بدون شک گوگل را باید محبوب‌ترین موتور جستجو در سراسر جهان بدانیم. اما جایگزین‌های دیگری برای این موتور جستجوی قدرتمند وجود دارد که یکی از آنها DuckDuckGo است. DuckDuckGo یک موتور جستجو با میزان حفاظت بالا از حریم شخصی کاربر است. هرگز فعالیت‌های شما در این موتور جستجو دنبال نمی‌شود و بدین‌ترتیب هیچ آگهی تبلیغاتی باتوجه به فعالیت‌های شما برایتان نمایش داده نمی‌شود. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی موتور جستجوی DuckDuckGo بپردازیم، با ما همراه باشید.

جستجو با DuckDuckGo: پرسیدن سوال در اینترنت یک موضوع شخصی است

هسته اصلی خدمت DuckDuckGo یک جستجوی امن در فضای اینترنت است؛ چیزی که این موتور جستجو آن را به خوبی اجرا می‌کند. برای کار با DuckDuckGo ، می‌توانید از نوار جستجویی که در مرورگرتان بعنوان یک افزونه اضافه می‌شود استفاده کنید یا اینکه از طریق وب‌سایت این شرکت و سپس استفاده از نوار جستجوی داخل سایت به جستجوی مطالب بپردازید.

اگر همه چیز به‌خوبی پیش رود نباید تفاوتی بین هیچکدام از این دو روش احساس کنید.

مطلب مرتبط: آموزش ۷ ترفند برای بهبود حریم خصوصی سافاری در iOS

تغییر موتور جستجو به DuckDuckGo کار بسیار آسانی است و نیاز به تغییر عادات در مرور مطالب ندارد. همه مرورگرهای بزرگ وب به شما اجازه می‌دهند تا DuckDuckGo را بعنوان موتور جستجوری پیش‌فرض انتخاب کنید؛ حتی برخی از مرورگرها به شما این امکان را می‌دهند تا نوار جستجوی این موتور را جایگزین نوار جستجوی خود مرورگر کنید. اگرچه مسیر دقیق پروسه شاید در مرورگرهای مختلف با یکدیگر متفاوت باشد، اما اساس کار در همه یکسان است. به تنظیمات مرورگر خود بروید و وارد بخش موتورهای جستجو شوید؛ روی گزینه‌ای که تحت عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض یا موتور جستجو استفاده شده در نوار آدرس است کلیک کنید (اغلب مرورگرها بصورت پیش‌فرض از گوگل بعنوان موتور جستجو استفاده می‌کنند). همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، مرورگر من دارای شش موتور جستجو است و اکنون می‌خواهم DuckDuckGo را بعنوان موتور پیش‌فرض انتخاب کنم.

افزونه DuckDuckGo در مرورگرهای کروم و فایرفاکس بصورت خودکار نوار جستجو را تغییر می‌دهد و روی آنها نصب می‌شود.

ملزومات حریم خصوصی در افزونه مرورگر

همانطور که گفته شد محبوبیت DuckDuckGo بدلیل حفظ امنیت حریم شخصی کاربر است؛‌ این موتور جستجو در هسته خود یک مسدود کننده آگهی‌های تبلیغاتی دارد. این موتور جستجو مانع از نمایش بنرها، پاپ‌آپ‌ها و سایر تبلیغاتی که سایت‌ها به شما نشان می‌دهند (بجز Whitelist) می‌شود.

DuckDuckGo همچنین دنبال‌کننده‌های شخص ثالث را نیز مسدود می‌کند. افزونه این موتور جستجو که برای کروم و فایرفاکس تعبیه شده است، فراتر از درخواست عدم پیگیری و مسدود ساختن دنبال‌کننده‌های شخص ثالث کار می‌کند؛‌ زیرا از طریق نمایش لیست دنبال‌کننده‌هایی که مسدود شده‌اند، می‌توانید مشاهده کنید کدام سایت‌ها بدنبال کسب داده از طریق مرورگر بوده‌اند.

مطلب مرتبط: نکات امنیتی در خریدهای اینترنتی

هر زمانی که شما وارد یکی از صفحات وب می‌شوید، DuckDuckGo بنا به میزان درخواست‌های دنبال کردن توسط سایت میزبان، یک سطح امنیتی حریم شخصی ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند سایت‌ها را مجبور به یک اتصال رمزگذاری شده کند تا تعداد شرکت‌هایی که شما را دنبال می‌کنند به حداقل برسد. استفاده از این ویژگی بسیار آسان است: پس از نصب می‌توانید در هنگام ورود به یک صفحه جدید درجه امنیتی آن را مشاهده کنید.

تنها با کلیک بر روی آن می‌توانید ببینید که چگونه و برحسب چه محاسباتی افزونه برای آن سایت درجه امنیتی صادر کرده است.

مطلب مرتبط: آموزش تنظیمات فایرفاکس برای وب‌گردی ایمن

حفظ حریم شخصی در مرورگرهای تلفن همراه

باتوجه با این موضوع که امروزه استفاده از اینترنت توسط تلفن‌های همراه بسیار گسترش یافته است، داشتن یک موتور جستجوی امن چه در سیستم‌عامل iOS و چه در Android یکی از چالش‌ها در این زمینه بحساب می‌رود.

برنامه DuckDuckGo Privacy Browser برای هر دو سیستم‌عامل مطرح تلفن‌های همراه ارائه شده است و کابران می‌توانند از طریق آن یک جستجوی امن را در تلفن‌های خود تجربه کنند.

مطلب مرتبط: بهترین مرورگرها برای اندروید: CM Browser با ادبلاک و قابلیت دانلود ویدیوها و کاهش مصرف اینترنت

این برنامه همانند کروم یا سافاری یک نسخه ساده از مرورگرهای تلفن همراه است که پلاگین Privacy Essentials آن را نسبت به سایرین متمایز کرده است. کاربران تلفن‌های همراه با استفاده از این برنامه می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به جستجوهای خود در فضای وب گردش کنند.