نصب ویندوز ۱۰ در یک مک‌بوک به سادگی نسخه‌های قبلی ویندوز نیست؛ بوت کمپ در این مورد به‌خوبی قبل کار نمی‌کند، بخصوص زمان‌هایی که نصب از طریق یک فلش بوت شده باشد. خوشبختانه همچنان می‌توان به نصب ویندوز۱۰ امیدوار بود. می‌توانید با بوت کردن فلش مموری، جمع‌آوری درایورهای موردنیاز و اجازه دادن به مکینتاش برای پارتیشن‌بندی کار نصب را آغاز کنید. برای آموزش نصب ویندوز 10 در مکینتاش همراه ما باشید.

بررسی مشکل کار با Boot Camp

بوت‌کمپ ابزار پشتیبانی دوگانه خود اپل است که همراه با مکینتاش عرضه می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد تا یک درایو USB بوت ایجاد کند. درایوهای موردنیاز خود را دانلود کنید و درایو داخلی خود را برای ویندوز مجدداً پارتیشن‌بندی کنید. باتوجه به حجم موردنیاز برای آخرین نسخه ویندوز، فلش خود را انتخاب کنید. بوت‌کمپ فایل‌های فایل‌های نصبی شما را در فرمت یک فایل FAT32 آماده می‌کند. مشکل کار با FAT32 در هنگامی است که فایل بالای ۴ گیگابایت حجم داشته باشد.

آخرین نسخه ویندوز۱۰ حدوداً ۵ گیگابایت حجم دارد و شامل یک فایل install.wim است که بیش از 4Gb حجم دارد.

مطالب مرتبط: چگونه سیستم‌عامل ویندوز را در مکینتاش اجرا کنیم؟ آموزش ۵ راه برای راه‌اندازی ویندوز در مک‌بوک: ‌BootCamp, Wine و...

مایکروسافت آموزش‌هایی برای جداسازی این فایل به چند فایل مختلف ارائه داده است؛ اما این آموزش‌ها مخصوص ویندوز است. اگر بخواهید با استفاده از بوت‌کمپ این فایل را در فلش خود بوت کنید، با خطای نبودن فضای کافی مواجه خواهید شد. این اتفاق زمانی گیچ‌کننده خواهد بود که شما از یک فلش با چند برابر حجم ۴ گیگابایت استفاده کنید. راه‌حل این کار ساده است، کافی است فایل نصبی خود را بسازید تا از دست FAT32 خلاص شوید.

هرچیزی که برای نصب و ادامه کار نیاز است را دانلود کنید

بعد از اینکه فایل نصبی ویندوز را دانلود کردید، نوبت آن است که درایورهای موردنیاز اپل که برای ویندوز قابل استفاده است را دانلود کنید. برای دانلود این درایورها از سایت اپل استفاده نکنید؛ زیرا اکثر درایورهای موجود در آنجا قدیمی هستند. بهتر است با استفاده از مسیر زیر دانلود درایورها را انجام دهید:

  • Boot Camp Assistant را اجرا کنید.
  • در نوار منو آن روی گزینه Action و سپس Download Windows Support Software کلیک کنید.
  • یک پوشه برای ذخیره دانلودها انتخاب کنید. سپس صبر کنید تا دانلود‌ها تمام شوند.

اکنون آماده نصب ویندوز بر روی مک هستید.

ساختن یک Bootable USB شخصی

همانطور که گفته شد، فایل نصبی ویندوز بیش از ۴ گیگابایت است. برخی از افراد از فلش‌های ۸ گیگابایتی برای این کار استفاده می‌کنند؛ اما ما در این آموزش از یک فلش ۳۲ گیگابایتی استفاده خواهیم کرد. فلش را به سیستم متصل کنید و سپس وارد Disk Utility شوید.

مطالب مرتبط: آموزش به نمایش گذاشتن درایوهای خالی، بدون فرمت در فولدر Disk Utility سیستم‌عامل مکینتاش

فلش خود را از بین درایوهای موجود انتخاب کنید و روی گزینه Erase کلیک کنید. در باکس فرمت، exFAT را انتخاب کنید. برای فایل خود یک نام انتخاب کنید (در این آموزش ما از WINISTALL استفاده می‌کنیم) و سپس روی Erase کلیک کنید.

