حتماً شما هم در مورد توصیه بسیاری از متخصصان در زمینه کاهش مصرف گوشت قرمز از برنامه غذایی چیزهایی شنیده‌اید. این درحالی است که مطالعات دیگری از فواید گوشت قرمز برای سلامت انسان پرده برداشته‌اند. با این حساب تکلیف مصرف‌کنندگان این ماده غذایی چیست؟ بالاخره گوشت قرمز بخوریم یا نه؟ در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم نتایج بررسی‌هایی که به تازگی انجام شدند، چه چیزی به معلومات ما اضافه کردند؟ 

برمبنای ۵ تجزیه و تحلیل جامع و جدید، هیچ مدرک و دلیل کافی وجود ندارد که به مردم بگوییم از مصرف گوشت قرمز پرهیز کنند. با این حساب آیا باید بپذیریم که محققان تاکنون به مردم دروغ می‌گفتند و استیک آنقدرها هم که به نظر می‌رسد وعده غذایی ناسالمی نیست؟ یا باز هم با یک استدلال جدید مواجه هستیم که بهترین راه برای مواجهه با آن، نادیده گرفتنش است؟

مضرات مصرف گوشت قرمز (724press.com)

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com) پاسخ به این پرسش بستگی کامل به سؤالی دارد که شما در ذهن دارید. تا به حال صدها تحقیق در طول دهه‌ها مطالعه و بررسی روی گوشت قرمز و فواید یا امتیازات مثبت آن روی سلامت انسان انجام شده است. با این حال نتایج شاید تفاوت‌های چشمگیری باهم داشته‌اند؛ به عنوان نمونه در برخی از این تحقیقات مشخص شد کسانی که در طول دوران زندگی خود علاقه‌ی بیشتری به مصرف گوشت قرمز داشته‌اند، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان یا بیماری‌های قلبی و عروقی باشند.

مطلب مرتبط: سرطان‌زا‌های زمان خود را بشناسید!

با اینحال باید اذعان کرد که هنوز راه درازی برای رسیدن به یک نتیجه قطعی در این زمینه وجود دارد و هنوز نمی‌توان به قطعیت اعلام کرد که انسان نباید گوشت قرمز مصرف کند. مطالعات انجام شده هنوز نتوانستند به صورت شفاف به این پرسش پاسخ دهند که بالاخره گوشت قرمز خوب است یا خیر؟ در عوض، دانشمندان حقایق بسیار مشخصی را جمع آوری کرده‌اند و با آنالیز آنها سعی دارند اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار مردم قرار دهند.


گوشت قرمز (724press.com) 

زندگی واقعی معجونی درهم برهم است. در ادامه با مرور تعدادی مثال به شما نشان خواهیم داد که چگونه همین پرسش ساده در مورد فواید یا مضرات مصرف گوشت قرمز می‌تواند به مجموعه پرسش‌های پیچیده‌ای ختم شود. مثلاً اینکه اگر مصرف‌کنندگان گوشت قرمز با خوردن مقدار زیادی غذاهای فست فودی نظیر همبرگر دچار مشکلات سلامتی شوند، آیا این مسئله مربوط به خوردن گوشت است یا دیگر غذاهای فست فودی عامل اصلی بیماری هستند؟ همچنین باید پارامترهایی همچون وضعیت مالی یا سنی آنها را نیز مد نظر قرار دهیم و در نهایت این پرسش مطرح می‌شود آن دسته از افرادی که کمتر گوشت قرمز می‌خورند، چه مواد غذایی را جایگزین آن کرده‌اند؟

در مجموع سؤالات سختی در این زمینه پیش روی محققان قرار گرفته است و هیچ راهی وجود ندارد که با انجام یک تحقیق کاملاً یک دست با تمامی پارامترهای مورد نظر، پاسخی جامع به این پرسش‌ها داد. اما دست کم حالا می‌توانیم تحقیقات را روی گروه‌های بزرگتری از داوطلبان انجام داده و عوامل کلیدی اصلی را به دقت مورد بررسی قرار دهیم.

