این پست برای کلیه افراد و به خصوص برای کسانیست که کار طراحی گرافیکی انجام می‌دهند و مرتبط با اشکال، الگوهای و مسیرهای سفارشی در Adobe Photoshop است. باید بدانید که نکات و ترفندهای موجود در فتوشاپ بی‌پایان هستند. درست زمانی که فکر می‌کنید که روی آنچه در این نرم‌افزار ارائه شده است تسلط دارید، حدود یک میلیارد چیز دیگر نیز وجود خواهد داشت که هرگز درباره آنها چیزی نشنیده‌اید. به طوری که می‌توان برای تمام طول زندگی در مورد این نرم‌افزار مطلب نوشت!

در پست امروز می‌خواهیم در مورد بخش‌هایی از فتوشاپ صحبت کنیم که شما تجربه چندانی در مورد آن ندارید. می‌خواهیم از یک ابزار سفارشی اشکال برای ساختن یک شکل استفاده کنیم. سپس با استفاده از این شکل یک الگوی سفارشی ایجاد کرده و آن را به یک مسیر اعمال ‌کنیم. بدیهی است که هر قدمی که امروز بر می‌داریم نیازمند یک پیش‌زمینه است؛ اما می‌توانیم آنچه در این مطلب به اشتراک گذاشته شده است را به عنوان یک مرور کلی تلقی کنیم.

برای اینکه این پروژه را اندکی خاص‌تر کنیم. می‌خواهیم که یک عکس را در Adobe Photoshop باز کنیم که این عکس مربوط به یک سگ بوده و هدف، اضافه کردن چاپ پنجه در زیر این عکس است. ما از یک حالت ترکیبی برای اطمینان از متناسب بودن چاپ‌ها با عکس استفاده می‌کنیم؛ اما این کار را در انتها انجام خواهیم داد و بیشتر در مورد نحوه ساخت این پنجه‌ها صحبت خواهیم کرد.

عکس نسخه‌ی نمایشی

از آنجا که این موضوغ فقط مربوط به گرافیک نیست، از یک عکس نیز استفاده خواهیم کرد. عقیده ما این است که یک عکس با جلوه‌ی عالی باعث می‌شود که این گونه مطالب از حالت عادی نیز فراتر ‌رود. عکس‌ها این مطالب را برای خواندن جالب‌تر می‌کنند. بیایید چیزی که امروز استفاده خواهیم کرد را ببینیم.

سگ (724press.com)

ایجاد شکل سفارشی

قبل از انجام هر کاری، باید یک بوم تمیز ایجاد کنیم. برای انجام این کار، از منوی File گزینه New را انتخاب کرده و سندی را تهیه خواهیم کرد که 900 در 1400 پیکسل باشد. ما این ابعاد را به طور تصادفی کردیم؛ چراکه با ابعاد مانیتور ما متناسب است. شما نیز می‌توانید ابعاد مناسب را برای خود انتخاب کنید.

برای ترسیم پنجه مورد نظر، به قسمت Custom Shape Tool در نوار ابزار موجود در سمت چپ مراجعه می‌کنیم.

مطالب مرتبط: ایجاد جلوهایی زیبا در نرم افزار فتوشاپ

فتوشاپ (724press.com)

پس از فعال‌شدن ابزار، به بالای نوار گزینه‌ها رفته و از جعبه کشویی شکل سفارشی، چاپ پنجه را انتخاب می‌کنیم.

فتوشاپ (724press.com)

اگر همه این شکل‌ها در دسترس شما نیست، به احتمال زیاد باید آنها را به منوی کشویی اضافه کنید. روش انجام این کار این‌گونه است که، روی نماد چرخ دنده‌های کوچک که در قسمت سمت راست بالای منوی‌ کشویی قرار دارد کلیک کرده و هنگامی که منو ظاهر می‌شود، روی All کلیک کنید. مواردی که نمی‌بینید فقط پنهان شده‌اند و باید آنها را تنظیم کنید تا قابل مشاهده شوند.

