زمانی که سیستم شما حتی نمی‌تواند ویندوز را بالا بیاورد، سخت است که بتوان منبع مشکل پیش آمده را شناسایی کرد. البته هیچ جای ناامیدی نیست؛ حتی اگر شرایط کامپیوتر شما نامساعد باشد، باز هم می‌توانید قبل از اینکه واقعاً کار از تعمیر گذشته باشد، راه‌های زیادی را برای رفع مشکل امتحان کنید. ویندوز ۱۰ شیوه‌های متعددی را برای رفع مشکل پروسه بوت نشدن ارائه کرده است که در این مطلب تکنیک‌های ساده برای بوت کردن ویندوز را به شما معرفی خواهیم کرد. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

حالت Safe Mode ویندوز را امتحان کنید

عجیب‌ترین راه برای حل  مشکلات بوت ویندوز 10، Safe Mode است. این یک راه جایگزین برای بوت کردن است که کامپیوتر شما را با حداقل کارایی نرم‌افزاری شروع می‌کند. پروسه تغییریافته بوت کردن می‌تواند مشکلات نرم‌افزاری و درایور را دور بزند. قسمت عجیب این است که بعضی اوقات راه‌اندازی کامپیوتر در Safe Mode می‌تواند مشکلات بوت را حل کند. برای من مشخص نیست که چه فرآیندهایی در Safe Mode اجرا می‌شوند، اما تجربه به من یاد داده است که این یک راه حل ساده و موثر است. اگر کامپیوتر شما بوت نمی‌شود، ممکن است مشکلاتی برای ورود به Safe Mode داشته باشید. در زیر دو راه ساده برای ورود به Safe Mode ارائه شده است.

مطالب مشابه: Safe Mode ویندوز ۱۰ و ویندوز ۷ چگونه فعال می‌شود؟ سیف مود چیست و چه کاربردی دارد؟

روش ۱: ورود به Safe Mode از طریق ویندوز ریکاوری

بیشتر کامپیوترهایی که بوت نمی‌شوند با مشکل «هنگ کردن» صفحه ویندوز مواجه می‌شوند. از اینجا، می‌توان کامپیوتر را با قطع کردن فرآیند بوت سه بار پشت سر هم که باعث می‌شود ویندوز ریکاوری به صورت اتوماتیک بالا بیاید، وارد Safe Mode شد. از گزینه‌ی Choose an option در پنجره ریکاوری، گزینه Troubleshoot را انتخاب کرده، سپس Advanced options و پس از آن Startup Settings را انتخاب نمایید. از قسمت Startup Settings می‌توانید کامپیوتر را در حالت Safe Mode چه با فعال بودن یا غیرفعال بودن اینترنت، بوت کنید. هردو حالت باید انجام شود.

روش ۲: Safe Mode با استفاده از یک درایو ریکاوری ویندوز ۱۰

اگر شما نمی‌توانید وارد Safe Mode شوید، نیاز است که یک درایو یواس‌بی ریکاوری ویندوز ۱۰ بسازید. درایو ریکاوری شامل محیط ریکاوری ویندوز ۱۰ می‌شود، که قبلا با فشار دادن کلید F8 در هنگام بوت قابل دسترسی بود. متأسفانه مایکروسافت تصمیم گرفت که این ویژگی را حذف کند. ساخت یک درایو ریکاوری نیازمند این است که شما یک کامپیوتر ویندوز ۱۰ دیگر و یک درایو USB با حداقل فضای ۵۱۲ مگابایت داشته باشید. اگر بخواهید یک سیستم پشتیبان بسازید (شما یک گزینه جهت پشتیبان‌گیری فایل‌های سیستم در درایو ریکاوری را مشاهده خواهید کرد)، به ۱۶ گیگابایت فضا نیاز خواهید داشت. از Conrol Panel، گزینه Create a recovery drive را انتخاب کنید. سپس دستورالعمل‌های ارائه شده را انجام دهید. پس از ساخت درایو ریکاوری، می‌توانید کامپیوتر خود را از آن بوت کنید. پس از فعال کردن درایو USB به عنوان bootable، درایو را به کامپیوتر متصل کرده و آن را ری‌استارت کنید (ممکن است به فشار دادن کلید reset یا نگه داشتن کلید power برای چند ثانیه نیاز باشد).

