ویندوز هر گذرواژه‌ای که برای استفاده از شبکه‌های وای‌فای استفاده کرده باشید را به‌یاد می‌آورد؛ بدین ترتیب پس از یک بار اتصال به هر شبکه‌ای، می‌توانید دفعات بعدی بصورت خودکار به آن شبکه متصل شوید. اما ممکن است زمان‌هایی شما نیاز به مشاهده رمز عبور شبکه‌ها برای قطع ارتباط و اتصال مجدد داشته باشید. در اینجا قصد داریم به چگونگی مشاهده رمزعبور شبکه‌های وای‌فای در ویندوز ۱۰ بپردازیم. با ما همراه باشید.

استفاده از NirSoft’s WirelessKeyView

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای تثبیت فرمان در ویندوز، رمزعبور‌های ذخیره شده را مشاهده کنید؛ اما ما در اینجا ابتدا پیشنهاد می‌کنیم تا از اپلیکیشن کاربردی و رایگان NirSoft’s WirelessKeyView برای این کار استفاده نمایید. این یک ابزار بسیار ساده است که برای استفاده از آن نیازی به نصب آن در ویندوز ندارید و تنها کافی است آن را دانلود نموده و سپس وارد فایل ZIP شوید و روی فایل EXE آن کلیک کنید. با اجرا شدن برنامه می‌توانید لیستی از نام‌ها و رمزعبورهای ذخیره شده متعلق به آنها را ببینید.

مطلب مرتبط: آموزش پنهان کردن نام شبکه‌های Wi-Fi و اتصال به وای‌فای مخفی در ویندوز ۱۰

نکته: ممکن است برخی آنتی‌ویروس‌ها این برنامه را بعنوان یک بدافزار شناسایی کنند. اگر چنین اتفاقی برای شما رخ داد، بهتر است قبل از استفاده از این برنامه آنتی‌ویروس سیستم خود را برای مدت مشخصی غیرفعال نمایید. جالب اینجاست که WirelessKeyView حتی همانند بسیاری از برنامه‌های امروزی تبلیغات مزاحم نیز ندارد. در پنجره برنامه ستون Network Name نشان دهنده نام شبکه‌های WiFi یا بعبارت دیگر SSID آنها است. برای پیدا کردن رمز عبور مرتبط با یک شبکه، به ستون (Key (Asciiکه هم‌ردیف با نام شبکه است دقت کنید.

عبارت موجود در این ستون همان رمزعبوری است که شما آن را برای ورود به شبکه استفاده کرده‌اید. برای تهیه نسخه پشتیبان از این اطلاعات می‌توانید به سراغ File و سپس Save All Items بروید؛ با انجام این کار یک فایل متنی حاوی این اطلاعات در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بدین‌ترتیب می‌توانید از آن برای یک رایانه دیگر یا پس از تعویض ویندوز استفاده کنید.

استفاده از خط دستورات (فرمان‌ها)

کنترل پنل استاندارد ویندوز ۱۰ تنها اجازه می‌دهد تا شما رمزعبور شبکه فعلی وای‌فای که به آن متصل هستید را مشاهده کنید. اگر نخواهید که از نرم‌افزارهای جانبی همانند موردی که در بالا گفته شد استفاده کنید، باید به سراغ فرمانهای ویندوز بروید و از این ابزار جهت کشف اطلاعات لازم استفاده نمایید. برای پیدا کردن رمزعبور ویندوز بدین وسیله ابتدا می‌بایست پنجره Command Prompt یا PowerShell را باز کنید. جهت دسترسی به این ابزار می‌توانید روی استارت کلیک راست کنبد یا از کلید‌های ترکیبی Win + X استفاده نمایید. برای دیدن لیستی از پروفایل‌ شبکه‌های ذخیره شده در سیستم می‌توانید دستور زیر را اجرا کنید:

netsh wlan show profiles

شبکه موردنظری که می‌خواهید رمزعبور آن را بدست آورید را پیدا کنید و سپس دستور زیر را تایپ و اجرا کنید.

مطلب مرتبط: چگونه رمز عبور شبکه وای‌فای سابق و فراموش شده خود را در ویندوز ۱۰ پیدا کنیم؟

نکته: نام شبکه موردنظر خود را جایگزین عبارت NETWORK نمایید.

netsh wlan show profile name="NETWORK" key=clear

در قسمت Security Setting به سراغ گزینه key Content که نشان ‌دهنده رمزعبور شبکه وای‌فای است، بروید. این پروسه را برای مشاهده رمزعبور هر شبکه‌ Wi-Fi که می‌خواهید دنبال کنید.