سرویس دانش و فناوری

آیا از وای فای ما دزدی می‌شود؟

دزدی wi-fi

چنانچه سرعت اینترنت شما افت ناگهانی پیدا کرده است، این احتمال وجود دارد که شخصی در همسایگی شما، از طریق وای‌فای در حال دزدیدن حجم ترافیک شما باشد. احتمال دیگر آن است که پهنای باند اینترنت شما بین چند دستگاه مختلف نظیر گوشی‌های هوشمند، تلویزیون هوشمند و رایانه‌های داخل منزل تقسیم شده است و همین مسئله دلیل خوبی است تا هنگام باز کردن یک ویدیوی آنلاین کیفیت بالا متوجه افت سرعت بشوید!

مطمئنا  شما نمی‌خواهید که دستگاه‌های غیرمجاز به شبکه‌ی اینترنت شما دسترسی پیدا کنند. برای تحقق این منظور لازم است، وضعیت مودم خود را از طریق راهکارهایی که در این مطلب ارائه خواهیم داد، چک کنید.

آیا شخص دیگری به وای‌فای شما دسترسی پیدا کرده است؟

دزدی wi-fi

چنانچه چندین دستگاه به مودم وای‌فای منزل متصل هستند، تمام آن‌ها را خاموش کنید؛ سپس نور سیگنال وایرلس روتر خود را تماشا کنید. اگر این سیگنال در حال سوسو زدن باشد، به این معنا است که شخص دیگری از اینترنت وای‌فای شما استفاده می‌کند.

مطلب مرتبط: چگونه بفهمیم چه کسانی به اینترنت وای‌فای ما وصل شده‌اند؟

با این حال، این روش به شرطی جواب می‌دهد که مطمئن شوید تمام دستگاه‌های متصل به اینترنت وای‌فای شما در منزل خاموش شده‌اند. از آنجا که ممکن است چنین کاری آسان نباشد، دو روش عمقی‌تر را به شما پیشنهاد خواهیم داد:

روش اول: استفاده از اپلیکیشن کنترل دسترسی وای فای

اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که به صورت خودکار دستگاه‌های متصل به وای‌فای شما را جستجو می‌کنند. چک کردن این دستگاه‌ها، به ویژه اگر در زمان‌های غیرمعمول متصل شده باشند و صاحبان آن‌ها از نزدیکان شما نباشند، سرنخ‌های ارزشمندی به شما خواهد داد. در ادامه چندیدن اپلیکیشن کاربردی برای حل مشکل سرقت از وای‌فای‌تان را پیشنهاد می‌دهیم:

نخستین برنامه‌ای که معرفی می‌کنیم، Wi-Fi Inspector نام دارد.  هر چند این اپلیکیشن تا حدی حاوی آگهی‌های تبلیغاتی است، اما تمام دستگاه‌های متصل به وای‌فای شما را به صورت رایگان شناسایی می‌کند. بنابراین، می‌توانید فهرستی از دستگاه‌های مورد نظر را ذخیره کنید تا در صورت اتصال دستگاه‌های غریبه پیام هشدار بدهد.

اپلیکیشن دیگر، Paessler PRTG Router Monitoring نام دارد. این برنامه یک پکیج خوب برای مدیریت ابزارهای روتر شامل شناسایی خودکار ترافیک‌های بیگانه، تحلیل نحوه‌ی مصرف ترافیک شبکه و دیگر ابزارهای عمقی است. البته چنین برنامه‌ای فراتر از استفاده‌ی خانگی است، اما برای کسب و کارهای کوچکی که نگران اتصال افراد غریبه به اینترنت آن‌ها هستند، ابزاری عالی محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم تا نسخه‌ی رایگان ۳۰ روزه‌ی آن را تهیه کنید؛ همین مدت زمان کافی است تا هر گونه مشکل که در خصوص اتصال غیرمجاز به وای‌فای شما وجود دارد، برطرف شود.

