کامپیوتر شما توانایی خواندن هر متنی در داخل اسناد، ایمیل‌ها یا صفحه‌های اینترنتی را در صورت استفاده از نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتار خواهد داشت. با ۷۲۴پرس همراه باشید تا با ۴ نرم‌افزار مفید برای تبدیل متن به صدا آشنا شوید.

بیشتر ما زمان زیادی را برای خواندن محتوای روی نمایشگر کامپیوتر می‌گذارنیم. حال ممکن است که کلمات به صورت اسناد کاری داخل نرم‌افزار Word، کتاب‌های الکترونیکی برای سرگرمی، رسانه‌های اجتماعی یا خبررسان‌ها باشند؛ کلمات در همه جا حضور دارند.

اما برای بعضی افراد این بهترین راه برای انتقال اطلاعات نیست؛ به خصوص اگر دچار اختلال بصری، ناخوانایی یا خیلی چیزهای دیگر باشند.

اینجا جائیست که نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتار وارد میدان می‌شوند. این ابزارهای مفید می‌توانند به صورت خودکار یک صفحه از متون را به یک صفحه‌ی گویا از کلمات تبدیل کنند که شما می‌توانید در اوقات فراغت خود به آنها گوش‌دهید. ما بهترین نرم‌افزارهای حال حاضر را که در دسترس قراردارند به شما معرفی می‌کنیم.

Windows Narrator

لازم به ذکر است که شما نیازی به دانلود نرم‌افزار اضافی برای تجربه کردن متن به گفتار در کامپیوتر خود ندارید. به این دلیل که خود ویندوز مجهز به یک راوی است که می‌تواند انواع وظایف را اداره کند.

برای استفاده از این مشخصه کلید ترکیبی Windows + Ctrl + Enter در ویندوز 10 یا کلید Windows + Enter را در نسخه‌های قبلی ویندوز همچون 8.1 یا ویندوز 7 فشاردهید.

هنگامی که Narrator فعال شد اجازه دهید تمام صفحه‌ای که باید خوانده شود از ابتدا تا انتها انتخاب شود، یا به جای آن می‌توانید یک پاراگراف مشخص، جمله، کلمه یا کاراکتر را انتخاب کنید. این نرم‌افزار حتی می‌تواند به شما بگوید چه فونت در حال استفاده است، تنظیمات محدوده پیچ را تشخیص داده و نقطه‌‌گذاری‌ها را نیز بخواند.

باید مایکروسافت را بابت نرم‌افزاری این چنین با جزئیات و کارآمد مورد تحسین قرار داد. اگر می‌خواهید نرم‌افزار text-to-speech را برای اولین بار تجربه کنید، از همینجا شروع کنید. هرچند اندکی پیچیده است، اما اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید می‌توانید ابتدا در سایت Microsoft's Support راهنمایی شروع به کار با نرم‌افزار Narrator را  مطالعه نمایید.

مطلب مرتبط: آموزش تایپ صوتی در ویندوز به کمک Microsoft Dictate

Balabolka

این نرم‌افزار کوچک نیز خصوصیات نرم‌افزار Microsoft Speech که در داخل ویندوز وجود دارد را داراست و از (API(SAPI آن استفاد می‌کند و می‌تواند این نرم‌افزار را تحت کنترل خود درآورده و آن را مفیدتر کند.

هر متن روی صفحه نمایش را می توان به فرمت‌های WAV، MP3، MP4، OGG یا WMA تبدیل کرد، و سپس می‌توان آنها را در تعدادی از دستگاه‌ها ذخیره کرده و گوش داد.

این نرم‌افزار فرمت‌های متنی وسیعی از جمله: AZW، DOC، DOCX، EPUB، HTML، MOBI، PRC، PDF، و برخی از گزینه‌های RTF را پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار حتی ‌می‌تواند برچسب‌هایی MP3 تولید کند که متن را همزمان با خوانده شدن‌ آن نشان خواهد داد.

Balabolka با مجموعه‌ای گسترده از زبان ها و همچنین با تمام نسخه‌های ویندوز حتی XP سازگاری دارد.

Audiobookmaker

این نرم‌افزار برای نسخه‌های قبلی ویندوز از جمله ویندوز XP، ۷ و ۸.۱ گزینه مناسبی است. این نرم‌افزار رایگان، قابلیت‌های گویندگی که قبلاً برای سیستم‌عامل ذکر شد را به کار می گیرد، اما دارای رابط کاربری ساده‌تر و خصوصیات بیشتری است.

