گوشی‌های هوشمند علی‌رغم تمام مزایای ذاتی، همواره می‌توانند خطراتی همانند از دست دادن حریم خصوصی را نیز به همراه داشته باشند. زمانی‌که گوشی قفل است، اطلاعات پیام دریافتی از قبیل نام شخص ارسال کننده پیام و همچنین بخشی از متن پیام در صفحه قفل ظاهر می‌شود. در بین تلفن‌های هوشمند موجود در بازار، آیفون دارای بالاترین امنیت است؛ با این حال ویژگی‌هایی در تنظیمات گوشی قرار داده شده است که بتوانید به کمک آنها پیام‌ها و تصاویر را پنهان کنید. برای اینکه تصاویر و پیام‌های موجود در آیفون خود را پنهان کنید با ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

استفاده از اپلیکیشن Vault برای پنهان کردن داده‌ها

اپلیکیشن‌های زیادی برای پنهان کردن اطلاعات شخصی در فروشگاه‌های اپلیکیشن وجود دارد، اما همه آنها کامل نیستند و برخی نیز دارای مشکلات زیادی هستند. این درحالیست که اکثر اپلیکیشن‌ها برای پنهان کردن تصاویر و ویدیوها ساخته شده‌اند. اما در این میان اپلیکیشن‌هایی همچون Vault به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که داده‌های شما را از طریق رمز عبور یا اثرانگشت قفل کنند. این اپلیکیشن رایگان با پرداخت درون‌ برنامه‌ای است.

اپلیکیشن‌ها را از پیشنهادات و جستجو Siri خارج کنید

شما نمی‌توانید اپلیکیشن‌ها را در iOS پنهان کنید؛ اما می‌توانید آنها را از بخش پیشنهادات سیری و نتایج جستجو دستگاهتان پنهان کنید. پیشنهادات siri بصورت یک باکس در زمانی که شما می‌خواهید موردی را جستجو کنید ظاهر می‌شوند. این باکس پیشنهادات باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود، اما شاید شما نخواهید کسی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد در گوشی شما مطلع شود. برای تغییر وضعیت نمایش پیشنهادات به Setting > Siri & Search بروید و صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا اپلیکیشن موردنظر خود را مشاهده کنید؛ روی آن تپ کنید و سپس روی Search & Siri suggestions تپ کنید تا غیرفعال شده و اپلیکیشن از لیست پیشنهادات سیری حذف شود.

این کار را برای هر اپلیکیشنی که می‌خواهید از لیست پیشنهادات حذف شود ادامه دهید. با غیرفعال کردن گزینه Show App دیگر اپلیکیشن در لیست جستجوها ظاهر نخواهد شد.

مطلب مرتبط: آموزش مخفی کردن عکس و ویدیو در آیفون و آیپد

اپلیکیشن‌های iTunes و App Store Purchases را پنهان کنید

پنهان کردن خریدهای گذشته، آنها را متوقف نمی‌کند. درعوض، این کار باعث حذف بخش خریدها از فروشگاه اپلیکیشن‌ها در همه دستگاه‌های لینک شده با یک اپل آیدی می‌شود. برای مخفی کردن خریدها، App Store را اجرا کنید و روی آیکون کاربر که در بالای صفحه قرار دارد تپ کنید.

روی گزینه Purchased تپ کنید و سپس صفحه را پایین بکشید تا اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهید حذف شوند را مشاهده کنید. اکنون روی اپلیکیشن تپ کرده و صفحه را به سمت چپ بکشید؛ با این کار اپلیکیشن از لیست خریدها حذف می‌شود و شما باید برای دانلود دوباره یا آپدیت آن مجدداً اپل آیدی خود را وارد کنید. برای دانلود مجدد یک برنامه که از قبل آن را داشتید، به Setting > [Your Name] > iTunes & App Store بروید. روی اپل آیدی خود تپ کنید و سپس گزینه View Apple ID را انتخاب کنید. هنگامی که وارد حساب کاربری خود می‌شوید، خریدهای پنهان در iTunes در بخش Cloud مشاهده خواهند شد.

یادداشت‌های خود را قفل کنید

اگر از اپلیکیشن یادداشت‌ها در آیفون استفاده می‌کنید، می‌توانید هر یادداشت را بصورت جداگانه قفل کنید. هر کدام از یادداشت‌های خود را که می‌خواهید قبل داشته باشد لمس کنید، سپس انگشت خود را به سمت چپ صفحه بکشید و گزینه Lock را انتخاب کنید.

روش‌های قفل کردن نیز شامل تشخیص چهره، اثر انگشت و رمز عبور می‌شود. متأسفانه زمانی که یادداشت خود را قفل می‌کنید، نمی‌توانید آیتم‌های به اشتراک‌گذاری را در منو آن اضافه کنید.

مطالب مرتبط: چگونه عکس‌های دیلیت‌شده را در آیفون بازیابی کنیم؟

عکس‌ها و فیلم‌های خود را پنهان کنید

با استفاده از اپلیکیشن Photo می‌توانید تصاویر و فیلم‌های روی آیفون خود را پنهان کنید. این عکس‌ها و فیلم‌ها از منوی اصلی حذف می‌شوند و به‌جای آن در یک پوشه بنام hidden در آلبوم قرار می‌گیرند. با این کار شما عکس یا فیلم خود را قفل و مسدود نمی‌سازید، بنابراین آنها همچنان در دسترس هستند.

متأسفانه حضور یک پوشه بنام Hidden در آلبوم، آنهم در شرایطی که محافظت نمی‌شود خودش باعث جلب توجه می‌شود. برای علامت‌گذاری عکس بعنوان پنهان شده، ابتدا آن را در Camera Roll یا Moments پیدا کنید و سپس روی گزینه اشتراک‌گذاری تپ کنید. در ردیف آخر روی Hidden تپ کنید تا مشاهده کنید تصویر پنهان می‌شود. اگر قصد قفل کردن تصاویر را دارید می‌توانید آنها را بعنوان یک متن در اپلیکیشن یادداشت‌ها باز کنید و سپس روی آن رمز بگذارید.

متن‌های خود در iMessage را پنهان کنید

اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی همچون تلگرام و Wickr از سیستم رمزگذاری قدرتمندی برای انتقال پیام استفاده می‌کنند. در مقایسه، iMessage نیز یک پیام شامل رمزگذاری end-to-end ارائه می‌کند، اما پیام‌ها قفل نمی‌شود. می‌توانید در این اپلیکیشن با استفاده از ویژگی invisible ink پیام‌های خود را بنویسید و آنها را پنهان کنید.

برای نمایش محتوای پیام باید روی پیام تپ کنید. پس از چند ثانیه متن دوباره پنهان می‌شود؛ پیام‌های پنهانی فقط با iMessage برای ساعت اپل، آی‌او‌اس و مک کار می‌کند.

مطالب مرتبط: چگونه پیام‌های موجود در آیفون را پاک کنیم؟

صفحه قفل دستگاه خود را محدود کنید

سیری و نوتیفیکیشن‌های گوشی ممکن است اسرار شما را خیلی ساده در صفحه قفل به نمایش بگذارند. برای جلوگیری از این اتفاق به مسیر Setting > Touch ID & Passcode بروید و سپس صفحه را به پایین بکشید تا بخش دسترسی‌ها را مشاهده کنید. تیک مربوط به هر آیتمی که نمی‌خواهید در صفحه قفل نمایش داده شود را بردارید.

شاید خیلی از این موارد در طول روز بارها استفاده شوند، پس اینکه آیا در صفحه قفل نمایش داده شوند یا خیر به نظر خودتان بستگی دارد.