اخیراً مطالعاتی درمورد اینکه چرا درحالیکه بعضی از قسمت‌های بدن انسان رو به طاسی می‌روند، قسمت‌های دیگر پرمو هستند، انجام گرفته است. یافته‌ها سرنخ‌هایی درباره طاسی در بین مردان و زنان ارائه می‌کند. برای مثال سر انسان‌ها دارای مو است، اما کف پای هیچ شخصی مو ندارد. دقیقاً مشخص نیست چرا روی پاها و دست‌های ما مو می‌روید، اما در کف دستانمان خیر. ریزش مو بویژه در مردان شایع است و سبب نارضایتی عاطفی این افراد می شود. در این مطلب قصد داریم تا به دلایل ریزش مو بپردازیم. با ما همراه باشید.

الگوی طاسی سر در بین مردان و زنان آمریکا جمعیتی بالغ‌بر ۸۰ میلیون نفر را دربر گرفته است. باتوجه به شیوع ریزش مو و تأثیر روانشناختی بالقوه آن، سبب شده تا توجه زیادی به مکانیسم رویش و ریزش مو در بین افراد معطوف شود.

مطلب مرتبط: آشنایی با راهکاری ساده برای کاهش ریزش مو و درمان شوره سر

رمز و راز توزیع مو در بدن

اگرچه درحال حاضر درک خوبی نسبت به نحوه رشد مو در بدن وجو دارد،‌ اما دلیل اینکه چرا در برخی نقاط مو رویش پیدا می‌کند و در برخی دیگر خیر همچنان مورد بحث است. یک تیم تحقیقاتی از دانشکده پزشکی دانشگاه پنسلوانیا در این رابطه تحقیقاتی را انجام داده و در مجله سلول گزارشاتی مبنی‌بر این یافته‌ها به چاپ رسیده است. بطور خاص، محققان روی مسیرهای WNT تحقیق کرده‌اند. این مسیرهای سیگنالینگ در طول دوره جنینی بوطر موثری رشد پیدا می‌کنند و به این رشد ادامه می‌دهند.

پروفسور سارا میلار در این رابطه که چرا روی مسیرها مذکور متمرکز شده‌اند توضیحاتی را ارائه می‌دهد:

ما می‌دانیم که سیگنالینگ WNT برای رشد فولیکول‌های مو حیاتی است؛ مسدودسازی آن سبب طاسی پوست می‌شود و تغییر آن سبب شکل‌گیری بیشتر مو می‌شود.

همچنین توجه این تیم در تحقیقات به پروتئینی بنام Dickkopf2 جلب شد که متعلق به یک خانواده از مهارکننده‌های طبیعی است که نقش مهمی را در طول رشد جنین ایفا می‌کنند. DKK2 بعنوان مهارکننده مسیرهای WNT شناخته شده است. به جهت بررسی نقش بالقوه مسیرها (گذرگاه‌های) WNT و DKK2 در توزیع مو، تیم تحقیقاتی روی پوست کف‌پای موش‌ها (که به بخش زیرین مچ دست انسان شباهت دارد) مطالعاتی انجام داده‌اند. در پوست موش‌ها سطح بالایی از DKK2 یافت شد. طبق تحقیقات صورت گرفته نتایج جالبی گرفته شد که یکی از آنها به نقش DKK2 در رویش مو در سطح پوست است. بدین صورت که با حذف ژن تولیدکننده این پروتئین، مو در سطح پوست موردنظر رشد پیدا کرد. پروفسور میلار براساس این مشاهدات بیان می‌دارد که:

گذرگاه‌های WNT در زیر پوست نواحی که مو رشد نکرده وجود دارند و تنها مسدود شده‌اند.

مطلب مرتبط: دلایل ریزش مو و روش درمان

موش‌ در مقایسه با خرگوش‌

در یکی دیگر از آزمایشات، تیم تحقیقاتی تصمی به بررسی پوست بخش مشابه با موش را این بار در یک خرگوش مورد آزمایش قرار دهد؛ زیرا در این حیوان مو در بخش مذکور رشد می‌نماید. همانطور که انتظار می‌رفت، سطوح کمتری از DKK2 در خرگوش یافت شد و این علتی برای رشد مو است. بعد از چنین مشاهداتی تیم تحقیقاتی در نظر دارند تا این آزمایش را روی حیوانات مختلف دیگری ادامه دهند تا در این زمینه به قطعیت برسند. 

همانطور که پروفسور میلار بیان می‌دارد:

در این مطالعه ما می‌دانیم پوست در نواحی طاسی، طبیعتاً یک مهارکننده تولید می‌کند که گذرگاه wnt را متوقف می‌کند.

همانطوری که ما در رحم رشد می‌کنیم، فولیکول‌های مو نیز رشد خواهند کرد؛ زمانی که متولد می‌شویم، دیگر فولیکول مو تولید نمی‌شود. ما در هنگام تولد حدود ۵ میلیون فولیکول مو داریم و با آنها باید تمام طول عمر خود را سپری کنیم. این مسئله علت اینکه چرا در نواحی سوختگی و زخم مو رویش نمی‌کند را توجیح می‌کند. تیم تحقیقاتی قصد دارد تا به نقش دقیق‌تر مسدود شدن گذرگاه WNT در این زمینه بپردازد؛ زیرا پی بردن به نقش این موضوع و ارتباط بین DKK2 و طاسی در زنان و مردان می‌تواند به درمان ریزش مو در آینده کمک نماید.

مطلب مرتبط: ۱۵ ماده غذایی سالم و مفید برای سلامت پوست و مو

پروفسور میلار یادآور می‌شود که این قطعاً پایان راه نیست و در این زمینه چنین اظهارنظر کرده است:

ما امیدواریم که تحقیقاتمان به راه‌های جدیدی برای بهبود زخم و رشد مو منجر شود و قصد داریم تا این هدف را برای جلوگیری از طاسی دنبال کنیم.