اولین چیزی که بعد از نصب یک هارد دیسک باید انجام شود، پارتیشن‌بندی آن است. برای اینکه بتوانید داده‌های خود را روی هارد دیسک ذخیره کنید و از آنها استفاده کنید باید ابتدا هارد دیسک را پارتیشن‌بندی و سپس فرمت کنید. بدیهی است که می‌توانید تمام فضای هارد را در یک درایو ذخیره کنید، اما اصولاً برای داشتن نظم در کارها فضای هارد دیسک به چند درایو تقسیم می‌شود. پارتیشین‌بندی درایو در ویندوز کار سختی نیست و در این آموزش قصد داریم این کار را در نسخه‌های مختلف ویندوز مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

چگونه هارد دیسک خود را پارتیشن‌بندی کنیم؟

نکته: درصورتی که هدف اصلی شما نصب ویندوز بر روی درایو است، پارتیشن‌بندی درایو ضروری نیست؛ زیرا این کار یکی از مواردی است که در پروسه نصب ویندوز باید طی شود.

قدم اول:

برای شروع پارتیشن‌بندی ابتدا وارد Disk Management شوید؛ مدیریت‌ دیسک‌ها ابزاری جامع است که در تمامای نسخه‌های ویندوز موجود است و به شما اجازه می‌دهد تا علاوه‌بر پارتیشن‌بندی درایوها، سایر تنظیمات مربوط به دیسک‌ها و درایوها را تعیین کنید.

مطلب مرتبط: چگونه یک پارتیشن از دست رفته در ویندوز را بازیابی کنیم؟

نکته: در ویندوزهای ۱۰ و ۸ یا ۸.۱ استفاده از Power User Menu راحت‌ترین راه برای دسترسی به بخش مدیریت دیسک‌ها است. همچنین می‌توانید از طریق دستورات به Disk Management در هر نسخه از ویندوز دسترسی داشته باشید؛ اما برای عموم مردم شاید بهترین راه دسترسی از طریق کنترل پنل باشد که در مطلب دیگری به آن می‌پردازیم.

قدم دوم:

زمانیکه وارد صفحه مدیریت دیسک‌ها شدید، باید پنجره Initialize Disk را مشاهده کنید که در آن پیامی با محتوای اینکه «باید قبل از دسترسی به مدیریت دیسک‌ها یکی از آنها را مقداردهی یا راه‌اندازی کنید» مشاهده کنید.

توجه: ممکن است این پیام را مشاهده نکنید؛ بنابراین نباید نگران باشید؛ زیرا ممکن است دلیلی داشته باشد که به آن خواهیم رسید. درصورتی که پیام ذکر شده را مشاهده نکردید، به مرحله چهارم بروید.

نکته: در ویندوز XP شما با پنجره Initialize and Convert Disk Wizard مواجه خواهید شد. مطمئن شوید که گزینه تبدیل را انتخاب نکرده باشید.

قدم سه:

در این صفحه از شما خواسته می‌شود تا یک سبک پارتیشن برای هارد دیسک جدید انتخاب کنید. درصورتی که هارد دیسک جدید شما ۲ ترابایت یا بیشتر ظرفیت دارد، گزینه GPT و اگر ظرفیت آن کمتر از ۲ ترابایت است، گزینه MBR را انتخاب کنید. درنهایت و پس از انتخاب سبک پارتیشن‌بندی روی OK کلیک کنید.

قدم چهارم:

موقعیت هارد دیسکی که میخواهید پارتیشن‌بندی شود را در پایین پنجره مدیریت دیسک مشاهده می‌کنید.

توجه: ممکن است برای مشاهده همه درایوها در پایین صفحه نیاز باشد تا پنجره مدیریت دیسک‌ها را بزرگ کنید و تمام صفحه را به آن اختصاص دهید. درایو پارتیشن نشده در پنجره مذکور نمایش داده نمی‌شود.

نکته: اگر هارد دیسک شما جدید باشد، احتمالاً در یک ردیف اختصاصی با برچسب دیسک ۱ یا ۲ و... شماره‌گذاری می‌شود و Unallocated (اختصاص داده نشده) خوانده می‌شود. اگر فضایی که می‌خواهید پارتیشن‌بندی کنید، یکی از درایوهای موجود است، خواهید دید که عبارت Unallocated در کنار آن ظاهر خواهد شد.

نکته مهم: اگر درایوی که می‌خواهید پارتیشن‌بندی شود را مشاهده نمی‌کنید، ممکن است بدلیل نصب نادرست آن باشد. کامپیوتر خود را خاموش کنید و از صحت نصب هارد دیسک اطمینان حاصل کنید.

قدم پنجم:

هنگامی که فضای موردنظر خود برای عملیات پارتیشن‌بندی را پیدا کردید، روی آن کلیک راست کنید و گزینه New Simple Volume را انتخاب کنید. این عبارت در ویندوز ایکس‌پی New Partition نامیده می‌شود.

