تلفن‌های همراه و تبلت ها می‌توانند در هنگام اتصال به کامپیوترها و لپتاپ‌ها شارژ شوند. درحقیقت، اکثر دستگاه‌هایی که نیاز به شارژ فوری دارند و به شارژر دسترسی ندارند، تنها با اتصال کابل USB به کامپیوتر یا لپتاپ می‌توان آنها را شارژ کرد. البته توجه داشته باشید که سرعت شارژ شدن بدین روش کندتر از حالت معمول است. درمورد لپ‌تاپ، حتی برای شارژ شدن تلفن همراه نیاز به روشن شدن آن ندارید. گاهی اوقات گوشی‌های آیفون برای شارژ توسط کامپیوتر یا لپتاپ دچار مشکل می‌شوند؛ در این مطلب قصد داریم به حل این مشکل بپردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی‌های ابتدایی مشکل عدم شارژ

قبل از اینکه به مسائل پیچیده‌تری بپردازیم، بهتر است چند مورد پایه و ساده را بررسی کنیم.

  • ابتدا بررسی کنید که کابل اتصالی صدمه ندیده باشد. بهترین کار این است که از کابل‌های USB اصلی برای چنین کاری استفاده کنید.
  • در اقدام دوم به سراغ پورت USB دستگاه‌های خود بروید و از تمیز و سلامت بودن پورت اطمینان حاصل کنید.
  • در قدم سوم ابتدا گوشی خود را از طریق شارژر بصورت مستقیم به برق متصل کنید و ببینید آیا دستگاه شارژ می‌شود یا خیر.
  • درنهایت آیفون را از همین طریق به یک کامپیوتر یا لپتاپ دیگر متصل کنید و ببینید که مشکل شارژ نشدن از لپتاپ بوده یا خیر.

اگر تمام مراحل گفته شده را طی کردید و هیچ مشکلی وجود نداشت، باید به سراغ موارد زیر بروید.

مطلب مرتبط: چگونه آیفون یا آیپد خود را سریع‌تر شارژ کنیم؟

پورت شارژ

همه لپتاپ‌ها حداقل یک پورت شارژ دارند. این پورت، یک پورت USB ساده است که می‌تواند بعنوان منبع تغذیه دستگاه‌های متصل مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، در اکثر لپتاپ‌ها می‌توان تمامی پورت‌های یو‌اس‌بی را بعنوان منبع تغذیه دستگاه‌های متصل درنظر گرفت. همانطور که گفته شد درصورتی که پورت لپتاپ بعنوان منبع تغذیه برای شارژ دستگاه‌های متصل مورداستفاده قرار بگیرد، حتی زمانی که لپتاپ خاموش باشد می‌توانیم آیفون خود را شارژ کنیم. در برخی از لپتاپ‌ها پورت‌های شارژ با نماد رعد و برق مشخص شده‌اند؛ اگر در لپتاپ خود چنین پورتی دارید، مطمئناً سازنده آن پورت را بعنوان پورت شارژ مشخص کرده و شاید مابقی پورت‌ها نتوانند دستگاه متصل را شارژ نمایند. در سایر لپتاپ‌ها که چنین چیزی نیست، تفاوتی میان پورت‌ها وجود ندارد و احتمالاً می‌توانید از همه پورت‌ها استفاده کنید. در برخی از سیستم‌ها، اگر یک پورت انرژی زیادی از دستگاه را به خود اختصاص دهد، پورت خود را بصورت خودکار غیرفعال می‌کند تا مشکلات امنیتی برای سیستم ایجاد نشود؛ برای غلبه بر چنین پروسه‌ای بهتر است سریعاً لپتاپ را ری‌استارت کنید تا دوباره پورت فعال شود. درصورتی که از پورت صحیح استفاده می‌کنید، اما همچنان مشکل شارژ شدن آیفون باقی است، بهتر است بعنوان آخرین قدم لپتاپ را ری‌استارت کنید و دوباره آیفون را از طریق پورت شارژ به لپتاپ متصل نمایید.

بررسی مجوز اتصال

سیستم‌عامل iOS دارای ویژگی است که براساس آن درصورتی که قفل دستگاه بیش از یک ساعت باز نشده باشد، هر لوازم جانبی که از طریق پورت به آن متصل شود، باید مجوز داشته باشد. بنابراین حتماً وضعیت آیفون خود را قبل از اتصال به کامپیوتر یا لپتاپ بررسی کنید (بهتر است یک‌بار وارد صفحه اصلی دستگاه شوید و سپس کابل شارژ را به آن متصل کنید تا مجوز اتصال صادر شود).

حذف یا نصب دوباره آیفون

آیفون خود را به کامپیوتر خانگی یا لپتاپ متصل کنید. وارد Device Manager شوید و گزینه Portable Devices را گسترش دهید. به دنبال آیفون خود در گزینه‌های موجود بگردید. روی آن کلیک راست کنید و سپس گزینه حذف نصب را انتخاب نمایید. دستگاه را از لپتاپ خود جدا کنید و دوباره متصل نمایید. قفل صفحه را باز کنید، اکنون باید پروسه شارژ شدن آیفون آغاز شود.

مطلب مرتبط: شارژرها و کابل‌های شارژ تقلبی قاتل باتری‌های تلفن‌های هوشمند

بررسی پورت‌های USB غیرفعال شده

درصورتی که تمام ترفندهای ذکر شده درباره شارژ آیفون شما موثر نبودند و قبلاً آیفون را به سیستم دیگری متصل کرده‌اید، وضعیت فعال بودن پورت‌ها را بررسی نمایید. می‌توانید این کار را از طریق کلیک راست کردن روی هر پورت و ورود به بخش Device Manager دنبال کنید. اگر پورت موردنظر غیرفعال بود، روی گزینه enable کلیک کنید تا فعال شود و سیستم شروع به شارژ کردن آیفون شما نماید.