درحال حاضر هیچ منع قانونی برای پیگیری فعالیت‌های شما در اینترنت وجود ندارد و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از ویژگی‌های موتورهای جستجو فعالیت‌های اینترنتی شما را ردیابی کنند. اما خوشبختانه هنوز را‌ه‌هایی وجود دارد که بوسیله آنها بتوانید از ردیابی شدن توسط سایت‌ها در امان باشید. در این مطلب قصد داریم تا به چگونگی یک جستجوی امن در دستگاه‌های iOS بپردازیم. اگر شما هم آیفون یا آیپد دارید و می‌خواهید جستجوی امنی در فضای اینترنت داشته باشید با ما همراه باشید.

آموزش مراقبت از حریم خصوصی در IOS

به یاد داشته باشید که ISPها (ارائه‌دهنده‌های خدمات اینترنتی) تنها بخشی نیستند که می‌توانند فعالیت‌های شما در فضای وب را مورد ردیابی قرار دهند و تعداد زیادی از شبکه‌های تبلیغاتی از تبلیغات خود برای ردیابی فعالیت‌های شما بعد از ایجاد پنل کاربری، پسندیدن و حتی نپسندیدن یک پست استفاده می‌کنند. اگرچه مسدودسازی ردیابی ISP می‌تواند مانع از اینگونه نقض‌های حریم خصوصی نیز بشود. خبر خوب برای کاربران آیفون و آیپد این است که این دستگاه‌های مجهز به iOS قابلیت بیشتری برای ایمن بودن در فضای وب دارند؛ اما هنوز همه چی به خودتان بستگی دارد.

تغییر دادن DNS

اولین اقدامی که می‌توانید برای بالا بردن سطح امنیت جستجوی خود انجام دهید، تغییر دادن DNS است. اما شاید ندانید که DNS چیست! چیزی که به آن بسته‌های آدرس‌های اینترنتی گفته می‌‌شود. اما معنای لغوی آن «نام دامنه سرور» است. یک DNS نام‌های معمولی را که مالکان یک سایت برای آن انتخاب می‌کنند -برای مثال درباره این سایت 724Press.com- را به یک آدرس آی پی مرتبط با سرور میزبان اطلاعات این سایت همانند 195.201.18.214 تبدیل می‌کند. زمانی که شما به ISP خود وصل می‌شوید، درواقع درحال استفاده از سرور DNS پیش‌فرض این شرکت هستید؛ بنابراین سرویس‌های ارائه‌دهنده اینترنت می‌توانند از طریق DNS فعالیت‌های شما را ردیابی کنند.

مطلب مرتبط: DNS چیست و چگونه DNS را در ویندوز ۱۰ تغییر دهیم؟

خوشبختانه تغییر DNS کار ساده‌ای است. کافی است به تنظیمات دستگاه خود و سپس بخش Wi-Fi بروید. در بخش وای‌فای می‌توانید شبکه‌های مختلف وای‌فای را مشاهده کنید. در کنار نام هرکی از شبکه‌ها یک آیکون دایره‌ای که داخل آن حرف i نوشته شده وجود دارد. روی آیکون مربوط به شبکه‌ای که به آن متصل هستید تپ کنید. این گزینه تنظیمات شبکه را در اختیار شما قرار می‌دهد، روی تب CHCP تپ کنید؛ در گزینه‌های این بخش می‌توانید DNS را مشاهده کنید. مقدار وارد شده برای DNS را با ۲۰۸.۶۷.۲۲۲.۲۲۲ جایگزین کنید.

و این همه کاریست که لازم بود انجام دهید تا به جای استفاده از DNS Server ارائه‌دهنده اینترنت خود - که می‌تواند شما و فعالیت‌هایتان را ردیابی کند- از مورد دیگری که توسط OpenDNS ارائه شده، استفاده کنید؛ شرکتی که قول داده:

ما به صورت خیلی جدی از حریم خصوصی کاربران خود مراقبت می‌کنیم؛ هیچ اطلاعاتی با هیچ بخش خارجی به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

جستجوی امن

موتور جستجوی گوگل غالب فعالیت‌های شما در فضای وب را در دیتابیس‌های خود ذخیره می‌کند. اما DuckDuckGo در این زمینه یک بستر امن برای کاربر ایجاد می‌کند و به سایت‌ها اجازه نمی‌دهد تا جزئیات فعالیت‌های شما را رصد کنند. شعار این شرکت این است که ما هیچ‌یک از اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری نمی‌کنیم؛ بنابراین چیزی برای به اشتراک‌‌گذاری نداریم.

برای اینکه DuckDuckGo را بعنوان موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه خود انتخاب کنید، کافی است به تنظیمات سافاری بروید؛‌ زیرا اپل برای چنین مواقعی راهکار جایگزینی موتور جستجو را فراهم کرده است.

مطلب مرتبط: آموزش ۷ ترفند برای بهبود حریم خصوصی سافاری در iOS

ایمن‌سازی ایمیل

گوگل، یاهو و یا سایر ارائه‌دهندگان سرویس‌های ارسال و دریافت ایمیل، هر ایمیلی که ارسال و دریافت می‌شود را اسکن می‌کنند و از آن برای پروفایل کاربری افراد استفاده می‌کنند. هیچ راه خاصی برای استفاده از این سرویس‌ها و حفظ حریم شخصی وجود ندارد، اما شرکت‌هایی وجود دارند که پیام‌رسانی امن ارائه می‌دهند. بهترین و شناخته‌ شده‌ترین شرکت در این زمینه Hushmail است که محتوای پیام را رمزگذاری می‌کند و از طریق سرورهای امن خود آنها را انتقال می‌دهد.

