پورت‌ USB یکی از چندین پورت یونیورسال است که در همه کامپیوتر‌ها، مک‌ها و لپتاپ‌های تحت ویندوز وجود دارد. تعداد دستگاه‌هایی که می‌توانید بوسیله پورت یو‌اس‌بی به سیستم خود متصل کنید، شگفت‌انگیز و در عین حال دارای ریسک است. اکثر افراد پورت‌های USB خود را باز نگه می‌دارند تا هر دستگاهی را به راحتی به کامپیوتر خود متصل کنند؛ با این حال اگر شما جزو افرادی هستید که ترجیح می‌دهید محدودیت‌هایی را برای پورت‌های یو‌اس‌بی کامپیوتر خود اعمال کنید، بهتر است این آموزش را دنبال نمایید. با ما همراه باشید.

غیرفعال کردن پورت‌های USB

چندین راه برای غیرفعال کردن پورت‌های USB در کامپیوترهای تحت ویندوز ۱۰ وجود دارد که با این حال، بهترین آنها استفاده از Device Manager است. درصورتی که از بخش مدیریت دستگاه برای غیرفعال کردن پورت استفاده کنید، با یک رابط کاربری ساده و کاملاً برگشت‌پذیر مواجه خواهید بود. برای شروع این کار ابتدا می‌بایست وارد مدیریت دستگاه شوید.

مطلب مرتبط:‌ ۵ راه برای فعال و غیرفعال کردن درایوهای USB در ویندوز 10

می‌توانید عبارت Device Manager را در نوار جستجوی ویندوز تایپ کرده تا سریع‌تر به آن دسترسی پیدا کنید.

  • در پنجره مدیریت دستگاه روی گزینه USB Serial Bus controllers کلیک کنید تا تمام گزینه‌های آن نمایش داده شوند.
  •  تمامی پورت‌های یو‌اس‌بی که در دستگاه شما موجود هستند در لیست موجود، دیده می‌شوند.
  •  روی پورتی که می‌خواهید غیرفعال شود کلیک راست کرده و سپس روی گزینه Disable device کلیک کنید.

  •  این کار را برای پورت‌های دیگری که می‌خواهید غیرفعال شوند نیز تکرار نمایید.

این تمام چیزی بود که برای غیرفعال کردن پورت یو‌اس‌بی توسط بخش مدیریت دستگاه نیاز داشتید. هر زمانی که به پورت‌ها نیاز دارید، می‌توانید از همین روش استفاده کنید و سپس گزینه Enable Device را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: حل مشکل USB device not recognized: خرابی پورت USB و سیم رابط و وسایل جانبی

اگر برای اولین بار است که درجهت غیرفعال کردن پروت‌های یو‌اس‌بی اقدام می‌کنید و تنها قصد دارید تا برخی از پورت‌های USB را غیرفعال کنید، باید بصورت آزمون و خطا پورت‌ها را غیرفعال کنید تا بصورت فیزیکی نیز پورت موردنظر را پیدا کنید. بهتر است بعد از غیرفعال کردن هر پورت، یک‌بار بوسیله فلش مموری پورت‌ها را تست کنید تا ببینید کدام پورت‌ غیرفعال شده است. این تغییر با ری‌استارت شدن سیستم، پابرجا می‌ماند؛ منتهی باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر BIOS سیستم بر روی پورت USB بوت شده باشد، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.