اصولاً زمان‌هایی که قصد آموزش کار با نرم‌افزار یا انجام ترفندی در کامپیوتر را دارید، نیازمند این هستید که مراحل انجام پروسه را ضبط کنید یا اینکه از انجام هر مرحله عکس تهیه کنید و شماره‌گذاری کنید که کار دشوارتری است. امروزه با پیشرفته شدن سیستم‌ها می‌توان این کار را در تلفن‌های همراه نیز انجام داد؛ کاربران مک نیز از این قاعده مستثنی نیستند و می‌توانند با روش‌های مختلف از صفحه مک خود فیلم تهیه کنند. در این مقاله قصد داریم به چگونگی ضبط صفحه مکینتاش بپردازیم، با ما همراه باشید.

چگونه با استفاده از QuickTime صفحه خود را ضبط کنیم؟

QuickTime یکی از برنامه‌های پیش‌فرض مک است که ویژگی‌های زیادی دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این برنامه که در این مطلب نیز مفید است، امکان ضبط کردن صفحه مک بصورت یک فایل ویدیویی است. برای این کار کافی است QuickTime را اجرا کنید و سپس مسیر File > New Screen Recording را از نوار منو دنبال کنید. برای شروع به ضبط کردن روی آیکون فلش که در کنار دایره قرمز رنگ قرار دارد، کلیک کنید. گزینه‌های دیگری که می‌توانید انتخاب کنید شامل انتخاب وصل بودن یا نبودن میکروفون توسط گزینه‌های None و Internal Microphone است. ضمن اینکه می‌توانید انتخاب کنید که آیا اشاره‌گر ماوس در صفحه نشان داده شود یا خیر؛ برای این کار کافی تیک مربوط به گزینه Show Mouse Clicks in Recording را بزنید.

حالا کافی است روی گزینه ضبط بزنید تا شروع به کار کند. البته توجه داشته باشید که برای پایان دادن به ضبط نیز باید روی همین دکمه کلیک کنید. در منوی موجود روی گزینه File و سپس Save کلیک کنید و یک نام برای فایل خود انتخاب کنید و درنهایت مسیر ذخیره فایل را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: ضبط فیلم از صفحه نمایش آیفون با iOS 11 و بدون اپ اضافی

مزایای استفاده از QuickTime

  • این برنامه بصورت پیش‌فرض روی مکینتاش نصب شده است و دیگر نیازی به دانلود و یا پرداخت هزینه برای برنامه دیگری نیست.
  • QuickTime پیشنهادات جالب دیگری همچون ضبط از روی یک فیلم یا موسیقی را نیز در منوی خود دارد.
  • می‌توانید فوراً از  Airplay یا گزینه‌های اشتراک‌گذاری پس از پایان ضبط صفحه استفاده کنید.

چگونه صفحه را به کمک Screenshot ضبط کنیم؟

یکی از جدیدترین ویژگی‌های مکینتاش که در نسخه Mojave قرار دارد، screenshot utility است. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا علاوه‌بر تهیه عکس از صفحه، آن را ضبط کنید. برای کار با این ابزار می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Cmd + Shift + 5 استفاده کنید. در پایین پنجره‌ای که باز می‌شود می‌توانید گزینه Record Entire Screen و Record Selected Portion را مشاهده کنید.

درصورتیکه گزینه Record Entire Screen را انتخاب می‌کنید، گوشه‌های صفحه را بکشید تا اندازه کادری که می‌خواهید ضبط در آن بخش صورت بگیرد را تنظیم کنید. البته توجه داشته باشید که می‌توانید کادر موردنظر را در هر جایی از صفحه جابجا کنید. روی Record کلیک کنید تا پروسه ضبط از روی صفحه آغاز شود.

