Finder در مکینتاش به‌نوعی حکم My Computer ویندوز را دارد. این برنامه قابلیت تنظیم دارد و کمتر برنامه جانبی توان رقابت با آن را دارد. اما چیزی که مشخصاً در رابطه با Finder صدق می‌کند این است که می‌تواند درصورت ادغام با برنامه‌های جانبی دیگر قدرتمند‌تر شود. در این مطلب به معرفی ۷ برنامه که می‌توانند سبب افزایش عملکرد Finder شوند خواهیم پرداخت و هرکدام از آنها را بصورت جداگانه معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

Mountain: مدیریت درایوهای خارجی از طریق نوار منو

اگر تعداد زیادی درایو خارجی به سیستم خود متصل می‌کنید، مدیریت آنها سخت خواهد شد؛ زیرا باید دائماً بین Finder و دسکتاپ سوئیچ کنید. همچنین فراموش کردن استفاده از Safely remove می‌تواند باعث آسیب دیدن درایوهای شما شود. برنامه Mountain می‌تواند بر چنین مشکلاتی غلبه کند.

این برنامه پس از نصب تمامی درایوهای خارجی را بصورت لیست کشویی در نوار منو قرار می‌دهد؛ بصورتی که می‌توانید با کلیک بر روی آیکون مربوط به این برنامه تمامی درایوهای خارجی متصل به مک را ببینید و به راحتی آنها را باز کنید یا با Safely Remove آنها را بصورت امن از سیستم جدا کنید. این برنامه زمانی که مک به حالت Sleep می‌رود، بصورت خودکار درایوها را از سیستم جدا می‌کند و زمانیکه دوباره سیستم اجرا شود همه را متصل می‌کند.

مطالب مرتبط: آموزش ۷ ترفند برای دسترسی سریع به System Preferences در مکینتاش

این برنامه همچنین برنامه‌هایی که سبب عدم خارج شدن درایو را می‌شوند را بصورت خودکار شناسایی می‌کند. درصورتی که بخواهید از یک درایو نسخه پشتیبان تهیه کنید، این برنامه روند پشتیبان‌گیری را تسریع می‌کند.

این برنامه را می‌توانید از طریق کلیک بر روی Mountain دانلود کنید.

Mountain Duck: فضای ذخیره‌سازی راه دور را در Finder ماونت کنید

اگر شما از کسانی هستید که چندین سرویس ذخیره‌سازی ابری را همزمان مدیریت می‌کنید، مطمئناً با مشکلات جابجایی بین این حافظه‌ها آشنا هستید و می‌دانید تا چه حد می‌تواند در روند کار اختلال ایجاد کند. برنامه Mountain Duck یک ابزار فوق‌العاده برای مدیریت چندین فضای ذخیره‌سازی مجازی است.

برای ادغام این ابزار کاربردی با Finder مسیر System Preferences > Extensions را دنبال کنید. جهت اتصال یا عدم اتصال به سرویس‌های ابری ذخیره‌سازی کافی است روی آیکون این برنامه در نوار منو کلیک کنید. زمانی که با یک سرویس خاص کار می‌کنید، ابزار Mountain Duck در نوار کناری Finder آن را برای جستجو و جابجایی فایل‌ها ظاهر می‌کند. این برنامه از سرویس‌های FTP، SFTP، WebDAV، Amazon S3، Microsoft Azure، Backblaze B2 و ... پشتیبانی می‌کند.

مطالب مرتبط: چگونه گزینه Open With را به منو زمینه هر برنامه‌ای در مکینتاش اضافه کنیم؟

این برنامه را می‌توانید از طریق کلیک بر روی Mountain Duck دانلود کنید.

Default Folder X: ذخیره‌سازی فایل‌ها/ساده‌سازی اجرا

هنگامی که یک فایل را باز می‌کنید و می‌خواهید آنها را در پوشه‌ای ذخیره کنید، باید زمانی را برای این فرآیند صرف کنید. برای جلوگیری از چنین پروسه‌ای خیلی از افراد فایل‌های خود را روی دسکتاپ ذخیره می‌کنند که این کار سبب شلوغی دسکتاپ و بی‌نظمی در Finder می‌شود. Default Folder X یک ابزار مفید برای این موضوع است و گزینه‌های Open و Save As را با گزینه‌های مفید دیگری جایگزین می‌کند. این برنامه نوار ابزاری با یکسری از کلیدهای دسترسی سریع به پوشه‌های پیش‌فرض، علاقه‌مندی‌ها، آخرین پوشه‌ها و دایرکتوری Home در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همچنین می‌توانید به کمک این برنامه پوشه پیش‌فرض برای هر برنامه تنظیم کنید و کلیدهای میانبر برای ذخیره فایل‌ها ایجاد کنید. رابط کاربری منو برنامه امکان مشاهده تمامی پنجره‌های Finder و دسترسی به پوشه‌های مختلف را به شما می‌دهد. همچنین برنامه به شما اجازه می‌دهد تا در هنگام ذخیره یک فایل کامنت، لیبل و تگ بگذارید. اگر روی کارای و پوشه‌سازی در مک خود متمرکز هستید، Default Folder X می‌تواند یک پیشنهاد جذاب برای شما باشد.

