موارد مختلفی اعم از موزیک، فیلم و... در دنیای اینترنت وجود دارد که علی‌رغم محبوبیت بالا بصورت رایگان قابل دانلود شدن نیستند. برخی از این موارد بدلیل گذشت سال‌ها به‌سختی برای دانلود یافت می‌شوند. در این مطلب آموزشی سعی داریم تا چندین ترفند و ابزار مختلف را برای دانلود رایگان در وب مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

چگونه محتویاتی را که دیگر وجود ندارند دانلود کنیم؟

اپلیکیشن‌هایی که در Play Store وجود ندارند

گوگل معمولاً برنامه‌هایی را که بطور بالقوه فریبنده هستند را بَن می‌کند؛ همچنین نسخه‌های قبلی برنامه‌هایی که با به‌روز شدن تغییرات فاحشی دارند از این قاعده مستثنی نیستند. شاید بارها مشاهده کرده باشید که در فروشگاه گوگل بدلیل موقعیت جغرافیایی یا کشوری که در آن قرار دارید امکان دانلود برنامه‌های موجود در این فروشگاه را ندارید. برای دانلود تمامی برنامه‌هایی که شامل چنین وضعیتی هستند می‌توانید از جایگزین‌هایی همچون F-Droid و APKMirror استفاده کنید. شاید بخاطر دلایل امنیتی و محافظت از دستگاه خود تصمیمی مبنی‌بر دانلود برنامه‌های جانبی از سایر سرویس‌ها نداشته باشید؛ اما باید این اطمینان به شما داده شود که سایت‌های مذکور بیشتر موضوعات امنیتی را رعایت می‌کنند.

برنامه‌های قدیمی و متوقف شده

توسعه‌دهندگان اغلب برنامه‌های خود را بنا به ویژگی‌های موجود در سیستم‌عامل‌های جدید به‌روز می‌کنند؛ بنابراین ممکن است نسخه‌ی جدید یک نرم‌افزار با نسخه قدیمی‌ یک سیستم‌عامل مشکلاتی همچون عدم همخوانی داشته باشد. اگر تلفن از دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، کافی است برای دانلود نسخه‌های سازگار نرم‌افزارهای مختلف با دستگاه خود از سایت‌های OldVersion و OldApps استفاده کنید. این سایت‌ها شامل هزاران نسخه قدیمی از برنامه‌هایی برای سیستم‌عامل‌های مختلفی همچون مکینتاش، لینوکس، ویندوز و... هستند. کافی است روی نام هر برنامه کلیک کنید تا نسخه‌های مختلف آن را برای دانلود مشاهده کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که از دانلود نسخه‌های قدیمی مرورگرهای اینترنت خودداری کنید؛ زیرا این کار کامیپوتر شما را با یک ریسک امنیتی مواجه می‌کند.

چگونه بدون پرداخت محتوای موجود در یک سایت را دانلود کنیم؟

دریافت زنگ‌تماس‌های شخصی

خیلی از کاربران از زنگ‌های تماس پیش‌فرض تلفن موجود در دستگاه‌های خود استفاده نمی‌کنند؛ اما در این میان زنگ‌های تماس محبوبی هم وجود دارند که هر کاربری تمایل دارد از آنها استفاده کند. برای داشتن زنگ‌های تماس محبوب می‌توانید اپلیکیشن Zedge را در سیستم خود نصب کنید. Zedge میلیون‌ها زنگ تماس مختلف را از طریق اپلیکیشن و سایت خود بصورت رایگان برای دانلود قرار داده است. گزینه Favorite در این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا یک لیست از زنگ تماس‌های موردعلاقه خود ایجاد کنید. این اپلیکیشن برای دو سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‌اس توسعه داده شده است؛ ضمن اینکه اگر از سیستم‌عامل دیگری استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق سایت زنگ تماس موردعلاقه خودتان را دانلود کنید.

مطالب مرتبط: چگونه نوتیفیکیشن‌های دستگاه اندرویدی خود را مدیریت کنیم؟

اپلیکیشن دیگری که می‌توانید از آن برای دانلود زنگ‌های تماس استفاده کنید Audiko است.

این اپلیکیشن دارای نزدیک به ۲ میلیون زنگ تماس از ژانرهای مختلف است. Audiko نیز همانند Zedge دارای سایت است تا کاربران سایر سیستم‌عامل‌ها بتوانند از طریق آن زنگ تماس موردعلاقه خودشان را دانلود کنند.

کتاب‌های صوتی از ادبیات کلاسیک

اگر از جمله کاربرانی هستید که به مطالعه آثار ادبیات کلاسیک علاقه دارید، می‌توانید نسخه‌های رایگان این کتاب‌ها را دانلود کنید؛ اما بخش صوتی آنها همچنان در اکثر سایت‌ها پولی است. برای اینکه بر این بخش نیز غلبه کنید می‌توانید از اپلیکیشن LibriVox استفاده کنید. LibriVox علاوه‌بر اینکه در دو نسخه اندروید و iOS موجود است، از طریق وب‌سایت نیز به کاربران خدمات ارائه می‌کند. می‌توانید در سایت آن کتاب‌ها را براساس نویسنده، موضوع و ژانر جستجو کنید.

