ویندوز دیفندر ممکن است برای حفاظت بیشتر از سیستم شما اقدام به بلاک کردن برخی برنامه‌ها کند. حتی اگر شما قصد نصب برنامه‌های ساخته شده توسط مایکروسافت را داشته باشید، همچنان با هشدارهایی از ویندوز دیفندر مواجه خواهید شد. اگر قصد دارید برنامه‌هایی را با مجوز در ویندوز اجرا کنید، باید آنها را به Whitelist ویندوز دیفندر اضافه کنید. در این مطلب قصد داریم، برنامه‌هایی که در لیست‌های سفید یا سیاه ویندوز دیفندر قرار دارند را حذف کنیم، با ما همراه باشید.

حذف برنامه‌ها از لیست سفید ویندوز دیفندر

ویندوز دیفندر بصورت پیش‌فرض دارای پنلی برای دسترسی به لیست برنامه‌ها نیست و برای رسیدن به لیست برنامه‌ها باید از طریق کنترل پنل اقدام کنید.

مطالب مرتبط: مایکروسافت Defender Security Center، ابزاری دیگر برای کنترل امنیت ویندوز ۱۰

وارد کنترل پنل شوید و سپس به بخش System and Security بروید و سپس روی Windows Defender Firewall کلیک کنید. در نوار سمت چپ از بین گزینه‌های موجود روی گزینه Allow an app or feature through Windows Defender Firewall کلیک کنید.

در صفحه بعدی، روی کلید تغییر تنظیمات کلیک کنید و سپس لیست برنامه‌ها و امکانات مجوز یافته را بسمت پایین اسکرول کنید. برنامه‌ای که می‌خواهید از لیست حذف شود را انتخاب نمایید و سپس روی گزینه Remove در پایین لیست کلیک کنید.

بدین ترتین این برنامه نمی‌تواند مادامی که شما اجازه ندهید، تغییراتی در سیستم ایجاد کند. برای مثال شما گوگل کروم را از لیست حذف می‌کنید، دیگر کروم نمی‌تواند بدون اجازه دسترسی اقدام به آپدیت کردن اتوماتیک خود نماید.

مطالب مرتبط: ۷۲۴ ترفند: چگونه از ویندوز دیفندر بخواهیم برخی فایل‌ها را نادیده بگیرد؟

توجه کنید که این لیست کامل نیست و برخی از برنامه‌های نصب شده روی سیستم شما در آن نمایش داده نمی‌شوند. در چنین مواقعی باید به سراغ Command Prompt برای حذف برنامه مدنظر از دیفندر اقدام کنید. برای این کار ابتدا Command Prompt را دسترسی ادمین باز کنید. کد زیر را در بخش دستورات کپی کنید؛ البته دقت نمایید که باید نام برنامه موردنظر را بجای عبارت app name بنویسید و بجای عبارت Path-to-app EXE مسیر نصب برنامه را وارد کنید (همانند مثال ذکر شده).

netsh advfirewall firewall add rule name="app name" dir=in action=block program="path-to-app EXE" enable=yes

مثال:

netsh advfirewall firewall add rule name="Chrome" dir=in action=block program="C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\Chrome.exe" enable=yes

لازم به ذکر است که همیشه می‌توانید از همین روش برای اضافه و حذف برنامه‌ها از لیست دیفندر اقدام کنید. کافی است Command Prompt را باز کنید و مراحل ذکر شده را برای هر برنامه تکرار کنید. البته برای اضافه کردن برنامه‌ها باید کد زیر را وارد کنید.

netsh advfirewall firewall add rule name="app name" dir=in action=allow program="path-to-app EXE" enable=yes