مطالب مشابه: چطور می‌توان چند CD بوت‌ابل را به صورت یک ایمیج بوت‌ابل روی فلش‌درایو USB ذخیره کرد؟

چک کردن باتری

اگر شما از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، اشکال در باتری ممکن است باعث مشکلاتی در زمینه‌ی بوت شود. بهتر است از یک کابل شارژر جایگزین استفاده کنید که ببینید آیا مشکل را رفع می‌کند یا نه. ابتدا از سالم بودن کابل با امتحان کردن بر روی یک لپ‌تاپ دیگر اطمینان حاصل کنید. سپس باتری را جدا کرده و دستگاه را به برق وصل کنید. جدا کردن باتری به شما کمک می‌کند که ببینید مشکل سخت‌افزاری است یا خیر؛ نکته اصلی این روش این است که مطمئن شوید در هر مرحله فقط یک عنصر را بررسی می‌کنید. اگر مشکلات برق در راه‌اندازی دخیل باشد، بسیار مهم است که بدانید آیا باتری، کابل شارژر یا مولفه دیگری نیاز به تعویض دارد یا خیر.

مطالب مشابه: توصیه‌های اپل و مایکروسافت برای افزایش عمر مفید باتری وسایل همراه

تمامی دستگاه‌های USB را جدا کنید

یک اشکال جدی در رابطه با بروزرسانی‌های ویندوز 10 این است که گاهی اوقات کامپیوتر شما به علت تداخل با یک دستگاه USB بوت نمی‌شود. شما می‌توانید این مشکل را با جدا کردن تمامی دستگاه‌های USB (و هرگونه لوازم جانبی غیرضروری) حل کرده و کامپیوتر را ری‌استارت کنید. اگر کامپیوتر شما همچنان در همان صفحه بارگذاری گیر کرد، جدا کردن تمامی دستگاه‌های USB به صورت خودکار مشکل را رفع می‌کند.

بوت سریع (Fast Boot) را غیرفعال کنید

تنظیماتی در BIOS یا UEFI به نام بوت سریع وجود دارد که به ویندوز ۸ و سیستم عامل‌های بعد از آن اجازه می‌دهد که با پیش بارگیری درایورها، به سرعت بوت شود. متأسفانه بروزرسانی‌های ویندوز می‌تواند باعث ناسازگاری بوت سریع شود. خوشبختانه بوت سریع را می‌توان از طریق بایوس، فعال یا غیرفعال نمود. ورود به صفحه بایوس/UEFI در بین کامپیوترها متفاوت است. برای بیشتر افراد، فشار دادن کلید Delete در زمان بوت شدن، شما را وارد محیط POST می‌کند. دو کلید معمول دیگر که امکان دارد شما را به آن محیط وارد کند، F2 و Escape می‌باشند. بعد از وارد شدن به BIOS یا UEFI، معمولاً تنظیمات بوت سریع زیرمجموعه تنظیمات پیشرفته (Advanced) می‌باشد؛ در غیر اینصورت ممکن است هرجایی باشد.

اگر شما گزینه‌ی بوت سریع را مشاهده نمی‌کنید، کامپیوتر شما قبل از سال 2013، یعنی زمانی که تنظیمات بوت سریع را شامل نمی‌شد، ساخته شده است.