اپلیکیشن سوم F-Secure Router Checker است. این اپلیکیشن یک ابزار مبتنی بر وب است که برای جلوگیری از دانلودهای دیگران با استفاده از حجم اینترنت شما، بسیار مفید خواهد بود.

اپلیکیشن دیگری که در این خصوص به شما معرفی می‌کنیم Wireless Network Watcher نام دارد. این نرم‌افزار مستقل برای کاربران ویندوز و مک‌‌ او اس طراحی شده است تا فعالیت‌های مشکوک وایرلس را مدیریت کند و تمام دستگاه‌های متصل به مودم وای‌فای ما را نشان دهد. در واقع، این اپلیکیشن تا حدودی شبیه Wi-Fi Inspector است با این تفاوت که سازگاری بیشتری با پلتفرم‌های متنوع دارد.

اپلیکیشن Fing هم در پلتفرم iOS قابل اجرا است و به شما اجازه می‌دهد تا بر دستگاه‌های متصل به وای‌فای خود نظارت داشته باشید.

مطلب مرتبط: چگونه بفهمیم چه کسانی به اینترنت وای‌فای ما وصل شده‌اند؟

روش دوم: پنل مدیریت مودم را چک کنید

چنانچه مشکوک به دزدی دیگران از اینترنت وای‌فای خود هستید، وارد صفحه‌ی مدیریت مودم شوید. اکثر افراد می‌توانند این کار را با تایپ 192.168.1.1 یا 192.168.2.1 در نوار آدرس مرورگر خود انجام دهند. 

دزدی wi-fi

پس از این که وارد صفحه ی مدیریت مودم شدید، به فهرستی نیاز دارید که دستگاه‌های متصل به مودم شما را نمایش دهد. هر دستگاه به شکل یک مک آدرس نمایش داده می‌شود. محل این فهرست بسته به روتر شما متفاوت خواهد بود، اما ممکن است آن را در زیر گزینه‌هایی مانند wireless configuration ، wireless status یا DHCP client مشاهده کنید. بنابراین با شمارش مک آدرس‌های موجود در فهرست می‌توانید تعداد دستگاه‌های متصل به وای‌فای خود را ببینید. چنانچه شش مک آدرس مشاهده کردید، اما فقط چهار دستگاه در منزل شما به وای‌فای متصل بود، بنابراین چنین احتمالی وجود دارد که شخص یا اشخاص دیگری در حال سرقت ترافیک اینترنت شما هستند.

نکته: گوشی‌های قدیمی، کنسول‌های بازی، دوربین‌های قابل اتصال به وای‌فای و دیگر دستگاه‌ها ممکن است در این فهرست نمایش داده شوند. با استفاده از وبسایتی به نام macvendors.com می‌توانید مدیریت بهتری بر فهرست مک آدرس‌ها پیدا کنید.

چگونه از وای‌فای خود محافظت کنیم؟

برای امنیت وای‌فای خود می‌توانید آن را رمزگذاری کرده یا رمز پیش‌فرض آن را تغییر دهید. اگر هنوز رمزی برای وای‌فای خود انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید این کار را از طریق صفحه‌ی مدیریت روتر خود انجام دهید.

مطلب مرتبط: بهترین حالت محافظت از شبکه Wi-Fi کدام است؟ AES یا TKIP یا هر دو؟

تغییر رمز گزینه‌ی دیگری است که پیشنهاد می‌شود. با تغییر رمز وایرلس و انتخاب گذرواژه‌ی جدید، تمام دستگاه‌های خود را مجدد به وای‌فای متصل کنید؛ برای تغییر نام روتر خود هم می‌توانید وارد بخش Service Set Identifier ، شوید. معمولا این گزینه در منوی تنظیمات وایرلس قرار دارد.

در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم که قوی‌ترین استاندارد رمزگذاری شبکه‌های بی‌سیم که همان WAP2 است را انتخاب کنید. البته چنانچه روتر شما قبل از سال ۲۰۰۶ تولید شده باشد، ممکن است با این استاندارد سازگاری نداشته باشد؛ بنابراین بهتر است که به دنبال خرید یک روتر جدیدتر باشید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید