حافظه مجازی یکی از ضروریات در ویندوز ۱۰ است. سیستم‌عامل بصورت پیش‌فرض و خودکار حافظه مجازی را مدیریت می‌کند. این مقدار براساس آنچه که بنظر سیستم‌عامل برای RAM بهتر است تعیین می‌شود. با این وجود شما می‌توانید مقدار مورد نظر خودتان را در ویندوز ۱۰ به حافظه جانبی اختصاص و آن را مطابق میل خود تغییر دهید. می‌توانید این مقدار را کم یا زیاد کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که زیاد کردن مقدار آن مستلزم داشتن فضای کافی در دیسک است. برای بررسی این ترفند با ۷۲۴پرس همراه باشید.

تغییر حافظه جانبی ویندوز

برای شروع ابتدا می‌بایست وارد کنترل پنل شوید و سپس به بخش System and Security > System بروید. در ستون سمت چپ صفحه روی گزینه Advanced System Setting کلیک کنید. در پنجره System Properties (پنجره ۱ در تصاویر زیر)، به سراغ تب Advanced بروید. روی Setting که در بخش عملکرد قرار دارد، کلیک کنید. با این کار پنجره گزینه‌های عملکرد (پنجره ۳ در تصاویر زیر) باز خواهد شد. به تب Advanced رفته و سپس روی گزینه Change از بخش ماشین مجازی کلیک کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پنجره ماشین مجازی بوسیله این کار باز خواهد شد. تیک مربوط به گزینه Automatically manage paging file size for all devices را بردارید.

724press-memory

اکنون می‌توانید مقدار موردنظر خود را به حافظه مجازی سیستم تخصیص دهید. ابتدا از اینکه درایو C و گزینه Custom size را انتخاب کرده‌اید اطمینان حاصل کنید. حالا می‌توانید مقدار حافظه مجازی را وارد کنید. این گزینه دارای حداقل مقدار ۱۶ مگابایت است که مسلماً برای هر مصرفی بسیار کوچک درنظر گرفته شده است. همچنین سیستم با توجه به ملاحظات سخت‌افزار موجود به شما مقداری را پیشنهاد می‌کند که این مقدار نیز بسیار کوچک است. ۷۲۴پرس دات کام پیشنهاد می‌کند محدودیت‌های سیستم را درنظر بگیرید و سپس مقدار حافظه جانبی را تغییر دهید. پس از اتمام کار، به جهت بستن هر سه پنجره روی گزینه Apply و سپس Ok کلیک کنید. درنهایت پیامی ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد برای اعمال تغییرات و اجرای آنها سیستم را مجدداً راه‌اندازی کنید.

مطلب مرتبط: آموزش جامع کار با VirtualBox + نصب ویندوز ۱۰ در محیط این نرم‌افزار

نکات پایانی

افزایش اندازه حافظه جانبی سبب می‌شود تا سیستم نرم‌تر اما منطقی کار کند. اگر هنگام اجرای برنامه‌های سنگین مشکل دارید، افزایش حافظه مجازی می‌تواند به شما برای غلبه بر سختی اجرا کمک کند. همچنین کاهش اندازه حافظه جانبی می‌تواند بر عملکرد سیستم تأثیر منفی بگذارد. توجه داشته باشید که مقدار توصیه شده برای نسخه‌های قبل‌تر ویندوز قابل قبول‌تر است؛ زیرا ویندوز ۱۰ از قدرت بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی برخوردار است. اگر مقدار حافظه کمی از نظر سخت‌افزاری در اختیار دارید، بهتر است این میزان را با خرید یک حافظه جدید و یا اضافه کردن حافظه به مقدار قبلی افزایش دهید.