زمانی که می‌خواهید تغییراتی در ریجستری ویندوز ایجاد کنید، بهتر است که اول یک نسخه پشتیبان از آن تهیه کنید. اگر می‌خواهید فقط یک یا دو کلید ریجستری را تغییر دهید و قصد دارید که باقی تغییرات را بعداً در ریجستری اعمال کنید، پشتیبان‌گیری مناسب این کار نخواهد بود. همچنین می‌توانید هر بار از تمام ریجستری نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ اما با اینکار نسخه‌های زیادی تهیه خواهد شد. در صورتی که اغلب در حال تغییر در ریجستری هستید، راه بهتر و ساده‌تر این است که از کلیدها به طور جداگانه پشتیبان بگیرید. از طریق registry editor می‌توانید از کلیدهای ریجستری نسخه پشتیبان تهیه و آن‌ها بازگردانی کنید.

تهیه نسخه پشتیبان از کلیدهای ریجستری

پنجره ریجستری را باز کرده و کلیدی که می‌خواهید از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید را پیدا کنید. بر روی آن کلیک راست کرده و از منوی ظاهر شده Export را انتخاب کنید. کلید ریجستری را در جایی ذخیره کنید که اشتباهاً آن را حذف نکنید. اگر این کلید، زیرمجموعه‌ای داشته باشد، آنها هم در نسخه پشتیبان وجود خواهند داشت.

بازگردانی کلیدهای ریجستری

دو راه برای بازگردانی کلیدهای ریجستری وجود دارد. اولین راه این است که از همان پنجره registry editor استفاده کنید. به File>Import رفته و کلیدی که می‌خواهید به حالت قبل بازگردد را انتخاب کنید.

اگر نمی‌خواهید از این راه اقدام کنید، به پوشه‌ای که کلید ریجستری را در آن ذخیره کرده‌اید بروید. بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Merge را انتخاب کنید. حال اخطاری بر روی صفحه مبنی بر خطرهای ایجاد تغییر در ریجستری ظاهر خواهد شد. آن را تأیید کرده و کلید به ریجستری اضافه خواهد شد.

مطالب مشابه: آموزش ۱۲ روش برای بوت کردن ویندوز

با اینکار نیازی به باز کردن registry editor و یا چیز دیگری ندارید. کلید در ریجستری ادغام شده و پیغامی مبنی بر انجام شدن این کار بر روی صفحه ظاهر خواهد شد.

هر تغییری که کلید ممکن است ایجاد کند بلافاصله اعمال شده و یا نیازمند این است که سیستم خود را ری‌استارت کنید. البته این مورد به کلید بستگی داشته و اینکه برای چه کاری ساخته شده و چه نوع تغییراتی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین با اطمینان نمی‌توان گفت که سیستم شما به ری‌استارت نیاز دارد یا خیر؛ در هر صورت برای حصول اطمینان از این موضوع سیستم خود را ری‌استارت کنید.

مطالب مشابه: چگونه فایل‌های پنهان در ویندوز ۱۰ را ببینیم؟

برای وارد کردن کلید ریجستری قبل از دیدن اخطار مبنی بر ایجاد تغییر در ریجستری، نیاز به دسترسی ادمین است؛ به همین دلیل ممکن است پیغام تأیید توسط Administrator برای شما ظاهر شود.

در اینجا باید ذکر کنیم که اگر قصد دارید که از کلیدهای ریجستری زیادی نسخه پشتیبان تهیه کنید، بهتر است که آن‌ها را ساماندهی کنید. همواره می‌توانید یک فایل با پسوند .REG را با Notepad باز کرده و به محتویات آن جهت اطلاع از تغییراتی که بر روی سیستم اعمال می‌کند، نگاهی بیاندازید و یا می‌توانید آن‌ها را در پوشه‌هایی نگه داشته و نظم دهید که به شما بگوید هر پوشه برای چه چیزی می‌باشد.