انجام بازی‌های تجاری بصورت رایگان

بازی‌های محبوب در ویندوز و مکینتاش معمولاً هزینه‌های زیادی را دربردارند. اما همیشه این شانس برای شما وجود دارد تا بازی‌هایی را بصورت رایگان دریافت کنید. می‌توانید لیست بازی‌های تجاری که رایگان شده‌اند را در ویکی‌پدیا مشاهده کنید. برخی از ناشران بزرگ همانند Steam و GOG نیز برای جذب مشتریان بیشتر برخی بازی‌های خود را رایگان کرده‌اند.

چگونه بدون وجود گزینه دانلود، محتوا را دانلود کنیم؟

بررسی دانلود از ویکی‌پدیا و TED Talks

دانلود کردن یک مقاله منفرد در ویکی‌پدیا ساده است؛ تنها کافی است روی گزینه دانلود بعنوان PDF که در سمت چپ صفحه قرار دارد، کلیک کنید. همچنین می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+P استفاده کنید. اما داشتن دسترسی آفلاین به ویکی‌پدیا در مواردی که اتصال به اینترنت ضعیف است می‌تواند بسیار مفید باشد. Kiwix یک برنامه رایگان است که امکان جستجو و مطالعه در دائرة‌المعارف را فراهم می‌کند. این برنامه برای هر سیستم‌عاملی در دسکتاپ و تلفن همراه موجود است. به کتابخانه داخلی Kiwix رفته و فایل ZIM را دانلود کنید. سپس مقالات را از داخل این برنامه جستجو کنید. کتابخانه ویکی به شما این امکان را می‌دهد تا ویدیوهای محبوب TED را نیز دانلود کنید.

دانلود تصاویر از صفحات وب

دانلود تک‌تک تصاویر یک سایت خسته کننده است؛ اگر می‌خواهید چندین تصویر موجود در یک وب‌سایت را بصورت یکجا ذخیره کنید، می‌توانید از افزونه‌های موجود برای این کار بهره ببرید. افزونه Imageye Image downloader در هنگام استفاده از مرورگر کروم به شما این امکان را می‌دهد تا همه تصاویر موجود در صفحه را با یک کلیک دانلود کنید.

این افزونه قابلیت جذابی برای انتخاب معیارهایی همچون سایز، URL و ابعاد تصاویر در اختیار شما قرار می‌دهد. نکته قابل توجه دیگر درباره افزونه مذکور این است که در سایت‌هایی همچون Facebook، Twitter، Google Images و... کار می‌کند. افزونه Download all images کاری مشابه را در مرورگر فایرفاکس انجام می‌دهد.

ابزار فیلتر تصویر در این افزونه بسیار قدرتمند است و یک امتیاز ویژه برای آن محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط: معرفی بهترین افزونه‌های Google Chrome و موزیلا فایرفاکس برای یادداشت‌برداری

ضبط صدا از هر وب‌سایتی

برای خیلی ما پیش آمده که با شنیدن یک موسیقی علاقه‌مند می‌شویم تا آن را به‌سرعت دانلود کنیم. این موضوع درباره آهنگ‌ها ساده است؛ اما درمورد برنامه‌های زنده رادیویی، تماس‌های صوتی مبتنی‌بر وب یا پادکست‌ها موضوع کمی سخت می‌شود.

Chrome Audio Capture به شما این امکان را می‌دهد تا هر صدایی را که در تب باز شده کروم می‌شنوید را با فرمت‌های Mp3 یا Wav دانلود و ذخیره کنید. توجه داشته باشید که حداکثر زمان ذخیره صدا ۲۰ دقیقه است. اگر قصد دارید صدایی طولانی‌تر را ذخیره کنید، بهتر است بعد از پایان زمان ماکزیمم فایل را ذخیره و دوباره شروع به ضبط کنید.

دانلود ویدیوها و عکس‌ها از اینستاگرام

اینستاگرام اجازه می‌دهد تا یک فایل حاوی عکس یا ویدیویی که در سایت به اشتراک گذاشته‌اید را دریافت کنید. برای فعال کردن این ویژگی مسیر زیر را دنبال کنید.

مطالب مرتبط: چگونه می‌توان میزان مصرف حجم اینترنت توسط اینستاگرام را کاهش داد؟

در دسکتاپ، روی آیکون پروفایل کلیک کنید.

به سراغ گزینه تنظیمات رفته و وارد تنظیما پروفایل خود شوید.

در منویی که ظاهر می‌شود گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید.

صفحه را پایین بکشید تا گزینه Data Download را مشاهده کنید، سپس روی گزینه Request Download کلیک کنید.

DownloadGram به شما اجازه می‌ٔهد تا تصاویر خود یا دیگران را از طریق تلفن همراه یا دسکتاپ دانلود کنید. درصورتی که می‌خواهید پست شخصی دیگر را دانلود کنید، کافی است روی گزینه سه نقطه کلیک کنید و Copy Link را انتخاب نمایید؛‌ سپس لینک را در باکس DownloadGram پیست کنید و روی دانلود کلیک کنید.