کامپیوترهای خانگی و لپتاپ‌های نو بسیار سریع هستند و بدلیل این عملکرد خود احساس خوشایندی را به کاربر منتقل می‌کنند. اما با گذشت زمان و هرچه تعداد فایل‌ها و کارکردهای دستگاه بالا می‌رود، از سرعت عملکرد آنها کاسته می‌شود تا حدی که بعضی مواقع سبب دلسردی کاربر می‌شود. اتفاقاتی از قبیل تأخیر در بارگذاری برنامه‌ها، باز شدن پوشه‌ها و... می‌تواند نشان‌دهنده افت سرعت سیستم باشند؛ همچنین ممکن است در مواقعی برنامه‌ها بصورت خودکار بسته شوند و سیستم با خطا مواجه شود. برای بررسی این موضوع و ارائه راهکار مناسب جهت بهبود سرعت کامپیوتر خود با تیم 724Press همراه باشید.

بهترین روش‌ها برای افزایش سرعت کامپیوتر

خوشبختانه ترفندهایی برای بهبود کارایی و سرعت کامپیوتر وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم؛ اما ابتدا بیایید به بررسی عواملی که سبب کند شدن سیستم می شوند بپردازیم.

نکته: توضیحات موجود در این متن برای نسخه‌های ویندوز ۷، ۸.۱ و ویندوز ۱۰ است.

چرا کامیپوتر ما کند می‌شود؟

724press-win1

با گذشت زمان، هنگام بارگیری فایل‌ها، جستجو در اینترنت، حذف برنامه‌ها، باز کردن برنامه‌ها و عدم استفاده از آنها و... کامپیوتر ما کند می‌شود و بصورت ناخواسته کش کردن حافظه و رم برای آن سخت‌تر از قبل می شود. بصورت کلی، نصب نرم‌افزارهای مختلف، فایل‌های کش شده مرورگر اینترنت، دسکتاپ به هم ریخته و شلوغ، هارد پر و اشباع، سخت‌افزار کثیف و... می‌توانند دلایلی برای کند شدن سیستم کامپیوتر شما باشند. البته این موضوع با کند بودن سرعت اینترنت متفاوت است و درصورتی که کندی را تنها در اتصال به اینترنت تجربه می‌کنید، می‌بایست مواردی ازجمله ISP، روتر و... را مرود بررسی قرار دهید.

مطلب مرتبط: چگونه اجرا شدن اپ‌ها در پس‌زمینه را در ویندوز ۱۰ محدود کنیم تا مصرف باتری و سرعت سیستم بهینه شود؟

پاک کردن پرونده‌ها و برنامه‌های اضافی و غیرمفید

یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات در جهت افزایش سرعت کامپیوتر، پاک کردن و حذف برنامه‌ها و سایر موارد اضافی از روی سیستم است.

  • از یک برنامه رایگان جهت پاک‌سازی حافظه و فضای ذخیره‌سازی سیستم خود همچون CCleaner استفاده کنید تا فضای اشغال شده توسط این موارد پاک شود. این برنامه می‌تواند فایل‌های ایجاد شده توسط سیستم‌عامل، ریجستری، برنامه‌های جانبی و همچنین مرورگرهای وب را شناسایی و حذف کند. وجود برنامه‌ها و پرونده‌های اضافی نه تنها می‌تواند برنامه‌های اصلی را سنگین می‌کند، بلکه همانطور که گفتیم بخشی از فضای حافظه را نیز به خود اختصاص می‌دهند.
  • اگر دسکتاپ به هم ریخته و شلوغی دارید، حتما آن را مرتب کنید. داشتن یک دسکتاپ شلوغ، آن هم در شرایطی که فایل‌های روی آن از نوع میانبر نباشند، می‌تواند فضای غیرمفیدی ایجاد کند و منابع سیستم را بی‌دلیل صرف کند.
  • برنامه‌های اضافی و غیرمفید که روی سیستم دارید را پاک کنید. این برنامه‌ها نه تنها بخشی از فضای حافظه را اشغال می‌کنند، بلکه ممکن است با راه‌اندازی ویندوز آنها هم بطور خودکار اجرا شوند و بدین ترتیب بخشی از منابع سیستم را به خود اختصاص دهند.
  • پرونده‌ها و فایل‌های اضافی و به اصطلاح (Junk Files) نیز می‌توانند به سادگی بخشی از حافظه و منابع سیستم را به خود مسغول کنند. سعی کنید فایل‌های قدیمی‌تر و کمتر مورد استفاده را حذف کنید یا آنها را به هارد اکسترنال انتقال دهید.

