برخلاف تصوراتی که از برنامه پیش‌زمینه مک که برای تماشای تصاویر استفاده می‌شود، Preview می‌تواند گزینه مناسبی برای ویرایش تصاویر نیز باشد و در مواردی که نیاز به ویرایش‌های خیلی حرفه‌ای نباشد، نیاز شما به استفاده از برنامه‌هایی همچون فتوشاپ را برطرف می‌سازد. در ادامه با آموزش ویرایش تصاویر در برنامه Preview همراه ۷۲۴پرس باشید.

قبل از هر چیز توجه به این نکته ضروری است که برنامه Preview تغییرات را در فایل اصلی اعمال می‌کند؛ پس اگر می‌خواهید با استفاده از آن فایل خود را ویرایش کنید، حتماً از آن یک کپی تهیه کنید تا فایل اصلی از دست نرود.

چگونه یک فایل را برش دهیم؟

برای برش یک تصویر، ابتدا باید بخشی که می‌خواهید جدا شود را انتخاب کنید. برش تصاویر در برنامه Preview توسط یک ابزار برش مستطیلی انجام می‌گیرد. این ابزار بطور پیش‌فرض فعال است؛ همه چیزی که باید انجام دهید این است که روی آن کلیک کنید و سپس اشاره‌گر ماوس را در تصویر و جایی که می‌خواهید برش داده شود بکشید.

نکته جالب در برش دادن این است که می‌توانید در پایین مستطیل برش ابعاد آن را مشاهده کنید. اگر بعد از انتخاب یک بخش برای برش، تصمیم به تغییر موقعیت برش گرفتید، می‌توانید مستطیل برش را به بخش موردنظر در تصویر بکشید.

مطالب مرتبط: آموزش کار با تنظیمات نمایشگر در مک‌او‌اس برای بهینه کردن کیفیت تصویر و خوانایی متن

اگر تصمیم دارید که منطقه برش را با یک مربع انتخاب کنید، کافی است هنگامی که ماوس را روی صفحه می‌کشید بصورت همزمان کلید Shift را هم نگه دارید. همچنین اگر تمایل دارید بخش برش داده شده از بالا و پایین نسبت به مرکز در یک مقیاس باشد، هنگام برش کلید Option را نگه دارید. درصورتی که از بخش برش خورد رضایت دارید برای پایان این پروسه به Tools بروید و روی گزینه Crop کلیک کنید. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید بخش برش داده شده را حذف کنید و بقیه تصویر باقی بماند از منوی ویرایش گزینه Invert Selection استفاده کنید.

انتخاب بخش خاصی از یک تصویر

اگر قصد دارید بخش خاصی از یک تصویر را با برشی به غیر از مستطیل برش دهید، باید از ابزارهای Lasso Selection و Smart Lasso استفاده کنید. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که بصورت دستی بخش دلخواه خود را از یک تصویر جدا کنید. برای دسترسی به این دو ابزار باید از نوار ابزار Markup استفاده کنید.

چگونه سایز تصویر را تغییر دهیم؟

اگر قصد دارید از گزینه تغییر سایز بجای برش دادن استفاده کنید، باید در بخش ابزار به سراغ گزینه Adjust Size بروید (البته توجه داشته باشید که با این ویژگی هیچ بخشی از تصویر بریده نمی‌شود، بلکه کل تصویر به یک میزان کوچک می‌شود). در پنجره این ابزار همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، گزینه‌های مختلفی برای تغییر سایز وجود دارد.

قابلیت جالب توجه این ابزار این است که تغییرات تصویر بعد از تغییر سایز را نمایش می‌دهد. بصورت پیش‌فرض ابزار تغییر سایز متناسب با اندازه اولیه تصویر، ابعاد تغییر را انتخاب می‌کند. اگر نمی‌خواهید با این روند کارتان را پیش ببرید، کافی است کاردهای مربوطه را انتخاب کنید و پس از اعمال تغییرات روی گزینه OK کلیک کنید. برای اعمال تغییراتی همچون Rotate و Flip باید به منو ابزار بروید. گزینه چرخاندن در نوار ابزار اولیه قابل مشاهده است. همچنین می‌توانید به کمک برنامه Preview به عکس موردنظر متن یا شکل اضافه کنید. برای این کار باید بعد از رفتن به منو ابزار گزینه Annotate را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط: چگونه سایز عکس را در نرم افزار Photos ویندوز 10 تغییر دهیم؟

چگونه رنگ‌های یک تصویر را تغییر دهیم؟

درصورتی که قصد دارید رنگ، روشنایی، اشباع رنگ و... یک عکس را تغییر دهید، می‌توانید از ابزار مربوطه در برنامه Preview مک استفاده کنید. برای دسترسی به این ابزار کافی است ابتدا به سراغ Tools و سپس گزینه Adjust Color بروید.

در این ابزار می‌توانید با استفاده از اسلایدر گزینه‌هایی همچون کنتراست و... را تنظیم کنید. برای ایجاد یک تصویر سیاه و سفید کافی است اسلایدر مربوط به اشباع رنگ را به سمت چپ بکشید. همچنین می‌توانید با تغییر موقعیت اسلایدر گزینه Tempreture عکس خود را با رنگ‌های گرم یا سرد تنظیم کنید. اگر ترجیح می‌دهید ک پس از اعمال تغییرات به حالت پیش‌فرض و طبیعی عکس برگردید، کافی است از گزینه Reset All که در پایین پنجره قرار دارد استفاده کنید.

چگونه سایز چند عکس را بصورت همزمان تغییر دهیم؟

برای اینکه بتوانید چندین عکس را بصورت همزمان از نظر اندازه تغییر دهید، کافی است آنها را با هم انتخاب کرده و به داخل برنامه Preview بکشید. سپس در قسمت Edit روی گزینه Select All کلیک کنید یا از کلیدهای ترکیبی Cmd + A استفاده کنید.

اکنون می‌توانید به سراغ گزینه Resize رفته و تصاویر را بصورت همزمان تغییر اندازه دهید. نکته قابل توجه این است که سعی کنید تعداد تصاویر خیلی بالا نرود؛ زیرا امکان دارد برنامه دچار اختلال شود.

مطالب مرتبط: چگونه در سیستم‌عامل مکینتاش از اپلیکیشن‌هایی که پاسخ نمی‌دهند خارج شویم؟

ویژگی قابل توجه دیگر این است که می‌توانید تصاویر منتخب خود را با یکی از فرمت‌های رایج Export کنید.