ماشین‌های مجازی یا VMs تکنولوژی هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا سایر سیستم‌عامل‌ها را در سیستم‌عامل فعلی خود اجرا کنید. درواقع با استفاده از ماشین مجازی انگار یک سیستم‌عامل را بعنوان یک نرم‌افزار معمولی در سیستم‌عامل دستگاه خود اجرا می‌کنید. این کار برای آزمایش سیستم‌عاملی در دستگاه خود بسیار ایده‌آل بنظر می‌رسد. زیرا از این طریق می‌توانید سیستم‌عاملی که برای دستگاه شما طراحی نشده را روی آن تست کنید. برای مثال می‌توانید ویندوز را روی یک دستگاه مک اجرا کنید و بالعکس. برای آشنایی بیشتر با ماشین مجازی با ۷۲۴پرس همراه باشید.

ماشین مجازی چیست؟

یک ماشین مجازی برنامه‌ای است که شما را صاحب یک کامپیوتر با دو سیستم‌عامل می‌کند و درواقع سیستم‌عامل مجازی را روی سیستم میزبان پیاده می‌کند. کاری که این تکنولوژی می‌کند، تخصیص سخت‌افزار سیستم به سیستم‌عامل سوار بر ماشین مجازی است.

مطالب مرتبط: آموزش نصب سیستم‌عامل مکینتاش نسخه High Sierra بصورت مجازی روی ویندوز ۱۰

از نظر سیستم‌عامل مهمان، ماشین مجازی یک رایانه واقعی و فیزیکی است. موتور شبیه‌سازی ماشین مجازی که با نام hypervisor شناخته می‌شود، وظیفه‌ی هندلینگ سخت‌افزار را برعهده دارد و باید پردازنده، حافظه، درایوها، شبکه و دیگر اجزا را با سیستم‌عامل مجازی هماهنگ کند. دستگاه‌هایی که به سیستم مجازی تخصیص داده می‌شوند در سیستم اصلی نیز همان وظایف را دارند؛ بدین معنی که وقتی شما از کارت حافظه در مجازی استفاده می‌کنید، درواقع همان داده را در کارت حافظه‌ی اصلی خود ذخیره کرده‌اید. جالب است بدانید که می‌توانید چندین ماشین مجازی را بطور همزمان در سیستم‌عامل خود نصب کنید. تنها چیزی که شما را در این زمینه محدود می‌سازد، میزان فضای ذخیره‌سازی است. اگر دارای یک هارد با حجم بالا هستید می‌توانید این کار را بدون هیچ مشکلی انجام دهید.

کاربردهای ماشین مجازی

آزمایش نسخه‌های جدید از سیستم‌عامل: شما می‌توانید ویندوز ۱۰ را روی یک کامپیوتر که دارای ویندوز ۷ است پیاده کنید.

آزمایش با سیستم‌عامل‌های دیگر: نسخه‌های مختلفی از سیستم‌عامل‌های لینوکس و مکینتاش را می‌توانید روی یک ویندوز بصورت مجازی نصب کنید.

نصب نسخه‌های قدیمی از یک سیستم‌عامل:‌ ممکن است یک برنامه مهم را نیاز داشته باشید که تنها در ویندوز XP نصب می‌شود؛ بنابراین نیاز خواهید داشت این نسخه از ویندوز را بصورت مجازی در سیستم خود نصب کنید.

اجرای نرم‌افزار طراحی شده برای دیگر سیستم‌عامل‌ها:‌ کاربران مک و لینوکس می‌توانند ویندوز را در یک ماشین مجازی برای استفاده از نرم‌افزار خاصی اجرا کنند. متأسفانه بازی‌های سه بعدی امکان اجرا در ماشین مجازی را ندارند.

آزمایش نرم‌افزار در سیستم‌عامل‌های مختلف: اگر نیاز به یک برنامه کاربردی در چندین سیستم‌عامل را دارید، می‌توانید نسخه‌های مختلف آن را در ماشین مجازی نصب کنید.

ادغام سرورها: برای کسب و کارهایی که چندین سرور را اجرا می‌کنند، می‌توانند برخی داده‌ها را به ماشین‌های مجازی منتقل کنند و همه را در یک کامپیوتر واحد اجرا کنند. ماشین‌های مجازی می‌توانند بین سرورهای فیزیکی منتقل شوند.

با چه برنامه‌هایی می‌توان ماشین مجازی ساخت؟

VirtualBox یکی از بهترین برنامه‌های متن-باز است که بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مکینتاش اجرا می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های این برنامه این است که نسخه‌ی تجاری ندارد. این بدان معنا است که شما می‌توانید از همه ویژگی‌های برنامه بصورت رایگان استفاده کنید.

مطالب مرتبط: آموزش جامع کار با VirtualBox + نصب ویندوز ۱۰ در محیط این نرم‌افزار

VMware Player یکی دیگر از برنامه‌های شناخته شده در این زمینه است که برای سیستم‌های تحت ویندوز و لینوکس طراحی شده. اما نکته‌ای که باید بدانید این است که این برنامه نسخه‌ی تجاری دارد و شما نمی‌توانید از همه ویژگی‌های آن بصورت رایگان بهره ببرید. با این حال ویژگی‌های اساسی آن رایگان است و می‌تواند نیازهای یک کاربر عادی را پوشش دهد.

بارگذاری یک سیستم‌عامل روی ماشین مجازی

مطالب مرتبط: چگونه سیستم‌عامل ویندوز را در مکینتاش اجرا کنیم؟ آموزش ۵ راه برای راه‌اندازی ویندوز در مک‌بوک: ‌BootCamp, Wine و...

برای نصب یک سیستم‌عامل در یک ماشین مجازی، شما نیازمند یک دیسک نصب سیستم‌عامل هستید. لازم به ذکر است که می‌توانید با ایجاد یک فایل ISO image نیز اقدام به نصب سیستم‌عامل مجازی کنید. نصب سیستم‌عامل‌ها در ماشین مجازی محدود نیست و شما می‌توانید حتی اندورید را نیز روی ویندوز ۱۰ خود بصورت مجازی نصب کنید.