اتوماسیون یکی از بهترین ابزارها برای انجام یک کار تکراری است. این کار همیشه آسان نیست، اما کدنویسی و Task Schedular دو راه بسیار خوب برای اکثر کارها هستند. در موارد نادری ممکن است ویندوز یک ویژگی اتوماسیون داشته باشد. اگر در ویندوز ۱۰ نیاز دارید فایل‌های خود را در روزهای مشخصی از پوشه‌ای به پوشه‌ی دیگر انتقال دهید، بهترین راه‌حل استفاده از یک دسته کد است. برای آموزش و بررسی کدنویسی جهت انتقال فایل‌ها با ما همراه باشید.

چگونه پس از گذشت زمانی مشخص یک فایل را از پوشه‌ای به پوشه دیگری انتقال دهیم؟

نوشتن یک اسکریپت برای انتقال فایل

یک پنجره جدید در نوت‌پد باز کنید و کدهای زیر را در آن پیست کنید. سپس فایل آن را تحت فرمت” BAT.” ذخیره کنید.

البته توجه داشته باشید که احتمالاً شما بنابر تعداد روزی که می‌خواهید فایل‌ها منتقل شوند، باید اعداد داخل کد را تغییر دهید.

@echo off

set X=30
set "source=C:\Source Folder"
set "destination=D:\Destination Folder"

robocopy "%source%" "%destination%" /mov /minage:%X%

exit /b

اولین کدی که نیاز به تغییر دارد، با حرف X در خطر دوم کدنویسی مشخص شده است. X نشان دهنده تعداد روز انجام این پروسه است. در کد موجود این مقدار با عدد ۳۰ مشخص شده است؛ اما شما می‌توانید بنا به مدت زمانی که نیاز دارید آن را تغییر دهید. برای مثال می‌توانید اگر پروسه کاری شما ۱۵ روز بطول می‌انجامد، باید X=15 در کدها وارد شود. دومین چیزی که نیاز به تغییر دارد، محل قرار گرفتن فایل‌ها است. اگر فایل‌های شما با مسیر موجود در کد یکی است که نیازی به تغییر نیست؛ اما درصورتی که محل قرارگیری کدها متفاوت است باید این کد نیز تغییر کند. برای این کار می‌توانید با کلیک بر روی نوار آدرس موجود در پنجره پوشه موردنظر آدرس آن را کپی کنید و در خط سوم کد پیست کنید. درصورتی که مقصد انتقال فایل‌ها با مقصد فعلی در کد مغایرت دارد، برای خط چهارم کد نیز باید دقیقاً مراحل ذکر شده برای خط سوم را تکرار کنید.

مطلب مرتبط: چگونه در فایل اکسپلورر ویندوز تب ایجاد کنیم؟

نکته: دقت کنید که حتماً از نوار جستجوی پوشه‌ها، آدرس دقیق را کپی کنید؛ درغیر اینصورت درصورتی که دستی اقدام به این کار کنید، ممکن است دچار اشتباه شوید و فایل‌ها به مقصد دیگری پیست شوند.

زمان‌بندی یک اسکریپت

هر زمانی که نیاز به انتقال فایل‌ها داشته باشید، می‌توانید اسکریپت‌ها را بصورت دستی اجرا کنید؛ اما نیاز دارید تا آن را خودتان اجرا کنید.

مطلب متربط: چگونه برنامه‌های دلخواه خود را به Startup ویندوز۱۰ اضافه کنیم؟

Task Scheduler یک اپلیکیشن جذاب برای چنین مواقعی است. اپلیکشن را اجرا کنید و سپس روی گزینه Create Task کلیک کنید. یک نام برای کار مدنظر خود انتخاب کنید و سپس به سراغ تب Triggers بروید. روی گزینه New که در انتهای پنجره قرار دارد کلیک کنید و اسکرپیتی که می‌خواهید بسازید را انتخاب کنید. درنهایت روی گزینه OK کلیک کنید تا تسک موردنظر ساخته شود. آن را فعال کنید تا انتقال فایل‌ها با یک برنامه مشخص و بصورت خودکار آغاز شود. این اسکریپت از Robocopy برای انتقال فایل‌ها استفاده می‌کند. Robocopy یک ابزار خط فرمان است که بطور پیش‌فرض بر روی نسخه‌های جدید ویندوز ۱۰ موجود است. این اسکریپت تنها در نسخه‌هایی که Robocopy روی آنها فعال شده است کار می‌کند؛ بنابراین درصورتی که می‌خواهید با آن کار کنید ابتدا باید ویندوز خود را به آخرین نسخه در دسترس بروزرسانی کنید.