شاید بعنوان یک کاربر عادی، ویندوز رجیستری را یک عبارت ترسناک قلمداد کنید. زیرا این احساس را به شما منتقل می‌کند که درصورت هرگونه دستکاری، سیستم بطور کامل از دسترس خارج می‌شود. اما ویندوز رجیستری چیست؟ این بخش جایی است که کاربران می‌توانند تنظیماتی از ویندوز که در بخش‌های دیگر وجود ندارند را تغییر دهند. معمولاً افرادی که مهارت خوبی در کار با تنظیمات ویندوز دارند به سراغ ریجستری می‌روند؛ اما نگران نباشید، زیرا ما در این مطلب آموزشی به چگونگی کار با رجیستری ویندوز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ریجستری ویندوز چیست؟

رجسیتری ویندوز یک پایگاه داده است که طیف گسترده‌ای از تنظیمات پیکربندی ویندوز را در خود ذخیره می‌کند.

می‌توان گفت تقریباً تمام تنظیمات پیکربندی مرتبط با ویندوز در این بخش ذخیره می‌شوند. همچنین برنامه‌های جانبی می‌توانند از رجیستری برای ذخیره تنظیمات خود استفاده کنند؛ اگرچه درصورتی که یک برنامه نخواهد از رجیستری برای ذخیره‌سازی تنظیمات استفاده کند، می‌توانند تنظیمات را در فایل‌های پیکربندی داشته باشد که این موضوعات به توسعه‌دهنده آن بستگی دارد. بسیاری از گزینه‌های رجیستری در جاهای دیگر ویندوز قابل دسترسی نیستند.

تنظیمات پیشرفته بسیاری در ویندوز وجود دارند که بدون رجیستری نمی‌توانید آنها را ویرایش کنید. البته برخی دیگر از تنظمیات تنها از طریق Windows Group Policy در دسترس هستند که این ویژگی تنها در نسخه‌های Professional ویندوز وجود دارد. اگر از نسخه‌‌ای غیر از Professional استفاده می‌کنید، تنها می‌توانید از طریق رجیستری به تنظیمات ویندوز دست پیدا کنید. Windows Registry Editorیک رابط گرافیکی برای رجیستری ویندوز است که به شما امکان مشاهده و ویرایش محتوای آن را می‌دهد.

مطلب مرتبط: آموزش پشتیبان‌گیری و بازگردانی ریجستری در ویندوز 10

چگونه رجیستری ویندوز را باز کنیم؟

هشدار: هنگام کار با رجیستری ویندوز دقت بالایی نیاز است؛ زیرا ممکن است هرگونه تغییر سبب حذف برخی از تنظیمات شود. هیچکدام از ورودی‌ها را بدون داشتن شناخت تغییر ندهید و ورودی‌ها را پاک نکنید. درصورتی که می‌دانید چه کاری باید انجام دهید، کافی است تا با دقت بالایی شروع به ویرایش رجیستری نمایید.

توجه داشته باشید که درصورت هرگونه اقدام اشتباه در ویرایش ریجستری‌ها، باید ویندوز را عوض کنید؛ زیرا راهی برای بازگرداندن داده‌ها و تنظیمات پاک شده وجود ندارد. جهت دسترسی به ویرایشگر رجیستری ویندوز، کافی است عبارت regedit را در نوار جستجوی منوی استارت تایپ کنید.

چگونه رجیستری ویندوز را ویرایش کنیم؟

اگر مقدار خاصی را مدنظر دارید و می‌خواهید آن را تغییر دهید، می‌توانید از طریق ساختار درختی پوشه‌های رجیستری ویندوز به آن دسترسی پیدا کنید. برای باز کردن شاخه‌های زیرمجموعه هر پوشه کافی است روی پیکان مقابل هرکدام از آنها کلیک کنید تا به آن چیزی که می‌خواهید دسترسی پیدا کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید گزینه Add to VLC Playlist را به منوی مربوط به کلیک راست برنامه اضافه کنید، باید مسیر HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\AddToPlaylistVLC را دنبال کنید.