اکنون روی فایل ISO ویندوز که از قبل دانلود شده دوبار کلیک کنید تا ماونت شود. فایل ایمیجی که مانت شده باید بصورت خودکار باز شود (در غیر این صورت به نوار کناری Finder نگاه کنید). همه فایل‌های ویندوز را انتخاب و سپس کپی کنید. می‌توانید از کلید میانبر Cmd+C برای این کار استفاده کنید. اکنون فایل‌ها را در فلش مموری خود پیست کنید (Cmd+V). مجتویات پوشه WindowsSupport را در فلش نصبی خود کپی کنید. بعد از انجام این مراحل USB نصب ویندوز۱۰ شما آماده است.

درایو داخلی مک خود را آماده کنید

همچنان که فلش به دستگاه متصل است، بوت‌کمپ را اجرا کنید. روی continue کلیک کنید و در صفحه بعد تیک گزینه‌های Create a Windows 7 or later install disk و Download the latest Windows support software from apple را بردارید و دوباره روی گزینه Continue کلیک کنید.

در صفحه بعد از شما از شما خواسته می‌شود تا میزان حجم هارد خود را بین ویندوز و مکینتاش تعدیل کنید. با استفاده از اسلایدر می‌توانید فضای هارد را بین این دو سیستم‌عامل تغییر دهید؛ ضمن اینکه می‌توانید با استفاده از گزینه Divide Equally حجم هارد خود را بصورت مساوی بین ویندوز و مکینتاش تقسیم کنید.

هر زمان که از انتخاب خود مطمئن شدید، روی Continue کلیک کنید تا پروسه اصلی شروع به کار کند. در مرحله بعد باید نام کاربری و رمز عبور دسترسی ادمین خود را وارد کنید. مک شروع به پارتیشن‌بندی خواهد کرد. بعد از وارد کردن رمز عبود و رفتن به مرحله بعد، سیستم ری‌استارت می‌شود و نصب ویندوز عملاً آغاز می‌شود.

اگر با خطای عدم پشتیبانی ویندوز مواجه شدید، دوباره به مسیر کپی کردن پوشه WindowsSupport برگشته و از انجام صحیح کار مطمئن شوید. اگر پوشه‌های $WinPEDrivers$ و BootCamp در فلش موجود نیستند، بوت‌کمپ نمی‌تواند آنها را قبول کند.

ویندوز را نصب کنید

درصورتی که سیستم بدون هیچ مشکلی ری‌استارت شد، فرآیند نصب ویندوز بصورت خودکار آغاز خواهد شد. اگر چنین اتفاقی رخ نداد، یا آن را به هر دلیلی کنسل کردید، می‌توانید پروسه را دوباره ری‌استارت کنید:

  • فلش بوتیبل را به دستگاه متصل کنید
  • اگر مکینتاش اجرا شده است، دوباره آن را ری‌استارت کنید
  • زمانی که سیستم‌عامل در حال بوت شدن است، کلید Option را نگه دارید تا وارد منو بوت شوید

مطالب مرتبط: روش فعال کردن حساب Root در مک‌های اپل، تغییر رمز عبور و غیرفعال کردن آن

EFI BOOT را انتخاب کنید و روی فلش (پیکان) کلیک کنید تا نصب شروع شود. دقت کنید زمانی که نصب لود می‌شود، صبور باشید و زمانی که از شما product ley خواسته شد، روی گزینه I don’t have a product key to install windows10 regardless کلیک کنید. همچنین باید یکی از نسخه‌های ویندوز۱۰ را برای نصب انتخاب کنید. روی Next کلیک کنید تا پروسه برای تکمیل شدن به سراغ نصب درایورها برود. زمانی که درایورها نصب می‌شوند، مشاهده خواهید کرد که ویندوز ری‌استارت می‌شود.

اکنون همه جیز باید به‌درستی کار کند، می‌توانید بدون هیچ مشکلی به شبکه وایرلس وصل شوید، درایو‌های USB خود را به دستگاه متصل کنید و مشکلی بابت شناسایی آنها نداشته باشید و همچنین با تاچ‌پد مک به‌راحتی در محیط ویندوز کار کنید، از کلیدهای رسانه موجود در صفحه کلید و همچنین کلیدهای مخصوص روشنایی صفحه استفاده کنید.