یکی از بهترین بخش‌های سیستم‌عامل مکینتاش مجموعه برنامه‌های برتر آن است. از برنامه‌های ساده نوشتن تا ابزارهای پیچیده طراحی، این پلتفرم همه چیز دارد. اما از برنامه‌های مکینتاش بخشی وجود دارد که همه کاربران از آن مطلع نیستند و آن هم بخش Utilities است. macOS دارای ابزارهای ساده‌ای است که کارهای مختلف و مهمی را انجام می‌دهند و کاربران می‌تواند به کمک آنها مک خود را به سادگی مدیریت کنند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این ابزارها و برنامه‌های کاربردی و مفید بپردازیم؛ با ما همرا باشید.

معرفی ۱۰ برنامه کاربردی مک که هر کاربری به آنها نیاز دارد

Magnet

مگنت یکی از ساده‌ترین ابزارهای مدیریتی مکینتاش است. این برنامه کوچک در نوار منو ظاهر می‌شود و با یک منوی کشویی سرعت شما را در مدیریت سیستم بالا می‌برد. مگنت به شما این امکان را می‌دهد تا ۴ پنجره (۶ پنجره در مانیتورهای بزرگ‌تر) را با سرعت مناسبی مدیریت و سازماندهی کنید.

بهترین راه برای استفاده از مگنت این است که پنجره موردنظر خود را بکشید و آن را در لبه کناری صفحه بکشید (هرکجا که می‌خواهید قرار بگیرد). بدین ترتیب می‌توانید فایلی را برنامه یا پنجره‌ای به یک پنجره دیگر کپی کنید یا آن را در حالت مقایسه قرار دهید. این برنامه همانند یک آهنربا کار می‌کند و زمانی که فایل موردنظر را تا ۵۰ درصد مسیر بکشید مگنت آن را جذب می‌کند. همچنین این برنامه از میانبرهای صفحه کلید برای سرعت بخشیدن به کار پشتیبانی می‌کند.

دانلود: Magnet (قیمت: یک دلار)

مطالب مرتبط: معرفی بهترین برنامه‌ها برای تقویت عملکرد Finder در مک

The Unarchiver

مکینتاش یک ابزار آرشیو پیش‌فرض دارد که کارهایی همچون فشرده‌سازی و اکسترکت کردن را تنها با یک کلیک انجام می‌دهد. اما Unarchiver بدلیل اینکه قابلیت تنظیم بهتری دارد و از فرمت‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند به‌مراتب از آن بهتر است. فرمت‌هایی که این ابزار پشتیبانی می‌کند شامل Gzip، Tar، ZipX، 7z، RAR و... می‌شود.

با استفاده از پنجره تنظیمات برنامه می‌توانید فرمت‌هایی که می‌خواهید بطور پیش‌فرض باز شوند را سفارشی کنید. همچنین این برنامه به شما اجازه می‌دهد که یک پوشه خاص را برای همه آرشیوهای اکسترکت شده تنظیم کنید. همانطور که از اسم برنامه مشخص است تنها در جهت آرشیو و بایگانی استفاده می‌شود و قابلیت فشرده‌سازی فایل‌ها و پوشه‌ها را ندارد.

دانلود: Unarchiver (قیمت: رایگان)

Amphetamine

آمفتامین یک ابزار ساده بصورت نوار منو است که حالت هوشیاری (بیداری) مک را حفظ می‌کند. برای مک مهم نیست که چه پروسه‌ای درحال انجام است؛ زیرا بعد از گذشت ۱۵ دقیقه به حالت خواب می‌رود.

زمان‌هایی وجود دارد که کاربر قصد دارد تا مک به حالت خواب نرود (مثلاً در زمان دانلود یک فایل حجیم). آمفتامین می‌تواند چنین کاری را انجام دهد و درایورها را فعال نگه دارد. بسیاری از سرویس‌ها وجود دارند که چنین کاری انجام می‌دهند، اما آنچه Amphetamine را متمایز می‌کند، ویژگی Triggers است. هنگامی که به شبکه وای‌فای خاصی متصل هستید، هنگامی که به یک درایو یا صفحه‌نمایش خارجی متصل هستید یا هنگامی که باتری مک در یک سطح مشخصی از شارژ است، می‌توانید این برنامه را بصورت خودکار فعال کنید. می‌توانید انتخاب کنید که یک برنامه بصورت برنامه‌ریزی شده فعال شود یا چندین دقیقه فعال بماند.

دانلود: Amphetamine (قیمت: رایگان)

Itsycal

Itsycal یک نوار منو کوچک تقویم است که مسلماً هر کاربری به آن نیاز خواهد داشت.

با یک کلیک می‌توانید یک تقویم ماهانه را در هر شرایطی مشاهده کنید. نکته قابل توجه Itsycal این است که وضعیت مشاهده روز، هفته و ماه در آن قابل تنظیم است.

