ویندوز ۱۰ همانند نسخه‌های قبلی از یک آیکون زرد رنگ استاندارد برای همه پوشه‌های ساخته شده استفاده می‌کند. البته هر کاربر می‌تواند آیکون مربوط به هر پوشه را بنا به نظر خود تغییر دهد. برنامه‌ای برای این کار وجود دارد که FolderPainter نام دارد. در ویندوز ۱۰ شما می‌توانید آیکون مربوط به هر پوشه را تغییر دهید که در این مقاله به چگونگی تغییر آن اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شخصی‌سازی آیکون پوشه‌ها

اولین چیزی که برای شروع پروسه تغییر آیکون به آن نیاز دارید، تصاویر منتخب برای این کار است. معمولاً می‌توانید از سایت‌های مختلف آیکون‌های موردنظر خود را دانلود کنید، اما درصورتی که تصاویری با فرمت PNG در اختیار دارید که قصد دارید از آنها به عنوان آیکون استفاده کنید، باید آنها را به یک فایل ICO تبدیل کنید.

مطالب مرتبط: نحوه‌ی جابه‌جایی پوشه کاربر در ویندوز ۱۰

برای تبدیل یک فایل با فرمت PNG به ICO پیشنهاد می‌کنیم از سرویس آنلاین و رایگان ICO Convert استفاده کنید. کافی تصویر را در این سایت آپلود کنید و از گزینه تبدیل به ICO برای ویندوز۱۰ استفاده کنید.

هنگامی که فایل ICO آماده شد، می‌توانید از آن برای هر پوشه‌ای که می‌خواهید استفاده کنید. برای این کار روی هر پوشه‌ای که قصد دارید آیکون آن را تغییر دهید کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. در پنجره Properties به سراغ تب Customize رفته و روی گزینه تغییر آیکون که در پایین قرار گرفته است کلیک کنید. در پنجره جدیدی که باز می‌شود، روی دکمه Browse کلیک کنید و فایل ICO خود را انتخاب کنید، روی OK و سپس Apply کلیک کنید.

به دسکتاب برگردید و در فضای خالی کلیک راست کنید؛ در منوی باز شده روی گزینه Refresh کلیک کنید. برای هر پنجره File Explorer که باز کرده‌اید یک بار این عمل را تکرار کنید. پوشه‌ها اکنون با آیکون موردنظر شما نمایش داده خواهند شد.

مطالب مرتبط: چگونه در فایل اکسپلورر ویندوز تب ایجاد کنیم؟

تغییر دادن این وضعیت به حالت قبل بسیار ساده است. مراحل گفته شده برای تغییر آیکون را دنبال کنید و سپس آیکون پیش‌فرض را انتخاب کنید یا تنها کافی است روی گزینه Restore Defaults کلیک کنید. توجه داشته باشید که با تغییر یک پوشه سایر پوشه‌ها تغییر نمی‌کنند و این روند برای هر پوشه باید به صورت جداگانه تکرار شود.