چه کامپیوترهای خانگی و چه لپتاپ‌ها، همگی دارای فن‌هایی برای خنک نگه داشتن سیستم در حین کار هستند. حتماً می‌دانید درصورتی که سیستم بیش از حد داغ شود، ممکن است به قطعات حساس آسیب‌های جدی وارد شود. خیلی از افراد در چنین مواقعی سیستم را خاموش می‌کنند که خوب این راه مناسبی نیست. اگر می‌خواهید سیستم خنک‌سازی کامپیوتر شما بصورت دلخواهتان کار کند، باید از طریق تنظیمات داخلی ویندوز ۱۰ آن را تغییر دهید. برای آشنایی با این پروسه با ما همراه باشید.

تنظیم سفارشی سرعت فن

قبل از اینکه برای تغییر سرعت فن سیستم خود تصمیم بگیرید، باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر تغییر سرعت بصورت منطقی نباشد می‌تواند آسیب‌های جدی به سیستم وارد کند. بنابراین اگر اطلاعات چندانی نسبت به این موضوع ندارید نباید سرخود دست به چنین تغییراتی بزنید. نرم‌افزاری که قابلیت انجام چنین کاری را در ویندوز ۱۰ دارد، نرم‌افزار SpeedFan است. یک برنامه کاربردی که می‌تواند سرعت فن دستگاه را براساس چیزی که شما می‌خواهید بصورت سفارشی تغییر دهید. SpeedFan را دانلود کنید و پس از نصب آن را اجرا کنید. در تب Readings روی گزینه Configure کلیک کنید. به تمام هشدارهایی که برنامه برای شما ارسال می‌کند به دقت توجه کنید.

مطالب مرتبط:‌ آموزش خاموش کردن خودکار کامپیوتر، جلوگیری از شات‌داون و بررسی گزارش خاموشی‌های سیستم

در پنجره پیکربندی به سراغ تب Fans بروید. فن‌های سیستم شما باید در لیست موجود حضور داشته باشند تا بتوانید سرعت آنها را تغییر دهید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید ممکن است فن سیستم در لیست مشاهده نشود.

اگر چنین اتفاقی برای شما نیز رخ داد، باید به سراغ برنامه دیگری بروید. برنامه دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید، HWiNFO است. کافی است تنها گزینه Sensors را انتخاب و سپس برنامه را اجرا کنید. برنامه به شما هشدار می‌دهد که اجرای آن ممکن است سیستم را تحت تأثیر قرار دهد.

صرف‌نظر از اینکه منابع سیستم شما اجازه دسترسی به سرعت فن را می‌دهند یا خیر می‌توانید فن‌های سیستم خود را در لیست فن‌های این برنامه مشاهده کنید. زمانی که برنامه اجرا شد، روی آيکون فن که در پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید. با اینک کار پنجره کنترل فن‌ها باز خواهد شد. لیست تمامی فن‌های نصب شده در سیستم ظاهر می‌شود. اگر بخش کنترل برای یک فن غیرفعال است، یعنی آن فن بر روی سیستم شما نصب نشده است.

برای مثال، همانطور که در تصویر زیر  مشاهده می‌کنید، فن شماره ۳ بر روی دستگاه نصب نشده است و درواقع سیستم دارای دو فن است. برای تنظیم سرعت فن، حداکثر سرعت را وارد کنید و سپس روی گزینه Set Manual کلیک کنید.

مطالب مرتبط: چگونه مانع Sleep شدن کامپیوتر و لپ‌تاپ شویم؟

اگر می‌خواهید یک سرعت خودکار به فن خود تخصیص دهید، گزینه Custom Auto را انتخاب کنید. سنسور PCH را انتخاب کنید تا درجه حرارت سیستم را برای اقدام به تغییر سرعت فن متوجه شوید و سپس دما و سرعت فن را براساس آن وارد کنید. درنهایت روی OK کلیک کنید تا از این پنجره خارج شوید و در پنجره اصلی برای ذخیره تغییرات روی آیکون ضربدر آبی رنگ کلیک کنید. اگر سیستم بصورت غیرمنتظره‌ای خاموش شد، تنظیمات مربوط به فن‌ها را ریست کنید.