تبلت‌های ویندوزی هر روز نسبت به قبل محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. اما اگر به دنبال انتخاب مجموعه بزرگی از اپلیکیشن‌ها هستید، باید بدانید اندروید بهترین گزینه است. درحالی که نصب اندروید بر روی کامپیوترهای ویندوزی کار آسانی است، نصب این سیستم‌عامل بر روی تبلت‌های تحت ویندوز نیاز به ترفندهایی دارد. یکی از مشکلات تبلت‌های موجود، نداشتن درایو CD/DVD است. در این مطلب قصد داریم به روش‌های نصب سیستم‌عامل اندروید بر روی تبلت‌های ویندوزی بپردازیم. با ما همراه باشید.

از کدام تبلت‌ها استفاده می‌کنید؟

قبل از اینکه فرآیند آموزش را بطور کامل شروع کنیم، بهتر است در مورد اینکه اندروید بر روی کدام نسخه‌های ویندوز قابل نصب است، بحث کنیم. توجه داشته باشید که اندروید تنها بر روی تبلت‌های ویندوزی استاندارد ۳۲ و ۶۴ بیت قابل نصب است. تبلت‌هایی که از پردازنده‌های ARM (همانند تبلت Microsoft Surface RT) استفاده می‌کنند، شرایط نصب اندروید را ندارند. با این حال، روند نصب اندروید بر روی تبلت‌های ویندوزی در هر دستگاه متفاوت است. اما شکل کلی در همه دستگاه‌ها یکسان است. تبلت‌های تحت ویندوز ۸ برای نصب یک سیستم‌عامل دیگر مشکلاتی ایجاد می‌کنند و برای غلبه بر این موضوع راه‌حل آپدیت شدن آنها است. اما تبلت‌های تحت ویندوز ۱۰ مشکلی بابت این موضوع ندارند؛‌ کمبود اپلیکیشن‌ها یا افزایش پیچیدگی در این نسخه می‌تواند کاربران را به نصب اندروید ترغیب نماید.

مطلب مرتبط: چگونه پنل تنظیمات اندروید را به Control Center آیفون در iOS 11 تبدیل کنیم؟

برای نصب اندروید بر روی تبلت ویندوزی به چه چیزهایی نیاز داریم؟

مواردی که برای نصب سیستم عامل اندروید بر روی تبلت ویندوزی باید همراه ما باشد، در زیر لیست شده‌اند:

  • تبلت ویندوزی متصل به شارژر
  • یک عدد فلش مموری خالی با حجم ۱۶ گیگابایت و بیشتر
  • یک عدد فلش مموری با ویندوز نصب شده بر روی آن
  • نرم‌افزار نوشتن بر روی فلش مموری (ما در این آموزش از نرم‌افزار Etcher استفاده می‌کنیم)
  • ماوس یا صفحه‌کلید USB
  • یک عدد هاب USB برای اتصال چندین دستگاه به تبلت در یک لحظه

نسخه مناسب اندروید برای سیستم خود

هنگامی که شرایط اولیه برای نصب اندروید را مهیا کرده‌اید، اولین گزینه‌ای که باید به همراه داشته باشید، سیستم‌عامل Phoenix (فنیکس یک انتخاب فوق‌العاده برای اجرای سیستم‌عامل اندروید بر روی کامپیوتر خانگی است) است. قبل از انتخاب هر گزینه‌ای ابتدا مراحل مخصوص به تبلت خود را به‌خوبی و با دقت مطالعه کنید تا بدون اشتباه و خطا پروسه را به پایان برسانید.

چرا باید اندروید را روی تبلت ویندوزی نصب کنیم؟

ویندوز دارای رابط کاربری لمسی در تبلت‌ها است؛ اما برنامه‌های موجود در فروشگاه مایکروسافت در مقایسه با فروشگاه گوگل بسیار کم هستند. اگر قبلاً تجربه کار با یک تبلت اندرویدی داشته‌اید و با محیط لمسی ویندوز ارتباط خوبی برقرار نکرده‌اید، بهترین کار تغییر سیستم‌عامل است. با ورود کابل‌های OTG و پشتیبانی اندروید از آنها، شاید خیلی از نیازهای شما برطرف شود. توجه داشته باشید که برنامه‌های سازگار با نسخه ۳۲ بیتی کمتر هستند و به این ترتیب در فروشگاه گوگل با محدودیت اپلیکیشن مواجه خواهید شد.