اسکن بدافزار را امتحان کنید

علت عمده بوت نشدن کامپیوتر بدافزار است. روش معمول برخورد با بدافزاری که باعث اشکال در بوت شدن می‌شود، استفاده از برنامه ضد بدافزار است که می‌توان از طریق درایو USB یا DVD آن را بوت کرد. برخی از شرکت‌ها این نرم‌افزار را مانند BitDefender's rescue CD رایگان در اختیار عموم قرار داده‌اند. یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزار از نظر من AVG Rescue CD است (برخلاف اسمش، می‌توان آن را بر روی درایو USB نصب کرد). پس از نصب ایمیج CD بر روی فلش و اتصال آن به کامپیوتر، می‌توانید کامپیوتر آلوده را بوت کنید. اگر شما بوت کامپیوتر را روی درایو rescue تنظیم کرده باشید، در محیط AVG rescue شروع خواهد شد. حال می‌توانید اسکن بدافزار را شروع کنید.

دانلود ابزار AVG Rescue CD (رایگان)

به رابط Command Prompt بوت کنید

زمانی که کامپیوتر شما به درستی بوت نمی‌شود، تقریباً نمی‌توانید کاری انجام دهید. با این حال امکان دارد که بتوانید مستقیماً به Command Prompt بوت کرده تا محدوده توانایی‌های سیستم را افزایش دهید. با استفاده از این رابط، می‌توانید روش‌های عیب‌زدایی بیشتری را اجرا کرده و امکان دارد که حتی مشکل شما حل شود. شما به ویندوز ۱۰ بر روی یک دیسک یا فلش قابل بوت نیاز دارید تا بتوانید این روش را انجام دهید؛ برای اینکار باید از کامپیوتر دیگری استفاده نمایید. برای بوت کردن به Command Prompt، سیستم خود را روشن کنید. زمانی که سیستم شروع به کار کرد، به جزئیات نوشته شده دقت کنید تا ببینید با فشار دادن کدام کلیدها می‌توانید وارد بایوس شوید. معمولاً این اطلاعات در کنار لوگوی شرکت سازنده نوشته شده‌اند. به تب Boot رفته و فلش یا DVD درایو (بستگی به این دارد که شما ویندوز ۱۰ را بر روی کدامیک کپی کرده باشید) بروید و آن را به عنوان اولین دستگاه قابل بوت انتخاب کنید. همانطور که قبلاً اشاره شد ممکن است ورود به این محیط در هر کامپیوتر متفاوت باشد؛ بنابراین به دستورالعمل‌هایی که بر روی صفحه نمایش مشاهده می‌کنید، دقت کنید. سپس دیسک یا درایو حاوی ویندوز ۱۰ را به سیستم خود متصل کرده، تنظیمات را ذخیره کرده و کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید.

زمانی که سیستم دوباره روشن شد، از کلید خواسته شده برای بوت کردن از روی دیسک یا درایو استفاده کنید. زبان و تنظیمات ورودی را وارد کنید، سپس Repair your computer را در صفحه بعد انتخاب کنید. پس از انتخاب Troubleshoot > Advanced Options > Command Prompt، پنجره‌ای جهت ورود دستورات باز می‌شود.

استفاده از System Restore یا Startup Repair

اگر از دیسک یا درایو ویندوز ۱۰ جهت بوت کردن استفاده می‌کنید، امتحان کردن ابزاری که بعنوان قسمتی از این پروسه است، ضرری ندارد. زمانی که با توجه به توضیحات بالا از طریق درایو بوت کردید، شما به تنظیماتی که می‌تواند کامپیوترتان را به زمان‌های گذشته ببرد دسترسی خواهید داشت. در صفحه‌ی Advanced Options به دنبال گزینه‌های System Restore و Startup Repair بگردید. System Restore ابزاری‌ست که به شما اجازه می‌دهد به یک Restore Point (زمانی که کامپیوتر شما به درستی کار می‌کرد)، برگردید. این روش مشکلاتی را که از تغییراتی که شما ایجاد کرده‌اید و در هنگام بوت شدن ایجاد می‌شود را بهتر از مشکلات سخت‌افزاری حل می‌کند.

Startup Repair یک روش عمومی عیب‌یایی برای مشکلاتی است که از بالا آمدن ویندوز جلوگیری می‌کند. اگر شما به دنبال ریشه مشکلات بوت شدن هستید، شاید با اجرای این ابزار راه حلی برای مشکل خود پیدا کنید.

