نوت‌پد یک ویرایشگر ساده متن است که همانند سایر نرم‌افزارهای مشابه به شما امکان سفارشی‌سازی فونت را نمی‌دهد. البته درواقع موارد استفاده از فونت متفاوت و اضافه کردن رنگ و استایل به متن در چنین نرم‌افزاری زیاد نیست. نوت‌پد اغلب برای حذف قالب‌بندی متنی که از یک صفحه وب یا یک سند کپی شده استفاده می‌شود. نکته قابل توجه این است که می‌توانید فونت خود را در نوت‌پد تغییر دهید؛ البته توجه داشته باشید که در این میان محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. تغییرات اعمالی ظاهری خواهند بود، زیرا قالب‌بندی متن هیچ تغییری نخواهد کرد. برای یادگیری چگونگی اعمال فونت جدید در نوت‌پد با ما همراه باشید.

تغییر فونت‌ در Notepad

گزینه سفارشی‌سازی در نوت‌پد به شما این امکان را می‌دهد تا انواع مختلفی از فونت‌ها را بهمراه استایل و سایز موردنظر انتخاب کنید. برای سفارشی کردن فونت‌ها، ابتدا نوت‌پد را اجرا کنید و سپس به Format > Font بروید. یکی از فونت‌ها را از لیست موجود انتخاب کنید.

مطالب مشابه: حل مشکل سایز فونت در برنامه های مختلف ویندوز ۱۰

همانطور که گفته شد می‌توانید استایل‌هایی همانند بولد کردن را به متن خود اختصاص دهید؛ پس از انتخاب استایل، می‌توانید در بخش Size اندازه فونت متن را نیز تغییر دهید. همچنین توجه داشته باشید که در کادر Sample می‌توانید نمونه فونت انتخابی خود را نیز مشاهده کنید. پس از انتخاب موارد گفته شده روی Ok کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

پس از اعمال تغییرات هر فایلی (HTML، BAT or PS1) که در نوت‌پد اجرا کنید با تغییرات ایجاد شده مشاهده می‌شوند.

توجه داشته باشید که فارغ از هر نوع تغییراتی اعم از تغییر نوع فونت، استایل و اندازه، زمانی که فونت را از نوت‌پد در نرم‌افزار دیگری همچون ورد کپی کنید، متن بصورت ساده کپی خواهد شد؛ زیرا همانطور که گفته شد، این تغییرات در ظاهر نرم‌افزار ایجاد می‌شود و در قالب‌بندی متن هیچ دخل و تصرفی رخ نمی‌دهد.

همچنین اگر فایل متنی خود که در نوت‌پد فونت آن را تغییر داده‌اید برای شخص دیگری ارسال کنید، متن با فونت‌ پیش‌فرض نرم‌افزار مخاطب اجرا می‌شود.

مطالب مشابه: چگونه می‌توان پیش‌نمایش همه فونت‌های موجود در کامپیوتر را مشاهده کرد؟

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید در نوت‌پد تغییر دهید، اسکریپت است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که نوت‌پد شما کدام اسکریپت‌ها را بصورت پیش‌فرض دارد؛ برای مثال نوت‌پد من تنها اسکریپت Western را دارد.