مطلب مرتبط: چگونه اپلیکیشن‌های اندرویدی را در سیستم‌عامل مکینتاش (macOS) اجرا کنیم؟ Bluestacks, android studio و...

پیکربندی تبلت ویندوز برای نصب اندروید

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نمی‌توانید سیستم‌عامل دوم را بر روی دستگاه‌هایی ویندوز بدون در نظر گرفتن تنظیمات سیستمی نصب نمایید.

ابتدا لازم است از غیرفعال بودن Secure Boot اطمینان حاصل کنید. به تنظیمات رفته و مسیر Update and Recovery > Recovery را دنبال کنید و سپس گزینه Restart Now را که در زیرمجموعه Advanced Start-up قرار دارد انتخاب نمایید. از اینجا، کلیدهای جهتی دستگاه را برای انتخاب عیب‌یابی استفاده کنید سپس به سراغ گزینه‌های پیشرفته و تنظیمات UEFI فریم‌ور بروید. در این بخش گزینه Security را از منوی سمت چپ پیدا کنید و یک رمز عبور سوپروایزر انتخاب کنید. زمانی که آن را اضافه کردید، بوت را باز کنید و گزینه Secure Boot را پبدا کرده و آن را غیرفعال کنید. با اتمام این کار، دکمه پاور را نگه داشته تا دستگاه ری‌استارت شود؛‌ سپس دکمه ویندوز را تا زمانی که صفحه دوباره بازگردد، نگه دارید. این کار باعث می‌شود که یک میانبر سریع برای پنجره BIOS فعال شود. پنجره BIOS جایی است که باید از انتخاب شدن حالت UEFI مطمئن شوید.

درنهایت تبلت را خاموش کنید و یو‌اس‌بی هاب را مستقیماً به پورت USB آن متصل کنید. با استفاده از صفحه‌کلید که به دستگاه متصل است و با فشردن کلید F12، تبلت را به حالت بوت ببرید. در منوی بوت از کلیدهای جهتی برای انتخاب درایو USB استفاده کنید. هنگامی که به انتخاب موردی (مثلاً فعال کردن بوت دوگانه) نیاز دارید، از کلیدهای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید. نسخه‌های مختلف اندروید نیازمند اقدام مختلفی هستند. در اکثر موارد، گزینه بوت دوگانه باید انتخاب شود.

روش‌های جایگزین برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های در ویندوز

اگر انگیزه اصلی شما از نصب اندروید در تبلت‌های ویندوزی تنها استفاده از اپلیکیشن‌های تحت این سیستم عامل است، می‌توانید از شبیه‌سازی اندروید در ویندوز بجای نصب خود آن استفاده کنید. ابزارهای متعددی برای انجام این کار وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

NoxPlayer: تقریباً بهترین و محبوب‌ترین شبیه‌ساز محیط اندروید در ویندوز است.

BlueStacks: یک گزینه ایده‌آل برای افرادی است که به بازی‌های اندرویدی علاقه خاصی دارند.

Andy: این ابزار شامل ویژگی‌های متعددی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی است.

توجه داشته باشید که این برنامه‌های تنها در شرایطی روی ویندوز اجرا می‌شوند که سخت‌افزار روی ماشین ویندوز این اجازه را به شما بدهد.

مطلب مرتبط: ۵ شبیه‌ساز برتر اندروید و مقایسه‌ی Blustacks و Nox و ...

استفاده از ماشین مجازی برای راه‌اندازی اندروید در تبلت ویندوزی

شاید نصب سیستم عامل اندروید بر روی یک تبلت تحت ویندوز کار سختی باشد؛ در بدترین حالت ممکن است نسخه سازگار اندروید برای تبلت شما موجود نباشد. حتی اگر شبیه‌سازهای اندروید نیز به نیازتان پاسخ مناسبی ندادند، جای نگرانی نیست زیرا می‌توانید از ماشین مجازی استفاده کنید. ابزارهایی همچون VMWare Player یا VirtualBox می‌توانند یک محیط مجازی را برای شما راه‌اندازی کنند.

مطلب مرتبط: آموزش جامع کار با VirtualBox + نصب ویندوز ۱۰ در محیط این نرم‌افزار

در هر صورت این گزینه از گزینه‌های دیگری همچون بوت دوگانه یا حذف کامل ویندوز ساده‌تر و ملموس‌تر است؛ زیرا شما همچنان از یک سیستم‌عامل میزبان که همان ویندوز است بهره‌ می‌برید و از سیستم عامل مهمان (اندروید) در یک محیط مجازی استفاده می‌کنید.