دانلود: Itsycal (قیمت: رایگان)

مطالب مرتبط: معرفی سه جایگزین برای Dock مک

Alfred

آلفرد یک لانچر صفحه‌کلید برای مکینتاش است که اساساً یک نسخه سوپرشارژ از Spotlight بشمار می‌رود. Alferd یک ابزار کار مناسب برای هر نوع کاربری چه آماتور و چه حرفه‌ای است. از این ابزار می‌توانید برای باز کردن برنامه‌ها، جستجوی فایل‌ها، جستجو در اینترنت و... استفاده کنید.

زمانی که حرف از تعامل بین یک موتور جستجو و فایل‌ها و پوشه‌ها مطرح می‌شود، Alferd بسیار سریع‌تر از Spotlight است. کافی است چند حرف اول را تایپ کنید تا نتایج قابل قبولی را مشاهده کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که آلفرد دارای دو نسخه رایگان و پولی است که می‌توان گفت نسخه رایگان برای کاربران آماتور کافی است؛ اما اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از نسخه Alfred Powerpack است.

دانلود: Alfred (قیمت: رایگان) / نسخه Powerpack (قیمت: -)

HandBrake

بدون شک یکی از بهترین ابزار برای فایل‌های ویدیویی در مک HandBrake است. این برنامه بصورت منبع‌باز ارائه می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند تغییرات دلخواه خود را اعمال کنند.

نکته قابل توجه این است که می‌توانید با این برنامه تقریباً همه فرمت‌ها را تبدیل کنید. نقطه قوت این برنامه بارگیری آسان فایل‌های ویدیویی است. HandBrake به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های ویدیویی را براساس سایز، رزولوشن و نرخ فریم انکود کنید.

دانلود: HandBrake (قیمت: رایگان)

aText

اگر بخواهیم این ابزار را بصورت کلی تعریف کنیم، باید بگوییم یک ابزار (افزونه) متن برای مک است.

اگر بیشتر وقت خود را صرف تایپ کردن عبارات مشابه و تکراری می‌کنید، بهترین کار استفاده از aText است. بدین‌ترتیب زمانی که شما یک میانبر تایپ کنید، نرم‌افزار بصورت خودکار آن را با عبارتی از پیش تعریف شده گسترش می‌دهد. قابلیت گسترش متن در مکینتاش تعبیه شده است، اما aText به‌مراتب در این موضوع قدرتمندتر است. aText از برخی فایل‌ها همچون گیف‌ها، ایموجی‌ها و تصاویر پشتیبانی می‌کند.

دانلود: aText (قیمت: ۵ دلار، رایگان بمدت محدود)

Rocket

آیا از ویژگی ایموجی در Slack، Telegram یا دیگر برنامه‌ها استفاده می‌کنید؟

 با استفاده از این برنامه می‌توانید خیلی راحت به ایموجی موردنظرتان دسترسی پیدا کنید، برای این کار کافی است تا تنها با نوشتن خندیدن ایموجی معادل آن را جایگزین کنید.

دانلود: Rocket (قیمت: رایگان)

مطالب مرتبط: آموزش اضافه کردن منوی استارت و لیست اسناد اخیر در داک مک

Franz

این برنامه به شما کمک می‌کند تا کارهای زیاد خود در زندگی روزمره را مدیریت کنید. اگر کار شما بصورت دورکاری است، مطمئناً نیاز به چندین وبسایت و برنامه دارید که همزمان در حال اجرا باشند.

این برنامه‌ها می‌تواند شامل Gmail، WhatsApp، Skype، Trello و... شود. Franz تمامی این برنامه‌ها را در قالب یک سرویس وب در قالب یک پنجره منظم در اختیار شما قرار می‌دهد. در زبانه سمت چپ پنجره این برنامه می‌توانید لیستی از سرویس‌هایی که به آن اضافه شده را مشاهده کنید و سپس با یک کلیک وارد آن سرویس شوید. Franz همچنین امکان شخصی‌سازی آیکون‌ها، صداها و هشدارهای مربوط به هر سرویس را به کاربر می‌دهد.

دانلود: Franz (قیمت: رایگان)

AppCleaner

هیچ برنامه‌ای برای حذف یا نصب برنامه‌های مختلف در مک وجود ندارد. بنابراین برای پاک کردن هر برنامه شما آن را باید به سطل آشغال بکشید. اما توجه داشته باشید که همه برنامه‌ها از این طریق بصورت کامل پاک نخواهند شد.

برای اینکه بتوانید هر برنامه‌ای که موردنظرتان هست را بصورت کامل از مک خود پاک کنید، بهترین پیشنهاد استفاده از AppCleaner است.

دانلود: AppCleaner (قیمت: رایگان)