Sleep قابلیتی در ویندوز است که در زمان عدم استفاده از سیستم می‌توان به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی از آن استفاده کرد. شما می‌توانید با انتخاب گزینه Sleep در منوی استارت سیستم خود را به حالت خواب ببرید؛ یا می‌توانید تنظیمات مربوط به Power Plan را ویرایش کنید تا رایانه شما پس از مدت زمان مشخصی به صورت خودکار به خواب برود. اما گاهی سیستم شما به واسطه وجود یک باگ یا ایراد اجبارا به خواب می‌رود. در چنین مواقعی شما می‌توانید به کمک ابزاری رایگان به نام کافئین، مانع از به خواب رفتن اجباری ویندوز 10 خود شوید.

جلوگیری از به خواب رفتن ویندوز ۱۰

برنامه کافئین را دریافت و اجرا کنید. این برنامه نیاز به نصب ندارد و اصطلاحا پرتابل است. همچنین این برنامه برای اجرا نیازی به سطح دسترسی مدیر ندارد. این برنامه یک آیکن قهوه‌ساز را به نوار وظیفه‌ی ویندوز شما (کنار ساعت) اضافه می‌کند تا نشان دهد در حال اجرا است.

نرم افزار کافئین

به صورت پیش‌فرض کافئين به صورت نامحدود اجرا شده و مانع از اعمال تنظیمات Sleep می‌شود؛ تنظیماتی که شما در بخش Power Plan اعمال کرده‌اید تا پس از گذشت زمانی مشخص از عدم فعالیت، سیستم به خواب برود. استفاده از این برنامه زمانی کارایی دارد که شما به هر دلیل نمی‌خواهید تنظیمات مربوطه را ویرایش کنید و با این حال مایلید مانع از به خواب رفتن سیستم خود در بازه‌ی زمانی خاصی شوید.

اگر شما نیاز داردی تا مانع از به خواب رفتن سیستم خود برای مدت زمان مشخصی شوید (به طور مثال یک یا دو ساعت) می‌توانید این مسئولیت را به کافئین بسپارید و تنظیم کنید که این برنامه تا چه مدت باید سیستم شما را بیدار و آماده به کار نگه دارد.

مطلب مرتبط: چگونه مانع Sleep شدن کامپیوتر و لپ‌تاپ شویم؟

بر روی آیکون قهوه‌ساز کلیک راست کنید و از منوی برنامه گزینه‌ی Awake را انتخاب نمایید. مدت زمانی را که مایلید سیستم شما بیدار بماند را انتخاب کنید. همچنین شما می‌توانید کافئین را موقتا و با انتخاب گزینه‌ی Inactive در منوی این برنامه، غیرفعال کنید.

تنظیمات نرم افزار کافئین

کافئین یک برنامه بسیار سبک است؛ این برنامه در مواقعی به کمک شما خواهد آمد که شما نرم‌افزار یا پردازشی در دست اجرا دارید که نیازمند زمانی طولانی برای کامل شدن است، و در عین حال توانایی جلوگیری از به خواب رفتن سیستم پیش از کامل شدن وظیفه خود را ندارد.

برای مثال اگر شما از برنامه مدیریت دانلود استفاده می‌کنید یا مرورگر شما در حال دریافت چیزی است، این برنامه از به خواب رفتن سیستم شما جلوگیری خواهد کرد. اما این قابلیت در تمامی برنامه‌ها گنجانده نشده و درست زمانی که این برنامه‌ها در حال اجرای یک پردازش طولانی‌مدت هستند سیستم شما به خواب خواهد رفت و زحمات شما را به باد خواهد داد! اینجاست که کافئین به کمک شما خواهد آمد.

مطلب مرتبط: روش‌هایی برای جلوگیری از روشن شدن خودکار کامپیوتر و لپ‌تاپ

احتمالا شما نیازی به اجرای مداوم این برنامه نخواهید داشت و تنها زمانی که از به خواب رفتن اتفاقی یا اشتباهی سیستم خود در میانه یک فعالیت مهم نگرانید آن را اجرا کنید. و همانطور که گفته شد در شرایطی که تمایلی به تغییر تنظیمات Power Plan به طور موقت نداشته باشید کافئین ابزاری کارامد برای کمک به شما است.

برای کاربران macOS نیز ابزاری با نام و کارایی مشابه در دسترس است که مانع از به خواب رفتن مک می‌شود.