مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری، آیپد نیز نیازمند تعمیر و نگهداری است تا بتواند روان و کارآمد عمل کند. برای عملکرد بهتر آیپد نیاز به پاکسازی حافظه، تمیز کردن صفحه‌نمایش، بهینه‌سازی مصرف باتری و... خواهید داشت. برخلاف نگهداری کامپیوتر اجرای چنین نکاتی برای یک تبلت همانند آیپد بسیار ساده است. در این مطلب قصد داریم به روش‌های مختلفی برای بهبود بخشیدن به عملکرد آیپد بپردازیم. با ما همراه باشید.

تمیز کردن صفحه‌نمایش

اگر با یک آیپد کند در اجرای دستورات مواجه هستید، اولین چیزی که باید بررسی کنید وضعیت صفحه لمسی دستگاه است. با یک نگاه می‌توان به میزان تمیز بودن صفحه‌نمایش لمسی دستگاه پی برد. برای چنین کاری می‌بایست صفحه‌نمایش دستگاه را مقابل نور بگیرید تا میزان لکه‌های موجود روی آن را ببینید. جالب است بدانید گرد و غبار و اثرات انگشت حک شده روی صفحه‌نمایش می‌توانند عملکرد دستگاه را با کندی مواجه کنند. هرگز صفحه‌نمایش آیپد را با مواد شوینده تمیز نکنید؛ برای این کار بهتر است یک دستمال مخصوص پاک کردن صفحه‌نمایش LCD به همراه داشته باشید، آن را با آب مرطوب کنید و سپس به روی صفحه‌نمایش آیپد بکشید. قبل از استفاده از دستمال حتماً آن را بتکانید تا گرد و غباری نداشته باشد. قسمت‌های بالایی، جانبی و پشت دستگاه را نیز با همان دستمال تمیز کنید؛ منتهی تمیز شدن این بخش‌ها صرفاً جهت پاکیزگی است و در سرعت بخشیدن به عملکرد دستگاه تأثیری ندارد.

مطلب مرتبط: چگونه مشکل کندی آیپد را رفع کنیم؟

نکته: بهتر است همانند صفحه‌نمایش، قسمت‌های دیگر آیپد را نیز با دستمال مرطوب شده با آب تمیز کنید و همچنان از تمیز کردن دستگاه با مواد شوینده خودداری بفرمایید.

ریبوت کردن آیپد جهت پاک‌سازی حافظه

بهترین راه برای پاک‌سازی داخلی آیپد، ریبوت کردن (راه‌اندازی) مجدد دستگاه است. دستگاه را خاموش و پس از چند ثانیه دوباره روشن کنید. این کار سبب پاک شدن حافظه کش می‌شود و درنهایت موجب بالا رفتن سرعت پاسخگویی آیپد می‌شود. راه‌اندازی مجدد دستگاه می‌تواند خیلی از مشکلات از جمله عدم اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها بدلیلی سنگین شدن حافظه را برطرف کند. دکمه پاور را نگه دارید تا اسلایدر خاموش کردن دستگاه در صفحه ظاهر شود. با کشیدن اسلایدر به سمت چپ آیپد خاموش خواهد شد.

سیستم‌عامل iOS را به‌روز نگه دارید

هنگامی که نسخه جدیدی از سیستم عامل منتشر می‌شود، iPad نوتفیکیشن مربوطه را ارسال می‌کند. این هشدار بصورت یک نوتیفیکیشن قرمز رنگ بر روی آیکون تنظیمات خود را نشان می‌دهد. زمانی که چنین هشداری را مشاهده می‌کنید، بهتر است دستگاه خود را به شارژ بزنید و مراحل به‌روز رسانی را برای آپدیت کردن سیستم‌عامل دستگاه دنبال نمایید.

نکته: آپدیت iOS نیازمند حجم اینترنت است؛ پس درصورتی که می‌خواهید این کار را انجام دهید، ابتدا وضعیت بسته اینترنت خود را بررسی کنید.

