کروم در اندروید بصورت پیش‌فرض از حریم شخصی افراد محافظت نمی‌کند؛ زیرا بسیاری از ویژگی‌های مربوط به حریم شخصی افراد در این اپلیکیشن بصورت پیش‌فرض غیرفعال است. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که از کروم بعنوان مرورگر اصلی خود در دستگاه‌های اندرویدی استفاده می‌کنید، بهتر است به سراغ تنظیمات این برنامه بروید و تغییراتی را اعمال کنید. در این مطلب قصد داریم به نکات امنیتی ضروری که باید برای حفظ حریم شخصی در کروم رعایت شوند بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

Do Not Track را فعال کنید

وب‌سایت‌ها کوکی‌ها را در مرورگر شما ذخیره می‌کنند، کوکی‌ها به سایت‌ها این امکان را می‌دهند تا فعالیت‌های شما در مرورگر را حتی زمانی که در دومین آنها نیستید، دنبال کنند. اگر ویژگی عدم پیگیری کروم را فعال کنید، کروم بصورت خودکار با درخواست سایت‌ها برای دریافت کوکی مقابله می‌کند.

همین موضوع سبب می‌شود تا وب‌سایت‌ها نتوانند فعالیت‌های شما در اینترنت را دنبال کنند. نکته مثبت عدم ردیابی این است که تقریباً تمامی سایت‌های اصلی از دنبال کردن فعالیت‌های شما منع می‌شوند. برای فعال کردن ویژگی عدم پیگیری در کروم مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کروم را اجرا کنید
  • روی گزینه More (آیکون سه نقطه در بالای صفحه سمت راست) تپ کنید
  • تنظیمات را از منوی موجود انتخاب کنید
  • به Advanced > Privacy بروید
  • روی گزینه Do Not Track تپ کنید
  • در صفحه موجود می‌توانید این گزینه را فعال کنید

مطالب مرتبط: آموزش ۷ ویژگی پنهان کروم که باید آنها را بشناسید

Safe Browsing را روشن کنید

از آنجایی که حملات فیشینگ پیچیده‌تر شده است، مقابله با آنها سخت‌تر می‌شود. بطور مثال سایت‌هایی که سعی در وارد کردن بدافزار بر روی دستگاه شما یا مهندسی حملات اجتماعی دارند، نسبت به زمان‌های گذشته بسیار بیشتر شده‌اند. نکته قابل توجه این است که گوگل مرورگر خود را برای مقابله با چنین خطراتی تا حد کافی ایمن کرده است.

بنابراین درصورتی که شما وارد صفحاتی شوید که از نظر کروم خطری برای دستگاهتان تلقی شود، حتماً به شما هشدار داده خواهد شد. علاوه‌بر بدافزارها و حملات فیشینگ، کروم نسبت به سایت‌هایی که از شما می‌خواهند تا برنامه‌های ناخواسته‌ای را نصب کنید نیز واکنش نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط: بررسی سه روش پنهان برای پاک کردن فوری حافظه گوگل کروم

برای فعال کردن ویژگی مقابله با خطرات اینترنت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کروم را اجرا کنید
  • روی گزینه More تپ کنید
  • به Advanced > Privacy Setting > بروید
  • تیک مربوط به گزینه Safe Browsing را بزنید

Autofill را خاموش کنید

تکمیل خودکار یکی از مشکلات امنیتی در شبکه‌های اینترنت است. جزئیات کارت‌های اعتباری در سایت‌های مختلف و برنامه‌ها و همچنین دسترسی به اطلاعات تلفن همراه می‌توانند تهدید بزرگی برای حریم شخصی شما باشند. در چنین مواردی هکرها نه تنها هویت سما را سرقت می‌کنند، بلکه پول‌های موجود در کارت‌های اعتباریتان را نیز خالی می‌کنند.

برای مقابله با این خطرات باید دو مرحله را پشت سر بگذارید؛ در قدم اول به More > Setting > Basics > Autofill and payments رفته و آن را غیرفعال کنید. در قدم دوم به More > Setting > Privacy > Clear browsing data > Advanced > Autofill from data رفته و اطلاعات را پاک کنید.

