چگونه می‌توان بررسی کرد که آداپتور یا شارژر دستگاه الکترونیکی ما سلامت و بی‌خطر است؟ مسلماً خرید محصولات تأیید شده توسط شرکت سازنده دستگاه یکی از راه‌های اطمینان از عدم تقلبی و غیرایمن بودن محصول است. با این حال قیمت بالای لوازم جانبی اصل ما را به سمت استفاده از نسخه‌های تقلبی و کپی شده می‌برد. اما در میان این لوازم، استفاده از شارژرهای تقلبی خطرات بیشتری را به همراه خواهد داشت. زیرا درصورت انفجار می‌توانند شروع کننده آتش‌سوزی در محل شارژ شوند. جهت بررسی شارژرهای امن با ما همراه باشید.

چگونه می‌توانید بفهمید که شارژر تلفن همراهتان بی‌خطر است؟

در این مطلب قصد داریم به ۷ روش برای تشخیص یک شارژر بی‌خطر اشاره کنیم که به اختصار هرکدام از آنها را بیان خواهیم کرد.

  1. استفاده از شارژر اصلی
  2. بررسی بسته‌بندی اصلی
  3. جستجوی علائم کنترل کیفی و دستورالعمل‌های ایمنی
  4. بررسی سلامت پین‌های اتصال
  5. بررسی وزن شارژر
  6. جستجو برای پیدا کردن ایراد در کابل‌ها
  7. نگهداری شارژر و کابل در محیط و وضعیت خشک

اکنون به سراغ توضیح مختصری درباره هرکدام از این موارد می‌رویم:

استفاده از یک شارژر اصلی

لازم نیست که حتماً گوشی خود را همواره به شارژر اصلی شرکت سازنده متصل نمایید. با این وجود، ضروری است که از یک شارژر مناسب استفاده نمایید. یکی از مهمترین مواردی که در هنگام اتصال شارژر به تلفن همراه باید درنظر بگیرید، همخوانی و سازگاری شارژر با باتری دستگاه است. حتماً در هنگام خرید شارژر به اطلاعات بسته‌بندی آن دقت کنید و از مطابقت شارژر با دستگاه خود اطمینان حاصل نمایید؛ زیرا استفاده از شارژر با ولتاژ بیشتر یا کمتر از نیاز باتری می‌تواند به سیستم شارژ و باتری دستگاه شما آسیب برساند.

بررسی بسته‌بندی اصلی و دستورالعمل‌ها

یکی از راه‌های اطمینان از سازگاری شارژر با تلفن همراه بررسی بسته‌بندی آن است. اطلاعات روی بسته محصول می‌تواند نکات مهمی را در بر داشته باشد که از مهمترین آنها می‌توان به میزان جریان و ولتاژ ورودی و خروجی شارژر اشاره کرد. درضمن یکی از نکاتی که می‌توان کالای اصلی و تقلبی را از هم تشخیص داد، نوع بسته‌بندی آن است؛ بطوریکه کالای تقلبی برای ارزان‌تر تمام شدن قیمت، بسته‌بندی ضعیف‌تری نیز دارد. این احتمال نیز وجود دارد که شرکت‌های کپی کننده شارژر از بسته‌بندی تقلبی و درج دستورالعمل‌های ناسازگار با شارژر و مقادیر اشتباه استفاده کنند؛ برای همین چک کردن بسته‌بندی نمی‌تواند دلیل قطعی بر سلامت محصول باشد، اما درصورتی که شارژر اصلی را تهیه کنید، اطلاعات موجود روی بسته‌بندی مطابقت کامل با محصول را دارا است. البته استفاده از هولوگرام اختصاصی شرکت سازنده بر روی بسته‌بندی می‌تواند یکی از راه‌های تشخیص بسته‌بندی اصلی باشد.

مطلب مرتبط: شارژرها و کابل‌های شارژ تقلبی قاتل باتری‌های تلفن‌های هوشمند

به بررسی‌های کنترل کیفیت روی بسته‌بندی اکتفا نکنید

یکی از دلایل اهمیت بسته‌بندی‌ها و دفترچه‌های راهنما وجود علائمی است که نشان می‌دهد محصول مراحل کنترل کیفی را پشت سر گذاشته است. چنین اطلاعاتی می‌تواند نشان‌دهنده انجام آزمایشات مربوط به مقررات ایمنی محصول را شامل شوند. چنین علائمی به منطقه زندگی شما وابستگی دارد؛ برای مثال در ایالات متحده مهر FCC بیانگر مارک کمیسیون ارتباطات فدرال است. اما نکته همینجا است که نمی‌توان به چنین مواردی به سادگی اطمینان کرد؛ زیرا شرکت‌هایی هستند که چنین علائمی را جعل و کپی می‌کنند. بهتر است بجای بررسی مهرها و علائم کنترل کیفی به دنبال راهنمایی ایمنی محصول باشید؛ زیرا شرکت‌های جاعل بدلیل اهمیت مهرها و علائم سعی در جعل آنها دارند، اما اغلب از قرار دادن راهنمایی ایمنی چشم‌پوشی می‌کنند.