قدم ششم:

در پنجره ویزارد ایجاد یک حجم جدید، گزینه Next را انتخاب کنید.

در ویندوز XP، صفحه انتخاب نوع پارتیشن ظاهر می‌شود، جایی که باید پارتیشن اصلی را انتخاب کنید. گزینه Extended partition تنها در شرایطی که می‌خواهید ۵ پارتیشن یا بیشتر ایجاد کنید مفید خواهد بود. بعد از انتخاب تعداد پارتیشن‌ها روی Next کلیک کنید.

قدم هفتم:

در پنجره جدید می‌توانید اندازه درایو در حال ایجاد را مشاهده کنید. روی Next کلیک کنید.

نکته: اندازه پیش‌فرضی که مشاهده می‌کنید بصورت مگابایت نوشته می‌شود؛ این مقدار باید برابر با میزان حداکثر حجم درایو باشد. این بخش نشان‌دهنده این است که شما یک درایو با اختصاص فضای کامل هارد دیسک در اختیار دارید.

مطلب مرتبط: چگونه یک USB یا SD Card را در ویندوز ۱۰ پارتیشن بندی کنیم؟

توجه: از این مرحله به بعد می‌توانید پارتیشن‌های متعددی بر روی هارد دیسک خود ایجاد کنید. برای انجام این کار، باید تعداد پارتیشن‌ها و حجم تخصیص داده شده را محاسبه کنید. این روند برای هر تعداد پارتیشنی که قصد تولید دارید تکراری خواهد بود. برای مثال اگر درایو شما ۶۱۴۳۷ مگابایت فضا داشته باشد و می‌خواهید آن را پارتیشن‌بندی کنید، یک اندازه اولیه ۳۰۷۱۸ مگابایتی را بعنوان نیمی از درایو مشخص کنید و سپس همچنان می‌توانید پارتیشن ایجاد کنید.

قدم هشتم:

در مرحله تأیید نام یا مسیر درایو ، نام پیش‌فرض درایو را مشاهده خواهید کرد، سپس روی OK و درنهایت Next کلیک کنید.

نکته: ویندوز بصورت خودکار اولین حرف موجود در درایو بجز حروف A و B را برای آن انتخاب می‌کند؛ در اکثر سیستم‌ها حروف D یا E پیش‌فرض هستند.

قدم نهم:

در بخش فرمت پارتیشن گزینه Do not format this volume را انتخاب و سپس روی کلید Next کلیک کنید.

نکته: در این مطلب تمرکز ما بر پارتیشن‌بندی درایو است و سعی می‌کنیم در مطلبی دیگر فرمت کردن درایو را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

قدم دهم:

در صفحه New Simple Volume Wizard  گزینه‌های هارد خود را تأیید کنید. باید چیزی مشابه با این اطلاعات را مشاهده کنید:

Volume Type: Simple Volume
Disk selected: Disk 1
Volume size: 61437 MB
Drive letter or path: F:
File system: None
Allocation unit size: Default

نکته: از آنجایی که کامپیوتر و هارد شما مشابه با سیستم ما نیست، بجز دیسک انتخاب شده ممکن است مابقی گزینه‌ها از جمله حجم هارد، مسیر انتخل شده و... متفاوت با چیزی که مشاهده می‌کنید، باشد. همچنین File system: none نشان دهنده این است که شما اکنون تصمیمی برای فرمت کردن درایو ندارید.

قدم یازدهم:

گزینه Finish را انتخاب کنید تا سیستم شروع به پارتیشن‌بندی هارد دیسک کند. این فرایند چند ثانیه طول خواهد کشید.

قدم دوازدهم:

ویندوز برای باز کردن حافظه جدید بطور خودکار تلاش خواهد کرد. با این حال تا زمانی که آن را فرمت نکنید قابل استفاده نخواهد بود. درنهایت پیام You need to format the disk in drive F را قبل از استفاده از درایو مشاهده خواهید کرد. آیا می‌خواهید آن را فرمت کنید؟

نکته: این اتفاق تنها در نسخه‌های ۷، ۸ و ۱۰ ویندوز رخ می‌دهد و چنین پیامی را در ایکس‌پی یا ویستا نخواهید دید. اگر از این نسخه‌ها استفاده می‌کنید به مرحله آخر بروید.

مطلب مرتبط: چگونه در ویندوز نام و حرف پارتیشن‌ها را تغییر دهیم؟ تغییر Drive letter چه مزایا و معایبی دارد؟

قدم سیزدهم:

روی گزینه Cancel کلیک کنید.

در اینجا به پایان پارتیشن‌بندی هارد دیسک جدید در ویندوز رسیدیم. درصورتی که می‌خواهید هارد خود را برای استفاده آماده کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب آموزشی دیگر ما درباره چگونگی فرمت کردن یک هارد دیسک در ویندوز است را دنبال کنید.

توجه: اگر شما روی مفاهیم فرمت کردن یک درایو تسلط دارید، می‌توانید گزینه Format را انتخاب کنید.