سطح دسترسی وب‌سایت‌ها را بررسی کنید

تلفن همراه شما حاوی اطلاعات شخصی شما از جمله: موقعیت مکانی، دوربین و... است. درصورتی که نمی‌خواهید این اطلاعات با سایت‌هایی که به آنها مراجعه می‌کنید به اشتراک گذاشته شود، باید سطح دسترسی به آنها را محدود کنید. ۱۵ ورودی وجود دارد که می‌توانند توسط کروم با سایت‌های مختلف به اشتراک گذاشته شوند. برای اینکه سطح دسترسی به این داده‌ها را محدود کنید بهتر است همه آنها را به حالت Ask first تغییر وضیعت دهید.

جهت دسترسی به مجوزهای سایت کافی است به More > Setting > Advanced > Site Setting بروید. درصورتی که تمامی مجوزها در این لیست وجود نداشت می‌توانید با مراجعه به مسیر Device > Apps > Chrome > Permissions مابقی مجوزها را نیز محدود کنید.

مطالب مرتبط: چگونه از وب‌گردی ناشناس بدون باقی‌ گذاشتن ردپا در گوگل کروم استفاده کنیم؟

تنظیمات همگام‌سازی را بررسی کنید

کروم تنها بخشی از مجموعه بزرگ از برنامه‌های گوگل است؛ به این ترتیب این برنامه داده‌های موجود در خود را با سایر برنامه‌های گوگل به اشتراک می‌گذارد. این ویژگی از خیلی نظرها یک مزیت بحساب می‌آید، اما شاید از نظر امنیتی و حفظ حریم شخصی بتوان به دید یک فاجعه به آن نگاه کرد. با همگام‌سازی داده‌ها شما عملاً چندین نقطه ضعف برای خود ایجاد می‌کنید. بدین ترتیب اگر تلفن همراه یا لپ‌تاپ شما به سرقت برود، اطلاعات زیادی در دست سارقین قرار می‌گیرد.

نمی‌توان مزیت‌های همگام‌سازی را نادیده گرفت؛ اما آیا لزومی دارد شما اطلاعات کارت اعتباری خود را در سایر برنامه‌های گوگل سینک کنید؟ برای مدیریت همگام‌سازی داده‌ها می‌توانید از طریق More > Setting و تپ کردن نام خود مواردی که می‌توانند سینک شوند را انتخاب نمایید.  

غیرفعال کردن گزارش استفاده

آیا گوگل تابحال از اینکه شما چه استفاده‌ای از اینترنت می‌کنید اطلاعات کافی جمع‌آوری نکرده است؟ جواب این است که ظاهراً خیر؛ نکته قابل توجه این است که کروم بصورت پیش‌فرض برای ارسال گزارشات مربوط به خرابی‌ها و موارد استفاده بصورت خودکار به گوگل تنظیم شده است. چیزی که واضح است، دلیل گوگل برای ارسال گزارش خرابی‌ها در جهت بهبود سیستم در آپدیت‌های بعدی است، اما گزارش استفاده چه استفاده‌ای دارد؟‌  چیزی که در حال حاضر می‌دانیم این است که گزارش استفاده شامل مواردی همچون تنظیمات، دکمه کلیک و حافظه استفاده شده است.

اما دقیقاً نمی‌توان گفت گوگل چه استفاده‌ای از این ویژگی می‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با رفتن به تنظیمات کروم آن را غیرفعال کنید. برای این کار نیز کافی است تا More > Setting > Advanced > Privacy > Usage and crash را دنبال کنید.

مطالب مرتبط: چگونه برخی سایت‌ها را در گوگل کروم مسدود کنیم؟

خدمات پیش‌بینی را غیرفعال کنید

برای سرعت بخشیدن به پروسه جستجو، کروم داده‌ها را از نوار آدرس به تهیه‌کننده جستجوی پیش‌فرض شما همزمان با تایپ کردن شما ارسال می‌کند. ارائه‌دهنده جستجو بنابر اطلاعات رسیده پیش‌بینی‌هایی را در صفحه‌نمایش ظاهر می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که اگر گوگل این داده‌ها را برای پیش‌بینی جستجو توسط خودش جمع‌آوری کند خوب است، اما اگر آنها را بدون اجازه کاربر در اختیار دیگر سرویس‌ها قرار دهد، امری قابل تأمل است؛ زیرا حریم شخصی افراد در آن رعایت نشده است.

البته اگر سرویس‌های امنی همچون DuckDuckGo را برای جستجو انتخاب کنید، نیازی به نگرانی در این مورد نخواهید داشت. برای متوقف کردن این ویژگی می‌توانید مسیر More > Setting > Advanced > privacy > Search and Site Suggestions را دنبال کنید.