فتوشاپ (724press.com)

هنگامی که چاپ پنجه را انتخاب کردیم، باید مطمئن شویم که شکل صحیح ترسیم شده است. به عنوان مثال در اینجا، ما به دنبال کشیدن پیکسل‌ها بر خلاف شکل یا یک مسیر هستیم.

فتوشاپ (724press.com)

برای ترسیم درست این شکل، باید یک لایه خالی جدید در پنل Layers ایجاد کنیم (بنابراین شکل با لایه پس زمینه ادغام نمی‌شود) و مطمئن شوید که رنگ پیش زمینه در نمونه بردار رنگمان چیزی قابل مشاهده مانند رنگ سیاه باشد. به پایین پنل Layers می‌رویم و روی آیکون Create New Layer کلیک می‌کنیم و پس از آن، روی رنگ پیش‌زمینه واقع در پایین و سمت چپ نوار ابزار کلیک می‌کنیم تا مطمئن شویم که رنگ روی سیاه تنظیم شده است.

سرانجام، برای ترسیم شکل، یک بار درون سند جدید کلیک خواهیم کرد و هنگامی که مقادیر پیش فرض px۱۰۰ در px۱۰۰ در کادر گفتگوی ایجاد شکل سفارشی ظاهر شد، فقط روی دکمه OK کلیک می‌کنیم.

مطالب مرتبط: آموزش ایجاد افکت نئون در چند مرحله‌ی ساده با فتوشاپ

 فتوشاپ (724press.com)

انجام این کار چاپ پنجه‌ای کاملاً زیبای را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

ایجاد الگوی سفارشی

خوب، اکنون زمان آن رسیده است که الگوی سفارشی را ایجاد کنیم. ما از شکلی که به عنوان عنصر اولیه الگو گفته شد استفاده خواهیم کرد.

به عنوان یک یادداشت جانبی قبل از اینکه به موارد دیگر بپردازیم، می‌خواهیم به شما اطلاع دهیم که می‌توانید چیزهای زیادی را به عنوان بخشی از یک الگوی سفارشی استفاده کنید. ما تصمیم گرفتیم امروز فقط از چاپ پنجه‌ای استفاده کنیم که از یک شکل سفارشی ایجاد شده است؛ اما اگر شما در حال ایجاد الگوها هستید، با آنچه می‌خواهیم در زیر به شما نشان دهیم خواهید توانست خلاقیت بیشتری به خرج دهید. فکر می‌کنیم که شما از آنچه می‌تواند برای ایجاد یکی از این موارد استفاده شود تعجب خواهید کرد.

اولین کاری که انجام خواهیم داد این است که اطمینان حاصل شود لایه شکل در پنل Layers انتخاب شده و فعال است. سپس، از ابزار Rectangular Marquee استفاده می‌کنیم تا یک مربع در اطراف پنجه بکشیم.

فتوشاپ (724press.com)

پس از انتخاب شکل، می‌توانیم الگو را تعریف کنیم. به منوی Edit رفته و روی Define Pattern کلیک می‌کنیم.

فتوشاپ (724press.com)

وقتی کادر گفتگوی Pattern Name ظاهر می‌شود، یک نام را برای آن تایپ می‌کنیم که در این مورد Paw Print خواهد بود. سپس روی دکمه OK کلیک می‌کنیم تا الگوی جدید در فتوشاپ اعمال شود.

مطالب مرتبط: چگونه در فتوشاپ عکس ها را از حالت CMYK به RGB تبدیل کنیم؟

فتوشاپ (724press.com)

الگوی سفارشی اکنون ایجاد شده است. اگر این پست را می‌خوانید تا یاد بگیرید چگونه یکی از این الگوها را ایجاد کنید، این دستورالعمل‌ها نیز برای این مورد هستند. باقیمانده این پست در مورد نحوه اعمال الگو به یک مسیر در فتوشاپ خواهد بود.

اعمال یک الگوی سفارشی در یک مسیر

قبل از شروع این بخش، به شما می‌گوییم که قصد داریم به سرعت سر اصل مطلب برویم. اگر بخواهید به طور کامل آنها را درک کنید امکان دارد مواردی وجود داشته باشد که به زمان بیشتری برای درک کردن نیاز داشته باشد. به خصوص کادر گفتگو Place along Path که نکات زیادی درمورد آن وجود دارد، اما ما می‌خواهیم فقط گذری به آن بزنیم.

