درصورتیکه رمز عبور شبکه‌ای که می‌خواهید به آن متصل شوید را در اختیار داشته باشید، اتصال به شبکه WiFi یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توان در ویندوز ۱۰ انجام داد؛ چرا که برای این کار حتی به درایور خاصی نیز نیاز نخواهید داشت. البته همواره مشکلاتی بر سر راه اتصال به شبکه وای‌فای وجود دارد. اگر در سیستم خود با خطای اعتبار پیکربندی IP مواجه شدید، پیشنهاد می‌کنم این مطلب را دنبال کنید؛ با ۷۲۴پرس همراه باشید.

اگر در اتصال به وای‌فای با ارور WiFi doesn’t have a valid IP configuration مواجه شدید این مقاله به شما چند راه‌حل که احتمالا مشکل شما را حل‌خواهند کرد، معرفی می‌کند.

بررسی اولیه مشکل پیکربندی IP

قبل از اینکه به بررسی حرفه‌ای‌تر برای رفع خطای IP بپردازیم، بهتر است چند مورد اولیه و پایه را بررسی کنیم.

  • سیستم خود را ری‌استارت کنید. این کار می‌تواند خیلی از مشکلات سیستمی را که به دلیل خطاهای لحظه‌ای رخ می‌دهند را برطرف نماید.
  • مودم یا روتر خود را ریست کنید.
  • اگر برنامه‌ای را اجرا می‌کنید که تنظیمات اینترنت را تغییر می‌دهد (برای مثال VPN) آن را غیرفعال کنید و سپس دوباره اتصال خود را بررسی نمایید.

اگر هیچکدام از اقدامات بالا به شما برای اتصال به وای‌فای کمک نکرد، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید.

مطلب مرتبط: چگونه در ویندوز 10 به وای فای وصل شویم؟

فراموش کردن شبکه WiFi

به سراغ تنظیمات ویندوز بروید و سپس وارد تنظیمات اینترنت و شبکه شوید. تب WiFi را انتخاب و سپس روی گزینه “Manage known networks” کلیک کنید. شبکه‌ای که می‌خواهید به آن متصل شوید را انتخاب کرده و سپس روی گزینه فراموشی کلیک کنید. راه دیگری که می‌توانید خیلی سریع‌تر آن را انجام دهید، استفاده از گزینه وای‌فای که در نوار Task bar قرار دارد است. برای این کار می‌بایست روی گزینه آیکون وای‌فای کلیک کنید؛ می‌توانید لیست شبکه‌های موجود در محیط پیرامون را نیز در اینجا ببینید. اکنون باید روی شبکه موردنظر کلیک راست کرده و سپس گزینه Forget را انتخاب کنید.

حالا دوباره برای اتصال به شبکه وای‌فای موردنظر اقدام کنید.

مطلب مرتبط: چگونه رمز عبور شبکه وای‌فای سابق و فراموش شده خود را در ویندوز ۱۰ پیدا کنیم؟

TCP/IP را ریست کنید

برای ریست کردن TCP/IP باید دستورات مختلفی را در بخش Command Prompt اجرا کنید. برای این کار ابتدا پنجره دستورات را با دسترسی ادمین اجرا کنید. دستورات زیر را در پنجره موجود تایپ کنید.

netsh winsock reset
netsh int ip reset

سیستم را ری‌استارت کنید و سپس دوباره برای اتصال به شبکه وای‌فای تلاش کنید.

آپدیت‌های درایور را بررسی کنید

وضعیت آخرین به‌روز رسانی درایور وای‌فای را بررسی کنید. اگر آخرین نسخه آپدیت در اختیارتان هست، می‌توانید آن را پاک کنید و به نسخه قدیمی‌تر بازگردید. شاید نسخه جدید مشکلات نرم‌افزاری ایجاد کرده که مانع از دسترسی شما به شبکه وای‌فای شده است. البته همانطور که گفتم، ابتدا می‌بایست وضعیت آپدیت‌ درایور را بررسی کنید. شاید درحال حاضر درایور اصلی وجود ندارد و همان درایوری که ویندوز در ابتدا شناسایی کرده است روی سیستم قرار دارد. اگر هیچ‌یک از موارد فوق برای حل مشکل اعتبار آی‌پی مفید نبودند، بهتر است یک بار درایور خود را پاک کنید و دوباره اقدام به نصب آن نمایید. Device Manager را باز کنید و به سراغ network adaptor بروید. روی آن کلیک راست کنید و سپس گزینه Unistall را انتخاب کنید.

سیستم را ری‌استارت کنید؛ درایور باید دوباره بصورت خودکار نصب شود.

آدرس IP را تغییر دهید

برای اینکه آدرس جدیدی به آی‌پی خود بدهید کافی است وارد پنجره دستورات شوید. ابتدا Command Prompt را باز کنید و سپس دستورات زیر را به ترتیب وارد کنید.

ipconfig /release
ipconfig /renew

بهتر است پس از پایان کار، سیستم خود را ری‌استارت کنید.

حافظه کش DNS را فلاش کنید

بعنوان آخرین راه‌حل ممکن است فلاش کردن حافظه کش DNS برای سیستم شما مفید باشد. چنانچه تصمیم به این کار گرفتید بهتر است ابتدا Command Prompt را باز کنید و سپس دستور زیر را اجرا کنید.

ipconfig /flushdns

مطلب مرتبط: آموزش پنهان کردن نام شبکه‌های Wi-Fi و اتصال به وای‌فای مخفی در ویندوز ۱۰

اگر تمام مراحل ذکر شده با شکست مواجه شدند، ممکن است مشکل از سیستم شما نباشد. ممکن است روتر مشکل سخت‌افزاری داشته باشد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. بهتر است ابتدا یک روتر دیگر را به سیستم خود متصل کنید و درصورتی که سیستم به شبکه وای‌فای متصل گردید، مشخص می‌شود که اشکال از روتر قبلی است. ممکن است firmware روتر نیاز به آپدیت داشته باشد یا اینکه تنظیمات‌ آن باید تغییر کند. یکی از مواردی که می‌توانید تغییر دهیدی تعداد کاربران DHCP است.