درحالیکه باتری لپتاپ‌های مک نسبت به سایر رقبا ازطول عمر بالاتری برخوردار هستند، اما درهرصورت باتری یک وسیله مصرفی است و عمر آن با استفاده از لپتاپ طی سال‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ اما می‌توان با نظارت منظم و مراقبت از آن طول عمر باتری را به مقدار قابل توجهی افزایش داد. در این مطلب قصد داریم تا بهترین برنامه‌ها برای نظارت بر عملکرد و طول عمری باتری مک را مورد بررسی قرار بدهیم. با ما همراه باشید.

Battery Health 2

مسلماً محبوب‌ترین ابزار برای نظارت بر باتری مکینتاش Battery Health است و نسخه شماره ۲ آن جایگزینی برای آن است. این برنامه یک رابط کاربری بسیار ساده و روان دارد که تمام ویژگی‌ها و مشخصه‌های یک باتری را به نمایش می گذارد.

این برنامه جریان لحظه‌ای، حداکثر جریان، وضعیت سلامت سیستم‌عامل، چرخه باتری، سن، توان مصرفی و محدوده آمپر را به کاربر نشان می‌دهد. دیگر ویژگی‌های موجود در این برنامه نیز به‌نوع خود قابل توجه هستند؛ برای مثال گزینه Power History ویژگی جالبی است که به شما کمک می‌کند تا با مشاهده نمودارهای مصرف انرژی وضعیت باتری خود را زیر نظر بگیرید.

برای دانلود این برنامه روی Battery Health 2 کلیک کنید.

مطلب مرتبط: آموزش افزایش عمر باتری مک‌بوک با تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر و حالت Energy Saver مک‌او‌اس

Coconut Battery

یکی دیگر از ابزارهای کنترل وضعیت باتری در مکینتاش Coconut battery است که روی موضوعات پایه مربوط به باتری تمرکز دارد. این برنامه جزو برنامه‌های دقیق و مفید در زمینه نظارت بر عملکرد باتری بحساب می‌آید.

Coconut battery یک نوار وضعیت برای نشان دادن میزان شارژ مصرفی و نوار دیگری برای ظرفیت طراحی شده دارد که هر دو بصورت درصد هستند. همچنین برنامه به شما اجازه می‌دهد تا وضعیت باتری خود را در فواصل زمانی مختلف ضبط کنید و آنها را ذخیره نمایید. یکی از ویژگی‌های جالب Coconut این است که اگر دستگاه iOS خود را از طریق USB یا Wi-Fi به مک وصل کنید، می‌توانید وضعیت باتری آن را نیز مشاهده کنید.

برای دانلود این برنامه روی Coconut Battery کلیک کنید.

iStat Menus

 این برنامه علاوه‌بر مشخص کردن وضعیت باتری برای دستیابی به آمار پیشرفته‌تر همچون سرعت فن، میزان مصرف حافظه و شاخص‌های شبکه مفید است.

ابزار نظارت بر باتری این برنامه مورادی همچون وضعیت باتری، چرخه و شرایط باتری از نظر عملکرد (خوب، متوسط یا ضعیف) را نشان می‌دهد. iStat با توجه به میزان شارژ باتری، زمان مفید استفاده را نشان می‌دهد. همچنین برنامه‌هایی که بیشترین میزان مصرف باتری را دارند توسط این ابزار قابل مشاهده هستند. نشانگر ماوس را روی هرکدام از گزینه‌ها ببرید تا آمار بیشتری پیش روی شما قرار بگیرد.

برای دانلود این برنامه روی iStat Menus کلیک کنید.

مطلب مرتبط: توصیه‌های اپل و مایکروسافت برای افزایش عمر مفید باتری وسایل همراه

Chargeberrry Battery Monitor

Chrageberry یک مانیتورینگ جامع برای باتری مک است. برخلاف سایر برنامه‌ها، این برنامه بر روی حفظ باتری متمرکز است. از جمله مشخصه‌های مهم باتری که توسط این برنامه بررسی می‌شود، می‌توان به ظرفیت شارژ، سن، دما و سیکل‌های سپری شده اشاره کرد. این برنامه نموداری تحت عنوان نمودار مصرف انرژی دارد که میزان مصرف باتری در ساعات مختلف را نشان می‌دهد.