برای حذف انتخابی که قبلاً ترسیم کردیم، از منوی Select بالا گزینه Deselect را انتخاب کرده و یا کلید میانبر Ctrl+D را فشار می‌دهیم. سپس، لایه دارای اثر پنجه را به پایین سطل زباله در قسمت پایین پنل لایه‌ها می‌کشیم تا آن را حذف کنیم. بلافاصله بعد از آن، یک لایه جدید دیگر ایجاد خواهیم کرد. در اصل، می خواهیم از شر شکلی که ایجاد کرده‌ایم خلاص شویم و با یک سطح پاک شروع به کار کنیم. بنابراین آنچه ما ایجاد خواهیم کرد یک لایه با پس‌زمینه سفید و پیش زمینه خالی است. همچنین با کلیک کردن روی آن در پانل Layers مطمئن خواهیم شد که لایه خالی فعال است. کار دیگری که باید انجام دهیم این است که روی گزینه Pen Tool در نوار ابزار سمت چپ کلیک کنیم.

فتوشاپ (724press.com)

این ابزاریست که ما برای ترسیم مسیر استفاده خواهیم کرد. وسایل و ابزار مختلفی وجود دارد که می توانیم برای این کار از آنها استفاده کنیم؛ اما کار کردن با این یکی بسیار آسان است. برای ترسیم مسیر، روی سمت چپ فضای کاری و سپس در سمت راست کلیک خواهم کرد. ما دوست داریم که مسیر کاملاً افقی باشد؛ بنابراین وقتی این کار را انجام می‌دهیم، کلید Shift را از روی صفحه کلید خود نگه می‌داریم. با استفاده از کلید Shift می‌توان مسیرهای کاملاً افقی یا کاملاً عمودی ترسیم کرد.

فتوشاپ (724press.com)

سپس، درحالی که ابزار قلم هنوز فعال است، در جایی از صفحه راست کلیک کرده و هنگامی که منو ظاهر شد، روی گزینه Fill Path کلیک می‌کنیم. در صورت کار نکردن گزینه قبلی، می‌توانیم از منوی Edit گزینه‌ی Fill را انتخاب کنیم.

فتوشاپ (724press.com)

بعد از انجام این کار، کادر گفتگوی Fill Path ظاهر می‌شود. در داخل آن، از منوی کشویی محتوا، الگوی چاپ پنجه را از قسمت Custom Pattern انتخاب می‌کنیم، تیک گزینه Script را زده و سپس از منوی کشویی آن گزینه Place Along Path را انتخاب می‌کنیم.

فتوشاپ (724press.com)

در آخر، روی دکمه OK کلیک می‌کنیم. وقتی این کار را انجام دهیم، پالت Place along Path ظاهر می‌شود. ما تمام مقادیر پیش فرض موجود در این را پالت نگه می‌داریم و فقط روی دکمه OK کلیک می‌کنیم. پوشش این پالت نیز به یک پست جداگانه نیاز دارد. در حال حاضر، مقادیر پیش فرض مناسب هستند.

فتوشاپ (724press.com)

وقتی این بار روی OK کلیک می‌کنیم، شکل سفارشی را که قبلاً ساخته‌ایم در طول مسیر ظاهر می‌شود. خیلی جالب است نه؟ فقط تصور کنید که مسیری که قبلاً ایجاد کردیم منحنی ،مربع یا گرد و یا هر چیز دیگری بود.

فتوشاپ (724press.com)

مسیرها یکی از مواردی است که یادگیری آنها بسیار مفید خواهد بود؛ زیرا جهت انجام طراحی‌های گرافیکی واقعا کارگشا خواهند بود.

