حفظ فایل‌های مختلف در سیستم یکی از نکات مهمی است که هر کاربر باید به آن توجه داشته باشد. پاک شدن تصادفی تصاویر، پوشه‌ها و... می‌تواند برای ما ایجاد مشکل کند. روش‌هایی از جمله کپی کردن فایل‌ها در بخش‌های مختلف هارد وجود دارد، اما تهیه نسخه پشتیبان در هر سیستم‌عاملی راه مطمئن‌تری برای مقابله با چنین پیشامد‌هایی است. در این مطلب قصد داریم روش‌های مختلف تهیه بک‌آپ در سیستم‌عامل مکینتاش را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تهیه بک‌آپ به کمک فضای ابری

تهیه نسخه پشتیبان در درایوهای ابری یکی از روش‌های متداول برای این کار است. این روش به هیچ سخت‌افزار اضافی نیاز ندارد و تنها کافی است که یک حساب کاربری در هریک از سرویس‌های فضای ابری بسازید.

بدین‌ترتیب از فایل‌های سیستم بصورت خودکار نسخه پشیتبان تهیه می‌شود. تهیه نسخه پشتیبان در اولین دفعه به زمان بیشتری نیاز دارد؛ بخصوص اگر از سرعت اینترنت نسبتاً پایینی برخوردار باشید. اما این روند در دفعات بعدی با سرعت بالاتری همراه خواهد بود. سرویس‌های مختلفی این ویژگی را ارائه می‌دهند، اما ما در این مقاله به معرفی دو سرویس قوی‌تر می‌پردازیم.

مطالب مرتبط: چطور روی فایل‌های شخصی خود در مکینتاش رمز بگذاریم؟

Backblaze

این سرویس یکی از بهترین‌ها در نوع خودش است که به‌خوبی با سیستم‌عامل مکینتاش ادغام شده است. این سرویس برای ارائه خدمات به هیچ اپلیکیشنی برای مدیریت نیاز ندارد؛ زیرا بصورت خودکار در بخش تنظیمات سیستم قرار می‌گیرد. کار با این سرویس بسیار ساده است، به همین دلیل کاربرانی هم که تجربه تهیه بک‌آپ را نداشته‌اند به راحتی می‌توانند از Backblaze استفاده کنند. ذخیره‌سازی نامحدود در این سرویس با هزینه ۵ دلار برای هر ماه صورت می‌گیرد که برای کاربرانی که از سیستم خانگی استفاده می‌کنند بسیار مناسب است.

Arq

اگر تمایل دارید ذخیره‌سازی خود را مدیریت کنید، بهتر است از برنامه Arq برای گرفتن بک‌آپ استفده کنید. قطعاً می‌توانید این کار را بصورت دستی انجام دهید؛ اما بهترین حالت واگذاری مدیریت فایل‌ها به خود برنامه است.

بک‌آپ گرفتن در یک هارد درایو خارجی

اگر جزو افرادی هستید که به فضای ابری اطمینان ندارند و همچنین مایل هستید تا فایل‌ها را با سرعت بیشتری منتقل کنید، بهتر است از یک هارد اکسترنال برای این کار استفاده کنید.

البته ما پیشنهاد می‌کنیم که ترکیبی از هر دو این روش‌ها را برای تهیه نسخه پشتیبانی استفاده کنید. بک‌آپ گرفتن و بازگردانی فایل‌ها در یک درایو خارجی سرعت بالایی دارد. در ادامه به معرفی برنامه‌هایی که بوسیله آنها می‌توانید عملیات تهیه نسخه پشتیبان را در یک درایو خارجی انجام دهید.

Time Machine

درحالیکه می‌توانید با درگ (کشیدن) فایل‌های خود به داخل درایو خارجی آنها را در درایو مذکور ذخیره کنید؛ اما بهتر است برای این کار از یک برنامه که بصورت خودکار این کار را انجام می‌دهد، استفاده کنید. علاوه‌بر پشتیبان‌گیری، هر تغییری که در فایل‌ها ایجاد کنید، Time Machine آنها را بصورت خودکار در درایو خارجی ذخیره می‌کند؛ ضمن اینکه می‌توانید به زمان‌های قبل‌تر برگردید و نسخه قدیمی‌تر فایل‌های تغییر یافته را مشاهده کنید یا فایل‌های پاک شده را بازیابی کنید.