برای دسترسی به گزینه آپدیت سیستم‌عامل می‌توانید پس از ورود به تنظیمات به سراغ گزینه General بروید و در آنجا گزینه Software Update را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: چگونه به‌روز رسانی خودکار در آيفون یا آیپد را فعال و غیرفعال کنیم؟

خرید کیف برای آیپد

همانطور که بارها گفته شده است، حادثه هیچگاه خبر نخواهد داد. بدلیل طراحی ظریف دستگاه‌های الکترونیکی همچون تلفن‌های همراه و تبلت‌ها یک برخورد کوچک نیز می‌تواند روی آن خط و ترک ایجاد کند. بهترین راه برای تقابل با چنین اتفاقاتی استفاده از کیف و کاور برای آیپد و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی ظریف است. سعی کنید در هنگام خرید به کیفیت کیف بیشتر از ظاهر فانتزی آن اهمید بدهید؛ ‌زیرا برخوردها می‌توانند روی عملکرد دستگاه تأثیرگذار باشند. همچنین بهتر است برای صفحه‌نمایش آیپد نیز از یک محاظ استفاده کنید.

بهینه‌سازی تنظیمات برای داشتن توان بیشتر باتری

خوشبختانه می‌توانید وضعیت نرم‌افزاری آیپد خود را برای استفاده بیشتر از باتری بهینه کنید. راه‌های مختلفی برای کاهش مصرف باتری وجود دارد که خاموش کردن دیتا در زمان‌هایی که از آن استفاده نمی کنید و یا کاهش نور صفحه در شب‌ها می‌تواند از روش‌های ابتدایی برای مدیریت مصرف باتری باشد. همچنین می‌توانید زمان واکاوی ایمیل‌ها را طولانی‌تر کنید تا مصرف باتری برای چنین عملکردهایی کاهش پیدا کند. اپل همچنین توصیه می‌کند که یک بار در ماه باتری را بصورت کامل تخلیه کنید و سپس آن را کاملاً شارژ کنید. البته بدلیل اینکه باتری دستگاه پس از مدتی دچار کاهش توان می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم زمانی که درصد شارژ باتری به ۵ درصد رسید این کار را انجام دهید.

مطلب مرتبط: چگونه طول عمر باتری آیپد را افزایش دهیم؟

تهیه نسخه پشتیبان

می‌توانید از iCloud برای بک‌آپ گرفتن منظم از داده‌های روی حافظه دستگاه استفاده کنید. خوبی چنین کاری این است که شما داده‌های خود را در یک فضای ابری ذخیره می‌کنید و دیگر فضای جداگانه‌ای از حافظه برای نسخه پشتیبان استفاده نمی‌شود. با استفاده از نسخه بک‌آپ می‌توانید آیپد را ریست کنید و به تنظیمات کارخانه بازگردانید. چنین کاری سبب می‌شود تا دستگاه به‌خوبی و کامل خالی شود و حافظه آن ریکاوری شود. همچنین می‌توانید آیپد خود ر با حساب کاربری آیتونز سینک کنید تا از نسخه پشتیبان معتبر در رایانه شخصی خود استفاده کنید.

حفظ فضای خالی کافی در حافظه

بهترین ترفند برای حفظ فضای ذخیره‌سازی و پاکیزه‌سازی آن حذف برنامه‌های قدیمی است که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید. فروشگاه App Store تاریخچه تمام اپلیکیشن‌هایی که شما خریداری و دانلود می‌کنید را ذخیره می‌کند؛بنابراین نباید از حذف برنامه‌ای نگران باشید؛ زیرا می‌توانید هر زمانی که خواستید برنامه را بصورت رایگان از این فروشگاه دانلود نمایید.

نکته: همچنین می‌توانید تمام برنامه‌هایی که قصد حذف کردن آنها را دارید، در یک آیفون یا آیپد قدیمی‌تر بریزید.

راه دیگری برای ذخیره فضای کافی در حافظه این است  که بجای بارگیری موزیک‌ها و فیلم‌ها در آیپد آنها را در آیتونز به اشتراک بگذارید. اشتراک‌گذاری خانه به شما این امکان را می‌دهد تا موزیک‌ها و فیلم‌های ذخیره شده در کامپیوتر خود را با یک آیپد به اشتراک بگذارید. این کار با پخش در شبکه بی‌سیم خانگی صورت می‌پذیرد و بدلیل اینکه در آیپد چیزی ذخیره نمی‌شود، می‌توانید فضای زیادی را در دستگاه خود در اختیار داشته باشید.