مشهودترین خصوصیت نرم‌افزار Audiobookmaker توانایی آن در ساخت فایل‌های صوتی از اسناد است که خروجی آن می‌تواند در فرمت‌های WAV و MP3 باشد. ایجاد امکان گوش کردن به مکاتبات در حالی که بیرون هستید، استفاده در گوشی هوشمند یا ذخیره کردن آنها برای گوش کردن در زمان دیگر از سایر قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

تنظیم جالب دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند کامپیوتر شما را هنگامی که خواندن یک سند تمام شد، خاموش کند. این گزینه برای تبدیل دستگاه شما به یک دستگاه خواندن در شب که کمک می‌کند شما به خواب بروید، ایده‌آل است.

به این موارد قابلیت خواندن با صداهای مختلف، کنترل سرعت پخش، زیر و بمی صدا و حجم صدا را اضافه کنید، علاوه بر این نرم افزار قابلیت اضافه کردن لغت‌نامه‌های جدید را نیز دارد که همین باعث محبوبیتش شده است.

مطلب مرتبط: آموزش تغییر صدای هشدار پیام جدید در ویندوز 10

Read the Words

این سرویس جالب از رویکرد مبتنی بر وب برای تبدیل متن به گفتار استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند به صورت رایگان برای داشتن یک حساب کاربری ثبت نام کرده (همچنین اشتراک‌های پرداختی نیز برای ویژگی‌های اضافی وجود دارد) و سپس متن را در یک کادر اختصاصی در داخل وب سایت وارد می‌کنند. این متن بارگذاری شده در داخل سرور خواندن کلمات تبدیل شده و یک فایل MP3 ایجاد می‌شود که می‌توان آن را دانلود و در کامپیوتر ذخیره کرد.

سایت تخمین می‌زند که حدود یک دقیقه طول می‌کشد تا یک فایل صوتی یک ساعته ایجاد شود؛ اما امکان دارد این زمان به دلیل اینکه کاربران زیادی به صورت همزمان آنلاین هستند بیشتر طول بکشد.

شما می‌توانید از بین پانزده صدا و سه زبان مختلف (انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی) انتخاب کنید. هرچند خواندن کلمات شامل خدمات ترجمه نمی‌شود. بنابراین هر متنی که وارد می‌کنید، همان زبانی خواهد بود که خوانده می‌شود.

حساب برنزی رایگان است و به شما اجازه می‌دهد تا در هر تبدیل ۳۰ ثانیه فایل صوتی ایجاد کنید. این زمان برای یک حساب نقره‌ای با پرداخت سالیانه ۳۰ دلار، به یک ساعت می‌رسد و اگر از یک حساب طلایی با پرداخت سالیانه ۵۵ دلار استفاده کنید می‌توانید آن را تا ۸ ساعت افزایش دهید.

Natural Reader

پیشنهاد عالی دیگر در این زمینه نرم افزار Natural Reader است. این نرم دارای رابط کاربری ساده و روانی است که کارکردن با آن را بسیار ساده می‌کند. Natural Reader به خوبی فایل‌های استاندارد متنی شامل DOX، PDF، TXT و ePUB را تبدیل می‌کند.

این نرم‌افزار یک ویجت شناور نیز دارد که به شما امکان نشان‌گذاری کلمات را در نرم‌افزارهای دیگر می‌دهد تا بتوانید کلمات مورد نظر را انتخاب کرده و Natural Reader برای شما بخواند، که این مورد برای صفحات وب و ایمیل‌ها عالی است. علاوه برای شما می‌توانید صدای خواندن و سرعت را نیز کنترل کنید.

اگر بخواهید برای نسخه پیشرفته پول پرداخت کنید، در این صورت Natural Reader برای شما پیشنهاد ارائه ویژگی‌های جذابی از جمله قابلیت خواندن OCR، اسکن کتاب، مقاله، یا نامه و وارد کردن آن در کامپیوترتان خواهد داشت. همچنین نرم‌افزار قادر خواهد بود متن‌ را تشخیص داده و بخواند و حتی سند متنی ایجاد کند.

نرم‌افزار توانایی کار با تصاویر کتاب‌های الکترونیکی مانند Kindle، همگام شدن با فایل‌های صوتی اپلیکیشن‌های iOS یا Android در گوشی‌های هوشمند را نیز داراست. همانطور که گفتیم این نرم‌افزار دارای ویژگی‌های برجسته‌ایست.

Natural Reader دارای یک نسخه وب نیز هست که اجازه تبدیل رایگان تا ۲۰ دقیقه در روز را می‌دهد؛ شما همچنین می‌توانید از حالت نامحدود آن با پرداخت ۴ دلار در ماه نیز استفاده کنید.