استفاده از شکل‌های سفارشی روی عکس

اکنون که ایجاد اشکال در طول یک مسیر را به پایان رساندیم، می‌توانیم آنها را به سمت صفحه حاوی عکس سگ منتقل کنیم. برای انجام این کار، روی لایه شکل کلیک می‌کنیم و آن را به سمت برگه عکس می‌کشیم. سپس، هنگامی که صفحه در فضای کاری به صفحه عکس سگ تغییر پیدا کرد، پایین آوردن شکل‌ها را تا جایی ادامه می‌دهیم تا به انتهای عکس برسیم وسپس آن را رها می‌کنیم. اگر شکل‌ها بزرگتر یا کوچکتر بودند، می‌توانیم با ابزار Free Transform آنها را تنظیم کنیم. میانبر صفحه کلید Ctrl + T این کار را برایمان انجام می‌دهد. در مورد این پروژه، شکل ها را بزرگ کردیم. در زیر می‌توانید آنچه در تصویر به وجود‌ آمده است را مشاهده کنید.

فتوشاپ (724press.com)

بدیهی است که به خاطر کادر سفید دور، شکل‌ها خیلی جالب به نظر نرسند. می‌خواهیم با رفتن به منوی Image و زیر منوی Adjustments و انتخاب گزینه Invert و کلیک کردن روی آن با این امر مقابله کنیم.

فتوشاپ (724press.com)

وقتی این کار را انجام دهیم ، پیش زمینه‌های سفید، سیاه می‌شوند و پنجه‌های سیاه، سفید می‌شوند. در مرحله بعد، به کادر کشویی حالت‌های ترکیب در پنل Layers می‌رویم و از بین گزینه‌های موجود، Screen را انتخاب می‌کنیم.

فتوشاپ (724press.com)

حالت ترکیب صفحه، رنگ سیاه را حذف می‌کند، بنابراین زمینه‌ی شکل از بین می‌رود. به عنوان یک گزینه جایگزین برای عدم حذف رنگ سفید یا سیاه در مرحله آخر ، می‌توانستیم به راحتی شکل سفارشی و بدون پس‌زمینه را ایجاد کنیم. برای تحقق این مهم، تنها کاری که باید انجام می‌دادیم این بود که هنگامی که در ابتدای کار می‌خواستیم شکل دلخواه را ایجاد کنیم، لایه زمینه سفید را نامرئی جلوه دهیم. برای انجام این کار، باید روی نماد Eye که در سمت چپ لایه پس زمینه در پنل Layers قرار دارد، کلیک کنیم. این موضوع را در هنگام ایجاد اشکال دلخواه به خاطر بسپارید؛ چرا که بعدها در وقت شما بسیار صرفه‌جویی خواهد کرد.

به عنوان آخرین مرحله در این پروژه ، تاری چاپ پنجه را کاهش می‌دهیم تا به صورت بهتری با تصویر ترکیب شود. برای انجام این کار، به نوار لغزنده Opacity که در قسمت پنل لایه‌ها است رفته و کمی نشانگر لغزنده آن را به سمت چپ می‌بریم تا مقدارش کمتر شده و به میزان ۶۰ درصد برسد.

فتوشاپ (724press.com)

حال اجازه دهید نگاهی به عکس نهایی بیاندازیم.

سگ (724press.com)

می‌دانیم که به نظر می‌رسد برای قرار دادن چند چاپ پنجه در زیر یک عکس کارهای زیادی باید انجام شود، اما اگر درمورد آن فکر کنید، متوجه می‌شوید که پس از اتمام ساخت شکل دیگر می‌توانید از آن هر زمان که خواستید و در هر جایی استفاده کنید و حالا شما می‌دانید چگونه اشکال را در طول یک مسیر ایجاد کنید، می‌توانید هر نوع چیز دیگری مانند کارت تبریک، پوستر، کارت‌پستال و موارد بسیار زیاد دیگری را نیز بسازید. اگر یک بار این روند را طی کنید، دفعه دوم که آن را اجرا می‌کنید ممکن است که انجام آن فقط چند دقیقه زمان ببرد. امیدواریم که نحوه ایجاد یک الگوی سفارشی، قرار دادن آن در طول یک مسیر و چگونگی استفاده خلاقانه از این الگوها در داخل یک پروژه را به طور واضح برایتان توضیح داده باشیم.