ساختاردهی به هارد دیسک

سعی کنید همواره هارد خود را مرتب نگه دارید؛ وجود فایل‌ها و پرونده‌های اضافی و تقریباً خالی می‌تواند علاوه‌بر اینکه فضای هارد را اشغال کند، همچنین سبب می‌شود هارد بیشتر فعال باشد و دائماً خود را مشغول واکشی فایل‌ها کند. فایل‌ها و موارد مشابه‌ها به داخل یک پوشه منتقل کنید و سعی کنید از ایجاد فایل‌های اضافی پرهیز نمایید.

پاک کردن ویروس‌ها، بدافزارها و...

هر رایانه‌ای در برابر ویروس‌ها و بدافزارها آسیب‌پذیر است؛ اما درصورتی که از برنامه‌های آنتی ویروس و ضد بدافزار استفاده کنید، احتمال آلوده‌ شدن سیستم شما به این موارد کمتر می‌شود. هنگامی که یک ویروس یا تروجان وارد سیستم رایانه می‌شود، بخشی از منابع سیستم را درگیر خود می‌کند، بدین ترتیب سرعت واکنش سیستم به تقاضای شما جهت اجرای یک برنامه یا نمایش یک فایل‌ها کم می‌شود.

مطلب مرتبط: بهترین آنتی‌ویروس برای ویندوز ۱۰ کدام است؟ آیا Windows Defender کافی است؟

برطرف کردن خطاهای سیستمی ویندوز

نصب و حذف نرم‌افزارها و به‌روز رسانی ویندوز، راه‌اندازی مجدد رایانه در هنگام به‌روز رسانی، خاموش کردن اجباری کامپیوتر و... می‌توانند سبب بروز خطاهای سیستمی شوند. این خطاها می‌توانند سبب قفل شدن کارها، متوقف شدن نصب و به‌روز رسانی و... می‌شود و لذت استفاده از یک سیستم روان را از کاربر می‌گیرد.

تنظیم جلوه‌های بصری

جلوه‌های بصری در ویندوز می‌تواند نظر کاربران را به خود جلب کند، اما زمانی که حافظه کافی روی سیستم خود ندارید، بهتر است این جلوه‌ها را متوقف کنید.

مطلب مرتبط:‌ ترفندهایی برای بهبود سرعت و عملکرد Windows 10

پاک‌سازی، جایگزینی و به‌روز رسانی سخت‌افزار

724press-win

درحالیکه بیشتر علت کندی سیستم مربوط به بخش نرم‌افزاری است، اما نباید از این موضوع نیز غافل شد که کثیف بودن و مشکل داشتن سخت‌افزار نیز می‌تواند سبب کندی در پردازش سیستم کامپیوتر شما شود. پیشنهاد می‌کنم ابتدا کیس خود را باز کنید و درصورتی که گرد و خاک روی سخت‌افزارهای مختلف نشسته آن را برطرف نمایید و سپس به بررسی سلامت فیزیکی سخت‌افزارهای خود بپردازید. درصورتی که قصد دارید سخت‌افزار کامپیوتر خود را تغییر دهید، بهتر است پس از خارج کردن قطعه موردنظر و قبل از جایگذاری نسخه جدید، تمامی بخش سخت‌افزاری سیستم را تمیز کنید.

نصب مجدد ویندوز

یکی از روش‌های کاربردی در برطرف کردن کندی سرعت که می‌تواند بخش‌های مختلف بالا را نیز شامل شود، تغییر ویندوز و نصب مجدد آن است. البته قبل از نصب ویندوز، ابتدا از اطلاعات خود بک‌آپ تهیه کنید، زیرا با تعویض ویندوز تمامی اطلاعات موجود در درایو اصلی پاک خواهند شد.