بررسی پین‌های اتصال

شاید این مورد نسبت به موارد قبلی کمتر پیش آمده باشد، اما بهتر است در هنگام خرید حتماً به پین اتصال شارژر و کابل شارژ دقت نمایید. خوشبختانه برای چنین کاری بررسی‌های خیلی عمیقی نیاز نیست و تنها کافی است کابل شارژ را به دستگاه خود متصل کنید و ببینید آیا محکم در جای خودش قرار می‌گیرد یا خیر! همچنین بهتر است خود شارژر را نیز به پریز برق وصل کنید و از پایه‌های آن نیز اطمینان حاصل کنید. اگر پین‌ها خیلی بلند باشند بین شارژر و دیوار فاصله می‌افتد که این تکیه‌گاه شارژر را از بین می‌برد. اگر هم پین‌ها کوتاه باشند امکان اتصال صحیح به برق میسر نخواهد شد و ممکن است بدلیل تکان سبب اتصالی و جرقه زدن شود. یک نکته دیگر که باید به آن دقت شود، جنس پین‌ها است؛ پین‌هایی که از مواد خوب تهیه می‌شوند مات هستند و رنگ آنها براق نیست، همچنین خراشیدگی و نقص نیز نباید روی پین‌ها دیده شود.

مطلب مرتبط: ۵ نکته سودمند برای محافظت بهینه از شارژر دستگاه‌های قابل‌حمل

بررسی وزن شارژر

همانطور که گفته شد، شرکت‌های تولیدکننده شارژرهای تقلبی از هیچ ترفندی برای کوتاهی در تولید یک شارژر دریغ نمی‌کنند؛ آنها حتی در مواردی از قرار دادن یک فیوز در آداپتور خودداری می‌کنند. شارژرهای اصلی نسبت به نسخه‌های کپی خودشان دارای وزن بیشتری هستند. این موضوعی است که می‌توانید با در دست گرفتن هر دو شارژر احساس کنید. بنابراین اگر شارژر اصلی تلفن همراهتان به هر دلیلی کار نکرد، می‌توانید آن را در هنگام خرید برای مقایسه وزنی با شارژر جدید به همراه داشته باشید. درصورتی که شارژر اصلی خود را ندارید، بهتر است بدانید شارژرها عموماً وزنی در حدود ۵۶ الی ۱۱۳ گرم دارند. البته حداقل وزنی که می‌توان برای یک شارژر متصور شد، ۴۰ گرم است.

اطمینان از عدم فرسودگی کابل

کابل‌ها نیز می‌توانند تقلبی و کپی باشند. همچنین ممکن است یک کابل بر اثر استفاده زیاد دچار فرسودگی و آسیب شود. مطمئناً پیچیدن محکم کابل‌ها می‌تواند سبب آسیب رسیدن به مسیر انتقال جریان و ولتاژ شود. مهمترین نکته‌ای که درمورد کابل‌ها باید به آن دقت کنید، فرسودگی کابل است. سعی کنید کابل‌ها را کمتر به دور چیزی حتی خود شارژر بپیچید. چگونه می‌توان یک کابل جعلی را تشخیص داد؟ باید بگویم عموماً کابل‌های شارژ تقلبی یا کوتاه‌تر و یا بلندتر از کابل‌های اورجینال هستند. برای مثال یک کابل شارژ اپل ۱ متر طول دارد و سایر کابل‌های شارژی همچون سامسونگ ۱.۵ متر طول خواهند داشت. کابل‌های غیر استاندارد عموماً اتصالات سستی در درگاه USB خود دارند.

مطلب مرتبط: نکات و روش‌های استفاده‌ی بهینه از شارژرها

بررسی عدم رطوبت در شارژر

این نکته آخر مربوط به شارژر، کابل مربوطه و دستگاه تلفن همراهتان است. مایعات می‌توانند سبب خرابی دستگاه‌های برقی شوند؛ بنابراین بهتر است تلفن همراه خود و لوازم جانبی همچون شارژر و کابل شارژ را از رطوبت و آب دور کنید. جالب است بدانید حتی عرق نیز می‌تواند عاملی برای رطوبت گرفتن دستگاه شما باشد. درصورتی که شارژر یا کابل شارژ تلفن همراهتان مرطوب و خیس شدند، باید با شکیبایی منتظر خشک شدن آنها شوید و حداقل چند روز آنها را به تلفن همراه خود متصل نکنید.