چیزی که همه کاربران تصور می‌کنند این است که سرویس ایمیل در گوگل و یاهو رایگان است، درصورتی که درواقع چنین چیزی صحت ندارد و این شرکت‌ها با فروش اطلاعات کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی هزینه‌های سرویس‌های خود را تأمین می‌کنند. Hushmail و دیگر سرویس‌های این چنینی، سرویس‌های تبلیغاتی را پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین شما باید یک هزینه اولیه برای ثبت‌نام در این سرویس‌ها بپردازید. برای مثال ساخت یک حساب شخصی در Hushmail برابر ۴۹.۹۸ دلار در سال است.

استفاده از VPN

یکی از مهمترین راه‌ها برای مقابله با دنبال شدن توسط ISP یا آگهی‌های تبلیغاتی استفاده از VPN یا شبکه خصوصی مجازی است. اتفاقی که با استفاده از اتصال بوسیله VPN رخ می‌دهد این است که موارد گفته شده توانایی ردیابی شما را نخواهند داشت؛ زیرا شما از مسیر اصلی خود وارد فضای وب نشده‌اید. البته اتفاقی که بطور واضح مشهود است امکان پیگیری فعالیت شما توسط شرکت ارائه دهنده VPN است. با این حال یک ترفند ایده‌آل می‌تواند استفاده از یک شرکت معتبر در زمینه ISP و سپس خرید اشتراک VPN از شرکت معتبر دیگر در زمینه ارائه خدمات شبکه خصوصی با حفظ حریم شخصی است. راه دیگر، استفاده از سرویس‌های VPN رایگان است که بدلیل اینکه سرورهای آنها توسط کاربران مختلفی استفاده می‌شود، کندتر از VPNهای شخصی است و ممکن است در برخی خدمات اپل همانند AirDrop و Siri اختلال ایجاد کنند ( و البته تعهدی در محافظت از حریم خصوصی شما ندارند و بعضا خود ناقض حریم و امنیت شخصی کاربر هستند!). ساده‌ترین گزینه در این روش استفاده از Opera VPN است که می‌توانید به سادگی با استفاده از فروشگاه اپلیکیشن اپل به آن دسترسی پیدا کنید.

VPN این برنامه توسط شرکت SurfEasy تأمین می‌شود که طبق گفته مدیران این شرکت آی‌پی کاربران را ذخیره نمی‌کند. زمانی که می‌خواهید یک VPN تهیه کنید، اولویت خود را براساس میزان رعایت حریم شخصی توسط شرکت ارائه ‌دهنده بگذارید. توجه داشته باشید که در برخی موارد VPNهای رایگان با نوع دیگر آن که با پرداخت هزینه همراه است از نظر نصب متفاوت هستند؛ زیرا شما برای نصب نوع دوم اغلب باید پیکربندی‌های مختصری را انجام دهید که البته این کار خیلی پیچیده نیست. لازم به ذکر است که iOS از پروتکل PPTP پشتیبانی نمی‌کند، زیرا این روش دارای ضریب اطمینان پایینی است.

مطلب مرتبط: آموزش تنظیمات فایرفاکس برای وب‌گردی ایمن

مسدود ساختن ردیابی تبلیغات

کسانی که با مشکلات مربوط به VPNها گریبانگیرند، می‌توانند از جایگزین‌های ساده‌تری استفاده کنند؛ اما واقعیت این است که این روش‌ها خیلی موثر نیستند. مرورگر سافاری در تنظیمات خود گزینه عدم رهگیری Do Not Track را دارا است. برای دسترسی به این گزینه مسیر Settings > Safari > Privacy & Security را دنبال کنید.

با این حال، روش گفته شده چیزی نیست که شما را بطور کامل از ردیابی مصون سازد؛ زیرا سایت‌ها به‌سادگی درخواست سافاری را نمی‌پذیرند و حتی برخی از آنها این درخواست را نادیده می‌گیرند. مسدود ساختن کوکی‌ها یکی دیگر از گزینه‌ها است که می‌توان توسط سافاری آن را اجرا کرد. این روش نیز نه بطور کامل اما از دنبال شدن فعالیت‌های شما توسط برخی سایت‌ها جلوگیری می‌کند.

مطلب مرتبط: آموزش تنظیمات حریم شخصی و جلوگیری از جاسوسی با دوربین آیفون و آیپد

استفاده از حالت Private در سافاری

مرورگر ویژه اپل (سافاری) دارای گزینه Private Mode است که در آن سافاری صفحاتی که از آنها بازدید می‌کنید را به حافظه خود نمی‌سپارد. هرچند مرورگر اطلاعات فعالیت شما را ذخیره نمی‌کند، اما گوگل این کار را خواهد کرد. علاوه‌بر این گزینه بهتر است تا Do Not Track نیز فعال باشد.

در این حالت، سافاری کوکی‌ها را می‌پذیرد، زیرا بسیاری از سایت‌ها برای عملکرد عادی نیاز به پذیرفته شدن کوکی‌ها دارند. با این حال پس از بازگشت به حالت عادی جستجو، مرورگر کوکی‌های جدید را حذف خواهد کرد. برای دسترسی به این ویژگی در سافاری دستگاه خود، پس از اجرا کردن برنامه، روی آیکون پنجره تپ کنید و سپس گزینه Private را انتخاب کنید.