مطلب مرتبط: چگونه با اپلیکیشن Team Viewer از صحفه آیفون خود ویدیو تهیه کنیم؟

مزایای استفاده از Screenshot مک:

  • screenshot utility ویژگی جدیدی است که به آخرین نسخه از مکینتاش اضافه شده است؛ بنابراین شما را از نصب برنامه‌های اضافی بی‌نیاز می‌کند.
  • این ویژگی دارای گزینه‌هایی همچون تایمر، میکروفون و... است؛ ضمن اینکه قابلیت نمایش اشاره‌گر ماوس را برای کارهای آموزشی دارد.
  • همانند QuickTime گزینه‌های اشتراک‌گذاری و AirPlay بلافاصله بعد از پایان ضبط قابل استفاده هستند.

چگونه با استفاده از برنامه‌های جانبی صفحه مک را ضبط کنیم؟

با توجه به گزینه‌های پیش‌فرض موجود در مک شاید نیازی به دانلود و تهیه برنامه‌های جانبی وجود نداشته باشد. اما خوب این دو برنامه همه ویژگی‌هایی که برای تهیه یک ویدیو کامل است را در اختیار ندارند. بنابراین درصورتی که می‌خواهید یک فایل آموزشی جامع تهیه کنید نیاز به یک نرم‌افزار جانبی خواهید داشت.

Viking Recorder Lite

زمانی که این برنامه را روی مک خود نصب می‌کنید، آیکون آن در نوار منو مک ظاهر خواهد شد. با استفاده از این آیکون می‌توانید ضبط صفحه را شروع کنید. بوسیله این برنامه می‌توانید همه یا بخشی از صفحه نمایش مک خود را به همراه صداهایی ازجمله صدای کلیک ماوس ضبط کنید.

همچنین می‌توانید کدک و فریم‌ را تنظیم کنید. برای شروع، ابتدا روی آیکون برنامه در نوارمنو کلیک کنید و سپس روی Start Screen Recording که در منو بازشده قرار دارد کلیک کنید. نکته قابل توجه امکان مکث در هنگام ضبط کردن است.

ویژگی‌های برجسته Viking Recorder Lite

  • نسخه Lite این برنامه گزینه‌های جالبی همچون Movie Editor و YouTube Downloader را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • همزمان که پنجره New Recording را جابجا می‌کنید، می‌توانید یک پیش‌نمایش سریع از آن ببینید.
  • امکان استفاده از مرکز هشدارها و hotkeys در نسخه لایت این برنامه وجود دارد.
  • درصورتیکه احساس می‌کنید این برنامه می‌تواند به شما برای تهیه نسخه ضبط شده از مک کمک کند، می‌توانید نسخه لایت آن را بصورت رایگان دانلود کنید. توجه داشته باشید که برای داشتن ویژگی‌های بیشتر باید نسخه اصلی را به قیمت ۳ دلار خریداری کنید.

Smart Recorder Lite

یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی برای تهیه ویدیو از صفحه مک Smart Recorder است. یکی از مهمترین مزیت‌های این برنامه داشتن یک رابط کاربری فوق‌العاده ساده است. کافی است برنامه را اجرا کنید و گزینه‌های خود برای ضبط ازجمله ضبط تمام صفحه یا بخشی از آن، کیفیت ضبط، منبع صدا و مسیر ذخیره را تنظیم کنید.

بعد از کلیک روی گزینه شروع، شمارنده و آیکون توقف در نوارمنو بالای صفحه مک ظاهر می‌شود؛ بنابراین پس از اتمام ضبط می‌توانید به راحتی روی گزینه توقف در این نوار کلیک کنید.

مطلب مرتبط: نحوه‌ی فیلم‌برداری کردن از صفحه آیفون در iOS 11 بدون نیاز به جیلبرک و اپ جانبی

مزایای برجسته Smart Recorder Lite

  • این برنامه امکان استفاده از FaceTime HD camera را برای کاربر فراهم می‌کند.
  • می‌توانید صدای خود را از طریق منابعی همچون میکروفون داخلی، کارت صدای کامپیوتر یا دستگاه ورودی به ویدیو اضافه کنید.
  • اگر قصد دارید از این برنامه برای ضبط از صفحه مک استفاده کنید، باید توجه کنید که گزینه‌های بیشتر را می‌توانید در نسخه پولی این برنامه و با پرداخت ۵ دلار فعال نمایید.