مطالب مرتبط: آموزش بکاپ گرفتن از هارد مک‌بوک و فایل‌ها ضروری به کمک Time Machine و iTunes اپل

Carbon Copy Cloner

از این برنامه می‌توان بعنوان نسخه‌ی آپگرید شده Time Machine یاد کرد. درحالیکه Time Machine بعنوان یک برنامه ساده اما کارآمد شناخه می‌شود؛ اما گاهی نیاز به گزینه‌های بیشتری خواهید داشت که Carbon Copy Cloner این آپشن‌ها را در اختیار شما می‌گذارد. ویژگی‌های بیشتر Carbon Copy Cloner شامل پشتیبان‌گیری bootable، پشتیبانی از پیکربندی RAID و حفاطت سیستمی بالا می‌شود.

ذخیره‌سازی اسناد خاص در فضای ابری

اگر تنها قصد دارید از اسناد خود بک‌آپ تهیه کنید و نمی‌خواهید فضای داخلی سیستم خود را صرف این کار کنید، بهترین کار ذخیره این اسناد در فضای ابری است. از آنجایی که اسناد معمولاً به حجمی نزدیک به ۱۰۰ گیگابایت نمی‌رسند، انتخاب این سرویس‌ها بصورت رایگان تمام خواهد شد؛ البته توجه داشته باشید که برای ذخیره‌سازی بیشتر از این مقدار باید از نسخه Pro هرکدام از آنها استفاده کنید.

مطالب مرتبط: چگونه از فایل‌ها و فولدرها در مکینتاش محافظت کنیم؟ محافظت از فایل‌های PDF ،Word، تصاویر و ...

یکی از چیزهایی که باید به خاطر داشته باشید این است که همگام‌سازی فضاهای ابری همانند تهیه نسخه پشتیبان نیست؛ زیرا در عمل شما فایل‌های خود را در یک مکان دیگر ذخیره کرده‌اید. در ادامه به چند فضای ابری اشاره می‌کنیم:

iCloud Drive

iCloud Drive یکی از ویژگی‌های جدید سرویس iCloud suite است و می‌تواند پوشه‌های دسکتاپ و اسناد شما را در یک فضای ابری ذخیره کند و هر زمان که به آنها نیاز داشتید دانلود کند. این سرویس ابری ۵ گیگابایت فضا برای ذخیره‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهد. حجم موجود بین سایر دستگاه‌های اپل که به یک اپل آی‌دی متصل هستند به اشتراک گذاشته می‌شود.

Google Drive

گوگل درایو در بین فضاهای ابری بیشترین حجم را در اختیار کاربران می‌گذارد و بیشتر گزینه‌ها و ویژگی‌های آن رایگان هستند. ضمن اینکه به‌راحتی می‌توانید با حساب کاربری جیمیل و سایر سرویس‌های گوگل سینک شوید. نکته مهم درباره گوگل درایو این است که می‌تواند از یک پوشه‌ی خاص بصورت خودکار بک‌آپ تهیه می‌کند؛ بنابراین نیازی ندارید که فایل‌های خود را آپلود کنید. این ذخیره‌ساز با جیمیل به اشتراک گذاشته می‌شود.

Dropbox

یکی دیگر از سرویس‌های ابری است که امکان همگام‌سازی اسناد در چندین کاربر را دارد. از طریق دراپ‌باکس می‌توانید ۲ گیگابایت فایل را در فضای ابری ذخیره کنید.

OneDrive

فضای ابری مایکروسافت در اختیار یک کاربر اپل(!) بسته به موقعیتی که دارید OneDrive با در اختیار گذاشتن ۵ گیگابایت حافظه می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای ذخیره‌سازی فایل‌های شما در فضای ابری باشد.