علاوه‌بر این میزان مصرف توسط برنامه‌های مختلف بصورت مجزا نشان داده می‌شود تا کاربر از برنامه‌های پرمصرف مطلع گردد. می‌توانید با استفاده از ویژگی اعلام هشدار Chrageberry، زمانی که شارژ لپتاپ از یک درصد خاصی کمتر شود، از برنامه هشدار مربوطه را دریافت کنید. این برنامه زمانی که شارژ لپتاپ به ۴۰ درصد برسد به شما اطلاع می‌دهد که شارژر را متصل کنید؛ زیرا برای طول عمر طولانی‌تر باتری، بهترین زمان برای اتصال شارژر زمانی است که درصد آن به ۴۰ می‌رسد. همچنین Chargeberry برنامه‌هایی با بیشترین میزان مصرف باتری را به شما معرفی می‌کند. آخرین ویژگی این برنامه که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم، بخش تاریخ مصرف باتری است که میزان مصرف شما در روز‌ها، هفته‌ها و ماه‌ها نشان می‌دهند.

برای دانلود این برنامه روی Chargeberry Battery Monitor کلیک کنید.

FruitJuice Battery App

همانند برنامه Chargeberry این برنامه نیز بیشترین توجه به نظارت بر سلامت باتری را دارد. سیکل حفاظتی این برنامه زمانیکه برای اولین بار اجرا می‌شود در بازه ۱۰۰ الی ۲۰ درصد است. ضمن اینکه FruitJuice دارای یک تاریخچه قدرتمند ۳۶۵ روزه از مصرف باتری لپتاپ است.

نکته مثبت و قابل توجه این برنامه خودکار بودن است. زمانی که این برنامه را بر روی سیستم خود نصب می‌کنید، زمان‌هایی که نیاز به اتصال و قصع شارژر است را به شما یادآوری می‌کند. دوره مراقبت از باتری در این برنامه بصورت خودکار با هر سیکل جدید آغاز می‌شود و برنامه بصورت خودکار تصمیم به اعمال تغییرات مناسب با سیکل جدید می‌گیرد.

برای دانلود این برنامه روی FruitJuice کلیک کنید.

مطلب مرتبط: نحوه افزایش طول عمر باتری لپ‌تاپ: حالت صرفه‌جویی در باتری، کاهش نور صفحه و ... (بخش اول)

Endurance

در تعریف اولیه باید بگوییم یک برنامه برای مدیریت فعال باتری مک که برای کمک به افزایش طول عمر باتری ساخته شده است. هنگامی که سطح باتری از یک درصد مشخصی کاهش پیدا می‌کند، این برنامه مکینتاش را به حالت کاهش مصرف می‌برد.

Endurance با کاهش نور صفحه، نظارت بر برنامه‌های پرمصرف، نظارت بر پلاگین Flash، کاهش سرعت پردازنده و پنهان کردن برنامه‌های دسکتاپ سعی بر ذخیره توان دارد. توجه داشته باشید که می‌توانید سطوح فعالیت این برنامه برای حالات مختلف را تعیین کنید. درواقع این برنامه یک سطح بالانس بین عملکرد مک و عمر باتری فراهم می‌کند.

برای دانلود این برنامه روی Endurance کلیک کنید.

مشاهده مشخصه‌های باتری در تنظیمات مکینتاش

اپل در این زمینه به اندازه کافی خلاق بوده و یکسری از ویژگی‌ها و مشخصات باتری را در بخش تنظیمات سیستم‌عامل گنجانده است.

برای دسترسی به این اطلاعات کافی است مسیر زیر را دنبال کنید:

  • دکمه Option را نگه دارید و سپس روی منو اپل کلیک کنید.
  • گزینه System Information را انتخاب کنید.
  • در بخش سخت‌افزار که در سمت چپ صفحه قرار دارد، به سراغ تب Power رفته و روی آن کلیک کنید.

اطلاعات باتری شمال مواردی همچون: تعداد سیکل، وضعیت سلامت باتری، شارژ باقی‌مانده و ولتاژ باتری می‌شود. برای یک MackBook Air حدود ۱۰۰ سیکل حالت ایده‌آل است. مدل‌های قدیمی‌تر مقدار کمتری سیکل خواهند داشت.