تا زمانی که مقصد اصلی را پیدا نکرده‌اید، باید تک‌تک پوشه‌ها و شاخه‌ها را باز کنید. روش دیگر برای دستیابی به مقاصد خود در این بخش، استفاده از تابع ویرایشگر جستجو است. برای این کار کلیدهای ترکیبی Ctrl + F را همزمان فشار دهید. اکنون می‌توانید مقادیر یا رشته داده موردنظر خود را در کادر جستجو وارد کنید تا به جستجوی آن بپردازد. البته توجه داشته باشید که همیشه این عملگر نمی‌تواند همه نوع داده‌ای را پیدا کند و بنابراین نمی‌تواند همیشه نتایج درست را به شما نشان دهد. اگر هیچ نتیجه‌ای برای عبارت موردنظر خود یافت نکردید، بهتر است بصورت دستی اقدام به جستجو کنید. برای ویرایش یک یک مقدار روی نام آن کلیک راست کنید و گزینه Modify را انتخاب نمایید. اکنون می‌توانید Value Data را به مقدار مناسبی که می‌خواهید تغییر دهید؛ درنهایت روی OK کلیک کنید.

مطلب مرتبط: چگونه مانع دانلود خودکار درایورهای سخت‌افزار توسط ویندوز ۱۰ شویم؟

چگونه یک مقدار رجیستری جدید بسازیم؟

در بعضی موارد ممکن است نیاز به ایجاد یک مقدار رجیستری جدید داشته باشید. برای مثال، اگر مقدار رجیستری برای تنظیماتی که می‌خواهید ویرایش شود وجود ندارد، می‌توانید آن را ایجاد نمایید. البته برای اینکه مقدار جدید به‌درستی کار کند، باید آن را در پوشه رجیستری مربوطه قرار دهید. اصولاً ایجاد مقدار رجیستری در پوشه‌های قدیمی کار درستی نیست؛ زیرا می‌تواند سبب اختلال در عملکرد ویندوز شود. ابتدا می‌بایست از قرارگیری در مکان صحیح در ویرایشگر رجیستری مطمئن شوید؛ سپس روی صفحه کلیک راست کنید و گزینه New را انتخاب کرده و پس ازنوع مقدار رجیستری را مشخص کنید. نام مقدار موردنظر را تایپ کنید و ویژگی‌های موردنیاز را به آن تخصیص دهید و درنهایت روی OK کلیک کنید. ممکن است این کار تا حدودی مبهم بنظر برسد؛ زیرا وجود نام‌های متفاوت به دلیل این است که هرکدام برای یک مقدار مشخص شده‌اند. اگر کلید یا پوشه‌ای که نیاز دارید موجود نیست، باید آن را توسط کلیدهای زیرمجموعه در هر پوشه ایجاد کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید یک مقدار را در Foo\Bar تغییر دهید، درصورتی که کلید Foo وجود ندارد، یک کلید Foo بسازید و سپس کلید bar را در داخل آن ایجاد کنید.

چگونگی Export و Import کردن فایل‌های رجیستری

ویرایشگر رجیستری قابلیت گرفتن ورودی و خروجی فایل‌های reg. را دارا است.

خروجی گرفتن

می‌توانید برای تهیه نسخه پشتیبان از کلیدهای رجیستری، فایل‌های reg. خودتان را ایجاد کنید. درصورتیکه می‌خواهید یک رجیستر را ویرایش کنید، تهیه نسخه پشتیبان ایده بسیار مناسبی برای زمان‌هایی است که در ویرایش یک رجیستر به مشکل برمی‌خورید. توجه داشته باشید که می‌توانید از هر رجیستر بصورت تکی یا اینکه از تمام رجیسترها بصورت کلی بک‌آپ بگیرید. البته تهیه نسخه پشتیبان از کل رجیسترها زمان‌بر نیست و حجمی معادل ۱۰۰ الی ۲۰۰ مگابایت خواهد داشت. درهر صورت برای تهیه نسخه پشتیبان باید به پنل سمت چپ رفته و روی پوشه موردنظر کلیک راست کنید و گزینه Export را انتخاب نمایید.

