیمات کارخانه بصورت دقیق و کامل اطلاع پیدا کنید. برای ورود به اطلاعات و تنظیمات مجازی روتر می‌توانید به سراغ آی‌پی مربوط به آن بروید.

مطلب مرتبط: آموزش پنهان کردن نام شبکه‌های Wi-Fi و اتصال به وای‌فای مخفی در ویندوز ۱۰

برای بدست آوردن این آدرس در ویندوز ۱۰ می‌بایست مسیر Setting > Network & Internet  را دنبال کرده و سپس روی گزینه View Your Network Properties کلیک کنید. در صفحه مربوطه به سراغ گزینه Default Gateway رفته و آدرس آن را کپی نمایید.

تنظیمات روتر (724press.com)

پس از وارد کردن آدرس در مرورگر به صفحه تنظیمات روتر خواهید رفت. در این صفحه می‌بایست برای لاگین شدن نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. درصورتی که شما نام کاربری یا رمز عبور خود را تغییر نداده باشید، کلمه admin برای هر دوی آنها قابل استفاده است. درصفحه تنظیمات به سراغ یکی از تب‌های Restore، System یا Setting بروید. برای مثال، همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، کلمه Reset Factory در روتر ایسوس با عبارت Factory default جایگزین شده است.

تنظیمات مودم (724press.com)

شما نیز باید در تنظیمات روتر خود به دنبال کلمه تنظیمات کارخانه یا عبارات مشابه بگردید.