برای دانلود این برنامه روی Default Folder X کلیک کنید.

Quick Look Plugins: پیش‌نمایش فایل‌ها بدون باز کردن

این برنامه یک پیش‌نمایش تقریباً کامل از هر فایل و پوشه‌ای در اختیار کربر قرار می‌دهد. با استفاده از آن می‌توانید اسناد، تصاویر و ویدیوهای خود را بدون باز کردن مشاهده نمایید. این اتفاق را می‌توان با استفاده از پلاگین برنامه سرعت بیشتری بخشید. پلاگین Quick Look از فایل‌های qlgenerator است.

همه آن چیزی که شما نیاز دارید اکسترکت کردن فایل زیپ و Drag کردن آن به پوشه ~/Library/QuickLook است. برای قرار دادن پلاگین‌های خود، ابزار ترمینال را باز کنید و متن زیر را تایپ کنید:

qlmanage -r

دکمه Enter را بزنید  و Finder را دوباره اجرا کنید. می‌توانید لیستی از پلاگین‌های مفید را در زیر مشاهده کنید:

QLColorCode: پیش‌نمایش فایل‌های کد منبع با هایلایت کردن دستورات

QLStephen: پیش‌نمایش فایل‌های متنی ساده همراه یا بدون پسوند فایل‌های ناشناخته

QLMarkdown: پیش‌نمایش فایل‌های Markdown

BetterZipQL: پیش‌نمایش فایل‌های زیپ یا آرشیو شده

qllmageSize: نمایش اندازه و رزولوشن تصاویر

برای دانلود این برنامه روی QuickLookPlugins کلیک کنید.

Resilio Sync: فایل‌ها را در همه درایوها سینک کنید

این برنامه از طریق پروتکل‌های خود، کار همگام‌سازی فایل‌ها و پوشه‌ها در درایو‌های متصل به سیستم را بدون نیاز به سرویس‌های ابری انجام می‌دهد. این برنامه قابلیت ادغام شدن با Finder را دارد. هر پوشه در این برنامه یک ID منحصر به‌فرد می‌گیرد.

برای همگام‌سازی پوشه‌ها، روی گزینه Plus کلیک کنید، سپس از منو کشویی یکی از پوشه‌های Standard یا Advanced را انتخاب کنید. پنجره اشتراک بصورت خودکار ظاهر خواهد شد؛ نوع مجوز و تاریخ انقضای لینک خود را تنظیم کنید. سپس لینک را در دیگر دستگاه‌ها کپی/پیست کنید.

مطالب مرتبط: چگونه از فایل‌ها و فولدرها در مکینتاش محافظت کنیم؟ محافظت از فایل‌های PDF ،Word، تصاویر و ...

برای دانلود این برنامه در سیستم‌عامل‌های اندروید، مایکروسافت و آی‌او‌اس روی هرکدام کلیک کنید.

ColoFolXS: ابزاری برای رنگ‌دهی به آیکون پوشه‌ها

تغییر رنگ پوشه‌ها در مکینتاش می‌تواند یک راه جالب توجه برای هویت بخشیدن به پوشه‌ها و دسکتاپ باشد. ColoFolXS ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد بدون هیچ زحمتی رنگ پوشه‌های خود را تغییر دهید. این برنامه یک مجموعه‌ای از رنگ‌ها را شامل می‌شود که می‌توانید از آنها برای تغییر رنگ هر پوشه‌ای بصورت دلخواه در Finder استفاده کنید.

برای استفاده از این برنامه کافی است پوشه موردنظر خود را در یکی از سلول‌های رنگی این برنامه بکشید.

برای دانلود این برنامه روی ColoFolXS کلیک کنید.

Power Menu: یک افزونه برای قابلیت بالا بردن سرعت

 Power Menu یک افزونه قابل پیکربندی برای Finder است که توانایی‌های قابل قبولی را برای آن به ارمغان می‌آورد. زمانیکه برنامه را اجرا می‌کنید، بصورت خودکار افزونه FinderSunc فعال می‌شود و در نوار منو Finder ظاهر می‌شود.

منو این افزونه شامل گزینه‌هایی ازجمله جابجایی پو کپی کردن پوشه‌ها تنها با یک کلیک، تبدیل فرمت تصاویر، ساخت فایل‌های جدید، باز کردن دایرکتوری منتخب در یک پنجره ترمینال جدید و ... می‌شود. این برنامه همچنین از اسکریپت‌های shell پشتیبانی می‌کند. برای ایجاد اسکپریت‌های Shell۷ روی گزینه Plus کلیک کنید و سپس به سراغ سرتیتر Action List در منو Manage Actons بروید.

برای دانلود این برنامه روی Power Menu کلیک کنید.