بسیاری از افراد کاهش وزن و لاغری خود روش‌های درمانی زیادی را تجربه می‌کنند. از قرص و دمنوش گرفته تا رژیم‌های غذایی متنوع و ورزش‌های مخصوص هر کدام می‌تواند برای کم کردن وزن مورد استفاده قرار بگیرد. اخیرا طب سوزنی به عنوان یک راهکار سنتی برای کاهش وزن مورد توجه قرار گرفته است.

طب سوزنی یک روش درمانی چینی است که باعث تحریک نقاط خاصی از بدن به وسیله‌ی سوزن می‌شود. در این روش، سوزن‌های بسیار نازک در تماس با پوست قرار می‌گیرند؛ پیش از این، طب سوزنی در درمان دردهای بسیاری مانند سردرد، گردن درد، کمر درد، زانو درد و دردهای مفصلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اخیرا از این روش برای کاهش وزن هم استفاده می‌شود. هر چند مطالعات علمی چندانی در خصوص  اثبات آن صورت نگرفته است.

طب سوزنی برای کاهش وزن

طرفداران طب سوزنی بر این باور هستند که این روش درمانی سنتی می‌تواند جریانی انرژی «چی» را در بدن جاری کند تا روند چاقی معکوس شود. در واقع مکانیزم عمل طب سوزنی به این صورت است:

  • افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن
  • کاهش اشتها
  • کاهش استرس
  • تاثیر بر بخشی از مغز که احساس گرسنگی می‌کند

از نظر طب سوزنی، افزایش وزن ناشی از عدم تعادل بدن اتفاق می‌افتد. با توجه به آموزه‌های باستان، این عدم تعادل می‌تواند ناشی از ناکارآمدی اندام‌هایی مانند کبد، طحال، کلیه، غده تیروئید و غدد درون ریز باشد. از این رو، برای کاهش وزن، طب سوزنی تمام این بخش‌های بدن را هدف قرار می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۱۵ توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش وزن

طب سوزنی در گوش

گوش از دیگر اعضایی است که مورد هدف پزشکان طب سوزنی برای کاهش وزن قرار می‌گیرد. اعتقاد پزشکان طب سوزنی این است که با دستکاری نقاط مختلف گوش می‌توان اشتها به خوردن غذا را کنترل کرد؛ در واقع، این حالت مشابه همان روشی است که پزشکان طب سوزنی برای کمک به ترک اعتیاد افراد مبتلا استفاده می‌کنند. روش درمان طب سوزنی بر روی گوش بر اساس این نظریه است که قسمت خارجی گوش مرتبط با تمام بخش‌های بدن است. به این ترتیب، یک سوزن در نقطه‌ای از گوش قرار می‌گیرد که به اشتها مربوط است. در حالی که پنج سوزن دیگر در نقاط مختلف گوش جای‌گذاری می‌شوند. سابینا لیم، به عنوان یک محقق دانشگاه سئول کره‌ی جنوبی می‌گوید:

چنانچه روند کاری ما توسط مطالعات علمی اثبات شود، به روش راحتی برایکنترل اشتها دست پیدا خواهیم کرد؛ با این حال، برای آن دسته از بیمارانی که از چاقی شدید رنج می‌برند، نیاز به ۵ نقطه از بدن برای اعمال سوزن‌ها خواهد بود.

بنا به گفته‌ی این محقق، اثربخشی طب سوزنی در بیماران چاق از طریق متابولیسم بدن آن‌ها صورت می‌گیرد. به این ترتیب، افزایش متابولیسم باعث افزایش مصرف چربی بدن و به دنبال آن کاهش وزن خواهد شد.