فایرفاکس یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای وب است که در بین کاربران سیستم‌عامل‌های مختلف طرفداران زیادی دارد. منتهی شما می‌توانید با تعدادی کلیک حریم خصوصی آنلاین خود در این مرورگر را افزایش دهید. در این مقاله به مرور چند نکته برای افزایش کارایی و امنیت مرورگر محبوب فایرفاکس اشاره می‌کنیم. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

افزایش امنیت و حریم خصوصی در فایرفاکس

ابتدا با کلیک کردن بر روی آیکون سه خط که در گوشه بالا سمت راست قرار دارد، تنظیمات فایرفاکس را باز کنید. حال بر روی Preferences کلیک کرده و مسیر Options > Privacy & Security را دنبال کنید. همچنین می‌توانید با paste کردن about : preferences#privacy در نوار آدرس به تنظیمات مورد نظر بروید.

انتخاب کنید تاریخچه مرورگر چگونه ذخیره شود

به صورت پیش‌فرض فایرفاکس تمام تاریخچه وب‌گردی شما و کوکی‌های سایت‌هایی که بازدید کرده‌اید را ذخیره می‌کند. در اینجا به چند گزینه برای بهبود این وضعیت اشاره می‌کنیم:

پیشنهادی:

در قسمت پایین History، از منوی کشویی گزینه Use custom settings for history را انتخاب کنید.

تیک Remember search and form history را بردارید؛ به دلیل اینکه سایت‌ها می‌توانند با استفاده از آن به صورت مخفیانه اطلاعات شخصی‌مان را جمع‌آوری کنند.

کوکی‌ها را از سایت‌ها دریافت کنید (تیک Accept cookies from websites را بزنید)، اما برای سایت‌های شخص ثالث گزینه Never را انتخاب کنید.

در قسمت کوکی‌ها از منوی کشویی I close Firefox را برای Keep until انتخاب کنید.

اختیاری:

اگر ترجیح می‌دهید که همواره در برخی از سرویس‌ها و سایت‌ها لاگین باشید، در قسمت Keep until گزینه they expire را انتخاب کنید.

بعداً می‌توانید از قسمت Exception تنظیم کنید که کدام کوکی‌ها را ذخیره می‌کنید. برای مثال اگر به سرویسی اطمینان دارید می‌توانید با وارد کردن آدرس آن، اجازه‌ی ذخیره کوکی‌ها در مرورگر را به آن بدهید یا سرویسی را بلاک کنید.

اگر تیک گزینه‌ی Clear history when Firefox closes را بزنید، می‌توانید در قسمت Settings انتخاب کنید کدام داده‌ها پس از بستن فایرفاکس همچنان نگه داشته شوند.

محافظت از ردیابی (Tracking Protection) را فعال کنید

اگر به افزونه‌های شخص ثالثی مانند uBlock origin اعتماد ندارید، می‌توانید از قابلیت ضد ردیابی فایرفاکس نهایت استفاده را ببرید.

پیشنهادی:

همواره از Tracking Protection استفاده کنید: از قسمت Change Block List، محدودیت بیشتری با فعال کردن گزینه Disconnect.me strict protection اعمال کنید.

در صفحه اصلی Privacy & Security، گزینه Always Do Not Track signal را انتخاب کنید. به امید اینکه رضایت شما را بدست آورد.

اختیاری:

همواره از tracking protection استفاده کنید، اما بلاک ‌لیست پیش‌فرض آن را حذف نکنید.

مطلب مرتبط: چگونه مرورگر خود را همیشه در حالت خصوصی اجرا کنیم؟

از بروز بودن دسترسی‌ها (permissions) اطمینان حاصل کنید

با کلیک بر روی Settings در مقابل هر یک از گزینه‌ها (مکان، دوربین و ...) بررسی کنید که به سایتی اجازه دسترسی به میکروفون یا دوربین (وب‌کم) نداده باشید. اگر اجازه‌ای را قبلاً صادر کرده‌اید، از اینکه به چه چیزی دسترسی دارد اطمینان حاصل کنید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید این دسترسی حذف شود یا خیر.

پیشنهادی:

هیچگاه به سایتی اجازه دسترسی به میکروفون یا دوربین را مگر اینکه واقعاً مجبور شوید، ندهید (برای مثال برای برقراری ارتباط تصویری. پس از اتمام تماس، دسترسی‎های داده شده را حذف کنید)

به Firefox data collection and use نه بگویید

می‌دانیم که با شناخت بیشتر از اینکه کاربران چگونه رفتار می‌کند و استفاده از آن، موزیلا را در جهت ساخت یک مرورگر خوب کمک می‌کند. اما اگر نگران هکرهای حرفه‌ای هستید، این خطاها می‌توانند علیه شما برای شناسایی ضعف سیستمتان و داده‌هایی که استفاده می‌کنید، بکارگیری شوند.

پیشنهادی:

اطلاعات خود را به اشتراک نگذارید. در عوض به شرکت موزیلا کمک مالی کنید؛ حتی می‌توانید به صورت نامحسوس بیت‌کوین ارسال کنید.

مطلب مرتبط: معرفی ویژگی‌ها و امکانات فایرفاکس در اندروید

موتورجستجوی پیش‌فرض خود را به Duckduckgo تغییر دهید

گوگل برای حریم خصوصی شما احترامی قائل نیست. شیوه‌ی تجارت آن‌ها با قابلیت حفظ کنترل بر داده‌هایتان ناسازگار است. ما  فکر می‌کنیم که باید موتورجستجوگر پیش‌فرض شما Duckduckgo باشد.

پیشنهادی:

Duckduckgo را به عنوان موتورجستجوگر پیش‌فرض خود قرار دهید: در منوی سمت چپ بر روی Search کلیک کرده و یا مستقیماً از طریق تایپ about : preferences#search در نوار آدرس به تنظیمات مربوطه بروید.

اختیاری:

برای بقیه موتورجستجوهایی که استفاده می‌کنید، میانبر تعیین کنید، برای مثال g برای گوگل یا w برای ویکی‌پدیا. به این صورت که اگر واقعاً نیاز دارید که چیزی را در گوگل جستجو کنید، می‌توانید با تایپ کردن g 724press در نوار آدرس و فشردن Enter، فایرفاکس از طریق گوگل، کلمه 724press را جستجو می‌کند. w internet privacy را تایپ کنید و شما به مقاله ویکی‌پدیا در رابطه با internet privacy هدایت می‌شوید.

حریم خصوصی یک تنظمیات صفر و یک نیست

بسیار مشکل است که به صورت کامل از اطلاعاتی که در اختیار دیگران قرار می‌دهیم، آگاهی داشته باشیم و ابزارهای بسیاری که وجود دارند تا برای مدیریت این حجم از اطلاعات به ما کمک کنند، می‌توانند بی‌اثر یا حتی فریبنده باشند. بعضی مواقع، مانند مورد مرورگرها، به صورت پیش‌فرض توافقاتی به ما تحمیل می‌شوند که ممکن است نیاز ما از حریم خصوصی را رفع نکند. مرورگرهای خوب به ما اجازه تنظیم دقیق این توافقات را داده و با چند کلیک از اطلاعاتمان محافظت می‌کند. تجربه وب‌گردیتان بسته به تنظیماتی که انتخاب می‌کنید، کوکی‌هایی را که نگه می‌دارید و منابعی را بلاک می‌کنید، تغییر می‌کند.