سرویس دانش و فناوری

چگونه از روت بودن یک گوشی اندرویدی مطلع شویم؟

روت اندروید

تلفن همراه اندرویدی: بررسی روت بودن یا نبودن

دو راه تقریباً آسان برای بررسی روت بودن یا نبودن یک دستگاه اندرویدی وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد که یک دستگاه اندرویدی روت شده را تشخیص بدهد. هر دوی این روش‌ها نیازمند نصب اپلیکیشن‌های جانبی هستند. اولین اپلیکیشن SuperUser یا به اختصار SU نامیده می‌شود. منوی دستگاه خود را باز کرده و نام این اپلیکیشن را در بخش جستجو تایپ کنید؛ درصورتی که گوشی شما روت شده باشد، این اپلیکیشن در آن نصب شده است.

مطلب مرتبط: گوگل با اندرویدی‌های روت شده و رام‌های کاستم مقابله می‌کند! محدودیت‌های جدید گوگل پلی

با مشاهده وجود این اپلیکیشن در گوشی می‌توانید بفهمید که گوشی روت شده است. البته این اپلیکیشن موارد استفاده دیگری نیز دارد که می‌توان گفت وجودش در تلفن همراه یا تبلت بصورت ۱۰۰ درصد تضمینی برای روت شدن دستگاه اندرویدی نیست. درصورتی که پس از جستجوی اپلیکیشن SU در سیستم، موردی یافت نشد، می‌توانید روت بودن دستگاه را از طریق روش دوم بررسی کنید.

برای این کار ابتدا می‌بایست اپلیکیشن Root Check را از فروشگاه گوگل دانلود و نصب نمایید. Root Check یک اپلیکیشن رایگاه است که می‌تواند وضعیت روت بودن دستگاه اندرویدی را به‌راحتی بررسی کند. پس از نصب برنامه آن را اجرا کنید؛ اولین تب برنامه که Root نام دارد، مشخص کننده روت بودن یا نبودن دستگاه است.

در این تب یک پیام نمایش داده می‌شود که علاوه‌بر معرفی نسخه اندروید نام دستگاه را نیز مشخص می‌کند و بیان می‌دارد، چنین دستگاهی با شرایط موجود روت شده است یا خیر. روش‌های دیگری نیز برای بررسی روت بودن یا نبودن یک دستگاه اندرویدی وجود دارد؛ اما این روش‌های گفته شده مطمئن هستند و درواقع هیچ گزینه‌ای مبنی‌بر پنهان کردن وضعیت روت دستگاه وجود ندارد تا به برنامه‌ها و روش‌های پیچیده‌تری برای کشف این موضوع نیاز باشد. با یک جستجوی ساده در فروشگاه گوگل می‌توانید برنامه‌های مختلفی که وضعیت روت دستگاه را بررسی می‌کنند، پیدا کنید.

مطلب مرتبط:‌ بازگردانی گوشی روت شده به حالت غیرروت با استفاده از بکاپ Nandroid

بررسی بوسیله کامپیوتر

اگر می‌خواهید برای اطمینان بیشتر روت بودن دستگاه اندرویدی خود را از طریق کامپیوتر نیز بررسی کنید، می‌توانید این کار را از طریق پنجره فرمان‌ها انجام دهید. این فرآیند کار می‌کند، اما شما به ابزار ADB و نصب درایورهای تلفن یا تبلت اندرویدی خود در کامپیوتر نیاز دارید. علاوه‌بر موارد گفته شده، شما باید ویژگی USB debugging را در دستگاه اندرویدی خود فعال نمایید. گوشی یا بتلد اندرویدی خود را به کامپیوتر متصل و از روشن بودن آن و فعال بودن ویژگی USB debugging اطمینان حاصل کنید. پنجره فرمان‌ها را از طریق دسترسی ادمین باز کنید و دستور زیر را در آن وارد نمایید.

adb shell su

این دستور وضعیت روت بودن دستگاه متصل را بررسی می‌کند. به عنوان مثال، تصویر زیر نشان می‌دهد که گوشی اندرویدی متصل شده به کامپیوتر من روت نشده است.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید