در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز، زمانی که کلید Shift را نگه دارید و در یک پوشه کلیک راست کنید، گزینه “Open Command window here” در منو ظاهر می‌شود. در نسخه‌های جدید ویندوز ۱۰ این گزینه با “PowerShell” جایگزین شده است. این مطلب قصد داریم به چگونگی دسترسی به پنجره فرمان‌ها در فایل اکسپلورر ویندوز ۱۰ بپردازیم. با ما همراه باشید.

باز کردن پنجره فرمان ویندوز

نوار موقعیت در فایل اکسپلورر می‌تواند برای رفتن به هرجایی از هارد مورد استفاده قرار بگیرد؛ از طریق آن می‌تواند کنترل پنل را باز کرد و فراتر از آن می‌تواند وارد پنجره فرمان‌ها شد. فایل اکسپلورر را باز کنید و به پوشه‌ای که می‌خواهید از دستورات در آن استفاده کنید بروید. روی نوار آدرس کلیک کنید و عبارت “cmd” را تایپ کنید. روی کلید Enter کلیک کنید تا پنجره فرمان‌ها باز شود.

نکته: پنجره فرمان در این روش با دسترسی کاربر فعلی باز می‌شود و به دلیل اینکه با دسترسی ادمین باز نشده است، محدود خواهد بود.

مطلب مرتبط: چگونه در فایل اکسپلورر ویندوز تب ایجاد کنیم؟

اگر می‌خواهید بدون محدودیت کار کنید، باید از روش روتین برای دسترسی به این پنجره استفاده کنید. می‌توانید از طریق نوار جستجوی ویندوز Command Prompt را جستجو کنید و سپس با کلیک راست روی آیکون آن از طریق دسترسی ادمین وارد پنجره فرمان‌ها شوید.

راه دیگر استفاده از باکس Run است. با استفاده از کلیدهای ترکیبی Win + R پنجره Run را باز کنید و سپس دستور cmd را در باکس متن وارد کنید. بجای فشردن کلید Enter، از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + Enter درحالت دسترسی ادمین استفاده کنید.

مطلب مرتبط: سریع‌ترین راه اجرای Admin Command Prompt در ویندوز ۱۰

اکنون می‌توانید از دستور cdd برای انتقال به پوشه‌ای که نیاز دارید دستورات در آن نوشته شود استفاده کنید. یکی از گزینه‌های موجود در منوی File که می‌تواند به شما اجازه دسترسی ادمین نیز بدهد و شما را به دستورات ببرد، با گزینه powerShell جایگزین شده است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از فرمان‌های موجود در Command Prompt در PowerShell قابل استفاده هستند. PowerShell بصورت پیش‌فرض در ویندوز ۱۰ گنجانده شده است. اگرچه مایکروسافت قصد دارد تا این ابزار کاربردی را جایگزین Command Prompt کند، اما کمی دور از ذهن است که این روند سرعت بالایی داشته باشد.