سیستم‌عامل iOS که در آیفون و آیپد استفاده می‌شود، ویژگی‌های مفید بسیار زیادی را در اختیار کاربران می‌گذارد. البته در کنار تمام این ویژگی‌ها باید اشاره کرد که کار با یک سیستم‌عامل می‌تواند محدودیت‌هایی را به همراه داشته باشد؛ درست در این زمان است که جیلبریک‌ها وارد می‌شوند و سعی می‌کنند محدودیت‌های iOS را کنار بگذارند. به دلیل اینکه جیلبریک شدن با امنیت بالای دستگاه‌های اپل در تضاد است، اپل میانه خوبی با جیلبریک‌ها ندارد. سوال اصلی این است که آیا جیلبریک کردن آیفون به نفع کاربر است یا خیر؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی جیلبریک بودن یا نبودن آیفون بپردازیم. با ما همرا باشید.

جیلبریک چیست؟

شاید به ساده‌ترین تعریف ممکن بتوان جیلبریک را هک کردن آی‌او‌اس نامید. یکی از بزرگترین محدودیت‌هایی که کاربران آیفون با مواجه هستند، اجبار اپل برای دانلود اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف از فروشگاه اپ استور است. جیلبریک کردن به کاربران این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف را از فروشگاه‌ها و سایت‌های مختلف دانلود و نصب نمایند. از دیگر مزیت‌های جیلبریک کردن آیفون می‌توان به امکان شخصی‌سازی بیشتر تلفن همراه اشاره کرد؛‌ بطوریکه هر کاربر می‌تواند آیفون خود را از نظر ظاهری دچار تغییرات کلی کند. اما جیلبریک کردن در برابر مزایای گفته شده و دیگر آپشن‌هایی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد، مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند که یکی از اصلی‌ترین مشکلات خارج شدن آیفون از گارانتی اپل است. همچنین با جیلبریک کردن آیفون دیگر نباید انتظار امنیت بالایی از دستگاه خود داشته باشید. اگر قصد خرید آیفون دست دوم دارید، بهتر است به دلایل مختلفی ابتدا وضعیت جیلبریک بودن آن را بررسی نمایید.

مطلب مرتبط: چگونه ویژگی Dark Mode آیفون و آیپد را فعال کنیم؟

بررسی جیلبریک شدن آیفون

دو راه برای بررسی جیلبریک بودن یا نبودن آیفون وجود دارد که باید هر دو روش را برای این کار آزمایش کنید. اولین راه این است که به دنبال اپلیکیشن Cydia بگردید.

در موتور جستجوی Spotlight نام این اپلیکیشن را تایپ کرد تا درصورت وجود این اپلیکیشن در آیفون آن را پیدا کند. این اپلیکیشن برای دستگاه‌های جیلبریک شده یکی از ملزومات بحساب می‌آید. توجه داشته باشید که در نسخه ۲۰۱۹ این اپلیکیشن می‌توان اقداماتی را برای پنهان کردن آن انجام داد. در این مورد شما نیاز به دانلود اپلیکیشنی با عنوان CopyTrans Contacts دارید. این اپلیکیشن جزو برنامه‌های پولی است، اما درصورتی که تنها بخواهید وضعیت جیلبریک بودن آیفون یا آیپد خود را بررسی کنید، نیازی به پرداخت نخواهید داشت. برنامه CopyTrans Contacts را دانلود و نصب نمایید. آیفون خود را به کامپیوتر یا مک خود که برنامه گفته شده را رو آن نصب کرده‌اید متصل نمایید. از طریق نوار ابزاری که در سمت چپ صفحه برنامه وجود دارد، روی آیکون آیفون کلیک کنید. می‌توانید اطلاعات مربوط به دستگاه متصل شده به کامپیوتر را در این بخش مشاهده کنید. آخرین ورودی بخش General گزینه جیلبریک است. اگر جلوی این گزینه عبارت “No” نوشته شده باشد بدین معنا است که آیفون شما جیلبریک نشده و در صورتی که عبارت “Yes” در این بخش نوشته شده باشد، به معنای جیلبریک شدن آیفون است.

یکی دیگر از راه‌های بررسی جیلبریک آیفون را می‌توان در تغییرات ظاهری منو و دیگر ویژگی‌های آن دانست.

مطلب مرتبط: آیا آیفون و آیپد آنتی‌ویروس نیاز دارد؟ چطور امنیت iOS را افزایش دهیم؟

آیا جیلبریک کردن غیرقانونی است؟

باید بدانید که جیلبریک کردن عملی غیرقانونی نیست؛ اما شرکت اپل این کار را مخالف ضوابط خود می‌داند. اگر شما از مدل‌های قدیمی‌تر آیفون که از گارانتی خارج شده‌اند استفاده می‌کنید، می‌توانید با جیلبریک کردن گوشی خود برخی ویژگی‌ها و عملکردهای آن را بهبود ببخشید.