محتوای موجود بصورت یک فایل با فرمت reg. در کامپیوترتان ذخیره خواهند شد.

مطلب مرتبط: چطور ویندوز 10 را پاکسازی و سرعت سیستم خود را بهینه کنیم؟

وارد کردن

با دوبار کلیک کردن روی یک فایل reg. می‌توانید آن را به رجیستری خود اضافه کنید. اضافه کردن فایل reg. به رجیستری سیستم، فرآیند انجام هک‌های رجیستری را ساده می‌کند. به جای ساختن یا ویرایش هر مقدار بصورت دستی، روی reg. دوبار کلیک کنید و هر مقداری را که می‌خواهید به رجیستری بدون هیچ خطایی اضافه کنید. برای اعمال بسیاری از هک‌ها و تغییرات رجیستری نیاز به ری‌استارت کردن سیستم است. پوشه‌های reg. بصورت آنلاین قابل دستیابی هستند، اما نباید فایل‌های قدیمی را دانلود و اجرا کنید.

یک فایل رجیستری مخرب می‌تواند تنظیمات سیستم شما را با یک فایل ساده تخریب کند. پیش از اجرای یک فایل reg. روی آن کلیک راست کرده و به ویرایش آن بپردازید. محتویات یک پرونده رجیستری در نوت‌پد و سایر ویرایشگرهای متن باز خواهند شد که به همین طریق می‌توانید ببینید چه چیزی را نصب می‌کنید.

۳ هک رجیستری مفید را امتحان کنید

تعداد زیادی هک رجیستری و ترفندهای مفید وجود دارند که در اینجا قصد داریم سه مورد از آنها را معرفی کنیم.

باز کردن آخرین پنجره فعال Taskbar

آیا تا کنون برای شما اتفاق افتاده است که بخواهید آخرین پنجره فعال از برنامه‌های موجود در سیستم را دوباره باز کنید؟ چنین کاری را می‌توان با تنظیمات رجیستری در ویندوز انجام داد. ویرایشگر رجیستری را باز کنید و به مسیر زیر بروید:

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Current\Version\Explorer\Advanced

سپس روی پنل سمت راست کلیک راست نمایید و New > DWORD (32-bit) Value را دنبال کنید. نام آن را LastActiveClick بگذارید و مقدار داده آن را به ۱ تغییر دهید، درنهایت روی OK کلیک کنید.

حذف کردن OneDrive از فایل اکسپلورر

اگر شما نیز جزو کاربرانی هستید که از OneDrive استفاده نمی‌کنید، می‌توانید این گزینه را از فایل اکسپلورر ویندوز حذف نمایید. برای چنین کاری می‌بایست وارد ویرایشگر رجیستری سیستم شوید و به مسیر زیر بروید:

HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}

روی Syste.IsPinnedToNameSpaceTree کلیک نمایید و مقدار داده آن را به صفر تغییر دهید و سپس روی OK کلیک کنید.

تغییر فضای آیکون دسکتاپ

آیا تا بحال تصمیم داشتید فضای بین آیکون‌های دسکتاپ سیستم را تغییر دهید؟ خوشبختانه رجیستری ویندوز امکان چنین کاری را برای شما فراهم می‌کند. کافی است وارد ویرایشگر رجیستری شوید و سپس به مسیر زیر بروید:

HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WindowMetrics

در اینجا دو گزینه اندازه‌گیری نیاز به ویرایش دارند. در پنل سمت چپ کلید WindowMetrics را پیدا کنید. مقادیر IconSpacing و IconVerticalSpacing را پیدا کنید. این دو متغیر فضای افقی و عمودی بین آیکون‌ها را کنترل می‌کنند.