یکی از ویژگی‌های ویندوز این است که امکان اجرای برنامه‌ها در بخش استارت‌آپ را به کاربر می‌دهد؛‌ این ویژگی در زمان‌هایی که مثلا برنامه موردنظر یک سرویس همگام‌سازی ابری یا یک آنتی ویروس باشد مفید است. اما در موارد دیگر، ممکن است زمان بوت شدن را بطور چشمگیری افزایش دهد. راه‌اندازی سیستم با برنامه‌های نسبتاً سنگین می‌توان سبب اختلال در کار سیستم شود. مسلماً همه کاربران می‌خواهند زمان بوت کمی داشته باشند؛ بنابراین می‌توانند از ویژگی شخصی‌سازی استارت‌آپ برای این موضوع استفاده کنند. در این مطلب قصد داریم به چگونگی شخصی‌سازی Startup ویندوز ۱۰ بپردازیم. با ما همراه باشید.

شناسایی و غیرفعال کردن برنامه‌های غیرضروری

برای تغییر و اصلاح لیست برنامه‌های سفارشی، باید ابتدا برنامه‌های غیرضروری موجود در زمان راه‌اندازی سیستم را شناسایی کنید. سپس باید این برنامه‌ها را از لیست بخش راه‌اندازی غیرفعال کنید. مراحل زیر را برای شناسایی و غیرفعال کردن برنامه‌ها دنبال کنید:

  • روی آیکون جستجو در Taskbar کلیک کنید. عبارت “Task Manager” را تایپ کنید و سپس روی آیکون آن کلیک کنید.

  • در بعضی موارد Task Manager دارای گزینه گزینه‌های بیشتری است که برای دسترسی به آنها باید روی گزینه “More details” کلیک کنید.

  • اکنون Task Manager با جزئیات کامل در اختیار شما است. روی تب “Startup” کلیک کنید.
  • صفحه بعد باید لیستی از برنامه‌های موجود در کامپیوتر که مجوز اجرا در Startup را دارند برای شما به نمایش درآید.

  • درصورتی که نمی‌خواهید به هریک از برنامه‌ها مجوز اجرا در زمان بوت شدن را بدهید، کافی است روی آن کلیک و سپس گزینه “Disable” را انتخاب کنید.

  • می‌توانید با نگاه به تب Startup Impact تأثیر برنامه بر راه‌اندازی سیستم را مشاهده کنید؛ درصورتیکه یک برنامه دارای تأثیر کم یا متوسطی بود، مشکلی برای حضور در این بخش ندارد. سعی کنید برنامه‌هایی با تأثیر بالا را عیرفعال کنید.

مطلب مرتبط: آموزش ترفندهایی برای بهبود سرعت و عملکرد windows 10 : پاکسازی درایوها، غیرفعال کردن انیمیشن‌ها، غیرفعال کردن برنامه ها و...

اکنون بخش راه‌اندازی سیستم به‌خوبی مدیریت شد و این قدم اول بسایر مهم بود؛ زیرا برنامه‌های غیرضروری با میزان قابل توجه مصرف پردازنده می‌تواند کارایی کامپیوتر شما را کاهش دهد.

اضافه کردن برنامه‌های خود به لیست Startup

آنچه در این بخش انجام می‌دهید، اضافه کردن برنامه‌های موردنیاز و علاقه خود به استارتاپ ویندوز است. می‌توانید این کار را با کپی کردن میانبر برنامه موردنظر به مکان خاصی در ویندوز انجام دهید. ویندوز این برنامه را همراه با بوت شدن ویندوز بارگیری می‌کند.

  • روی کلید Win در صفحه‌کلید کلیک کنید و در بین برنامه‌ها، برنامه‌ مورد نظر خود را پیدا کنید. برای مثال Word یا Excel را آزمایش می‌کنیم.
  • روی آن کلیک راست و سپس گزینه روی More کلیک کنید. اکنون باید گزینه “Open file location” را انتخاب کنید. ویندوز اکسپلورر مکان نصب آن را باز می‌کند.

نکته: اگر گزینه “Open file location” برای برنامه‌ای وجود نداشته باشد، نمی‌تواند در طول بوت شدن ویندوز اجرا شود.

  • روی آیکون میانبر برنامه کلیک راست کنید. روی گزینه Copy کلیک کنید یا با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + C از آن کپی بگیرید.
  • کلیدهای ترکیبی Win + R را فشار دهید. این کار سبب اجرا شدن برنامه Run در ویندوز می‌شود. اکنون باید عبارت shell:startup را در باکس نوشتن این برنامه تایپ کنید. روی “OK” کلیک کنید تا به پوشه Startup هدایت شوید.

  • در پوشه موجود، کلیک راست کنید و میانبر برنامه خود را در قدم قبلی پیست کنید. برای این کار می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl + V نیز استفاده کنید.
  • مراحل زیر را برای هر برنامه‌ای که می‌خواهید بطور جداگانه تکرار کنید.

نکته: اگر میانبر برنامه‌ موردنظر را پاک کنید، برنامه بصورت خودکار از لیست startup پاک خواهد شد. می‌توانید با ورود به Task Manager از این اقدام اطمینان حاصل کنید.

مطلب مرتبط: چگونه از اجرای خودکار برنامه‌ها بعد از ری‌استارت در ویندوز ۱۰ جلوگیری کنیم؟

اکنون سیستم خود را ری‌استارت کنید تا تغییرات و تأثیر برنامه اضافه شده به بوت سیستم را مشاهده کنید.