مطلب مرتبط: با خوردن این مواد غذایی به جنگ سرطان بروید

در جریان تجزیه تحلیل‌های جدید بازهم یافته‌ها به صورت کامل نشان نداد که خوردن گوشت قرمز برای بدن انسان مفید است؛ اما دلیل و مدارک کافی و محکمی نیز به دست نیامده است که برمبنای آن بتوان به صورت مؤکد به مردم توصیه کرد از خوردن گوشت قرمز پرهیز کنند. اما با این حال یافته‌های جدید چه چیزهایی نشان دادند؟

گوشت قرمز (724press.com)

چیزی را که دوست دارید بخورید، با این حال این مسئله هنوز در حد توصیه‌ای ضعیف است که برمبنای مدارکی نه چندان قاطع ارائه شده است. واقعیت این است که شما نیازی ندارید گوشت قرمز بیشتری مصرف کرده یا مصرف خود را کاهش دهید، به عبارتی همچنان هیچ توصیه جدی وجود ندارد که میزان خاصی از گوشت قرمز را برای مصرف مناسب بداند.

در واقع در یک نگاه کلی شاید باید پذیرفت که این تجزیه تحلیل‌های جدید هم نتوانسته به این پرسش پاسخ دهد که مصرف گوشت قرمز: آری یا خیر؟ محققان و سازمان‌ها همچنان درگیر این بحث هستند و در نهایت هم ممکن است به همان نتایج قبلی برسند. شاید به نوعی ما همچنان در همان نقطه ‌ای ایستاده‌ایم که تحقیقات خود را از آنجا آغاز کردیم.

اما نکته جالب در مورد تحقیقات اخیر، بررسی نتایج به دست آمده از تغییراتی برنامه غذایی افرادی است که براساس توصیه کارشناسان پرهیز از مصرف گوشت قرمز را مدنظر قرار دادند. حال اگر اصولاً کسی اهمیتی به توصیه محققان ندهد، آیا اصلاً ارزش دارد که افراد تلاش کنند تا درستی این توصیه‌ها را به اثبات برسانند؟ شاید همه به توصیه دانشمندان یا متخصصان تغذیه بهایی نداده و ترجیح دهند راه خود را در پیش بگیرند. اما بالاخره در این میان افرادی هم پیدا می‌شوند که دوست دارند حتی اگر ریسک خطر کوچکی در زمینه خوردن گوشت قرمز وجود داشته باشد، از آن مطلع شوند. شاید تعدادی دوست داشته باشند به دنبال غذاهای جایگزین بروند و تعدادی هم بخواهند همچنان گوشت بخورند.

فواید یا مضرات گوشت قرمز (724press.com)

در این میان و در حالی که دانشمندان همچنان پیرامون بهترین نتیجه حاصل از تحقیقات انجام شده روی گوشت قرمز بحث و جدل می‌کنند، بسیاری از کارشناسان نیز در سوی دیگر ماجرا در تلاش هستند که به مردم بقبولانند نتیجه این تحقیقات چیز مهمی نبوده و جای هیچ نگرانی نیست. بدین ترتیب شاید بهترین راه این است که صرفنظر از نتایج جدید، ما همچنان همان الگوهای سالم غذایی را دنبال کرده و رفتارهای سالم غذایی در باور عموم را در پیش بگیریم. یعنی تا حد امکان از انواع سبزیجات، لوبیا، میوه و فیبر زیاد در مواد غذایی استفاده کنیم و در کنار آن به میزان لازم گوشت قرمز هم مصرف کنیم.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام و به گفته یک متخصص تغذیه، اگر شما به دنبال پیروی از یک دستور سالم هستید بهتر است از همان معلومات فعلی استفاده کنید. سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی روزانه خود جا داده و در عوض از مصرف مواد قندی به ویژه انواع تصفیه شده و مصنوعی آن بکاهید. به هرحال همان اندازه که به نظر گروهی گوشت قرمز عامل خطر است، در شمار دیگری از تحقیقات مصرف آن ضروری توصیف شده است. پس تعادل بهترین راهکار است؛ دست کم در زمانی که هنوز هیچ پاسخ منطقی به پرسش‌های افراد در زمینه مصرف گوشت قرمز داده نشده است.

سبزیجات (724press.com)

نظر شما در این زمینه چیست؟ شما رژیم گوشتخواری را ترجیح می‌دهید، یا از طرفداران گیاهخواری هستید؟ نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس نیز در میان بگذارید.