به‌روز رسانی Creators در ویندوز ۱۰ ویژگی‌ها و ثبات بیشتری را برای این نسخه از ویندوز به ارمغان آورد. با توجه به افزایش تولید لپتاپ‌هایی با صفحه لمسی امکانات خاص‌تری نیز برای کاربران فراهم شده که یکی از آنها امکان استفاده از تاچ‌پد مجازی در ویندوز ۱۰ است. تاچ‌پد در ویندوز ۱۰ با استفاده از یک رابط کاربری کاملاً مشابه با ظاهر تاچ‌پد کار می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی کار با تاچ‌پد مجازی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

آموزش فعال کردن تاچ‌پد مجازی در ویندوز ۱۰

در ابتدا توجه داشته باشید که برای کار با این تاچ‌پد مجازی علاوه‌بر ویندوز ۱۰ نیاز به یک تبلت هیبریدی نیز دارید. حتی اگر در یک کامپیوتر معمولی به حالت تبلت بروید، این گزینه ظاهر نخواهد شد. باید از آپدیت Creators در سیستم خود استفاده کنید. برای پیدا کردن تاچ‌پد مجازی ابتدا روی Taskbar کلیک راست کنید و در منوی ظاهر شده گزینه Show Touchpad Button را انتخاب کنید.

پس از این کار، یک دکمه شبیه پد‌ لمسی به نوار وظیفه ویندوز اضافه می‌شود. اگر قبلاً صفحه‌کلید مجازی را فعال کرده باشید، تاچ‌پد نیز در کنار آن و همچنین کنار ساعت ظاهر خواهد شد.

مطالب مرتبط: چگونه تاچ‌پد مجازی در تلبت‌های تحت ویندوز ۱۰ را فعال کنیم؟

روی این دکمه کلیک کنید تا پد لمسی مجازی در ویندوز ۱۰ فعال شود.

نحوه استفاده از پد لمسی مجازی در ویندوز ۱۰

برای خیلی از کاربران استفاده از پد لمسی مجازی استفاده کمی خواهد داشت. درحالیکه استفاده از صفحه‌کلید مجازی بسیار ساده‌تر خواهد بود؛ زیرا از آن تنها در مواقعی که نیاز به تایپ باشد استفاده می‌شود. توجه داشته باشید، زمانی که پد لمسی را فعال کنید، بخشی از صفحه‌نمایش شما را به خود اختصاص می‌دهد و ممکن است این بخش دقیقاً همان محلی باشد که نیاز به کلیک کردن روی آن باشد. همانطور که گفته شد، پد مجازی درست شبیه حالت فیزیکی آن و دارای دو گزینه دکمه برای کلیک راست و چپ است.

نکته مثبت درباره کار با پد مجازی این است که می‌توانید آن را روی صفحه جابجا کنید. پد مجازی می‌تواند خیلی برخی از ژست‌ها را تشخیص بدهد، اما در شناسایی همه آنها ناتوان است. همچنین نباید از آن انتظار داشته باشید که دقت عمل یک پد لمسی فیزیکی را داشته باشد. می‌توانید برای جستجو در وب  و اسکرول کردن صفحات از آن استفاده کنید و همچنین با تپ کردن همزمان دو انگشت خود روی آن کلیک راست کنید.

مطالب مرتبط: چگونه کیبورد لمسی و کیبورد روی صفحه را در ویندوز ۱۰ فعال و کوچک و بزرگ کنیم؟

یکی از مشکلات پد مجازی این است که نمی‌توان ابعاد آن را تغییر داد و درحقیقت راهی هم برای برطرف کردن آن وجود ندارد؛ زیرا اگر از این سایز کوچک‌تر باشد، لمس آن سخت‌تر می‌شود و اگر بزرگ‌تر شود، بخش بیشتری از صفحه نمایش را می‌پوشاند. در یک نگاه کلی شاید استفاده از چنین ویژگی در تبلت‌های هیبریدی اتفاق ویژه‌ای نباشد و احساس تمایز و خاص بودن را به کاربر منتقل نکند، اما در موارد ضروری می‌تواند به فرد کمک کند.