مطلب مرتبط: چطور از بازگردانی سیستم در ویندوزهای ۷، ۸ و ۱۰ استفاده کنیم؟

اختصاص حروف به درایوها

برای کاربرانی که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند -سیستمی که بیش از یک درایو داشته باشد- توجه داشته باشند که اگر اسم درایو سیستم‌عامل (OS) سهواً حذف شود، ممکن است مشکلات بوت شدن پیش بیاید. با این حال شما می‌توانید این مشکل را با کمترین دردسر توسط رابط command prompt بوت کنید. با توجه به توضیحات بالا وارد پنجره command prompt شده، سپس دستور پایین را برای اجرای پارتیشن‌بندی وارد کنید.

diskpart

زمانی که انجام شد، list volume را جهت نمایش جزئیات دیسک‌ها و درایوهایی که در حال حاضر به سیستم شما متصل هستند، وارد کنید.

از اینجا می‌توانید از دستورات select و assign letter برای اختصاص دادن حرف مناسب به درایوهایی که بدون نام هستند، استفاده کنید. برای مثال اگر در عکس بالا بخواهیم که حرف E را به درایو Audio CD اختصاص دهیم، برای اینکار ابتدا باید دستور "select volume 0" و سپس دستور assign letter=E"" را اجرا کنیم.

مدنظر داشته باشید زمانی که می‌خواهید تغییراتی در command prompt ایجاد کنید، با نهایت دقت اینکار را انجام شود؛ اشتباه در اینجا ممکن است به سرعت باعث مشکلات بیشتری در کامپیوتر شما شود.

از Bootloader ویندوز ۱۰ صرف‌نظر کنید

اگر شما در هنگام نصب یک ویندوز ۱۰ جدید به مشکلاتی برخورد کردید، ممکن است با ورژن جدیدی از ابزار Bootloader روبرو شوید. گاهی اوقات این موضوع می‌تواند با تلاش برای دست‌یابی به محیط نصب سیستم‌عامل که در درایو دیگری وجود دارد، اختلال ایجاد کند. خوشبختانه راه نسبتاً ساده‌ای برای حل این مشکل وجود دارد. وارد محیط command prompt شده و دستور زیر را اجرا کنید:

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy

کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید، خواهید دید که محیط ویندوز ۱۰ با رابط پیش‌فرض bootloader جایگزین شده‌است. حال شما مشکلی برای ورود به محیط Safe Mode ویندوز ۱۰ و یا دسترسی به محیط نصب سیستم‌عامل نخواهید داشت.

ابزارهای شخص ثالث را امتحان کنید

اینکه دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد مشکلات بوت شدن می‌شود، چالش‌برانگیزترین قسمت حل مشکل است. زمانی که حتی سیستم شما بوت نمی‌شود، خیلی سخت است که بتوان مشکل را شناسایی کرد. با این وجود ابزار شخص ثالثی به نام Boot Repair Disk در این زمینه تقریباً موفق بوده‌است. Boot Repair Disk یک rescue disk متن باز است که شما می‌توانید برای پیدا کردن و حل مشکلات بوت شدن کامپیوترتان از آن استفاده کنید. کار با این ابزار بسیار ساده است؛ فقط لازم است که ورژن‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی که از آن استفاده می‎کنید را انتخاب کنید. بررسی و حل مشکلات به صورت خودکار انجام می‌شود؛ با این وجود تنظیماتی برای کنترل بیشتر وجود دارد. البته تضمینی برای حل مشکل شما وجود ندارد؛ اما ممکن است مشکلات ریزی که به چشم شما نمی‌آید را درست کند.

بازگرداندن به تنظیمات کارخانه

در اینجا به سخت‌ترین و در عین حال مخرب‌ترین روش حل مشکل رسیدیم. گذشته از بازیابی تنظیمات کارخانه، سخت‌ترین تنظیمات شامل بازگرداندن و تازه سازی ویندوزتان است. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگر تمام گزینه‌های پیش رویتان را امتحان کرده باشید و نتیجه مثبت نگرفته‌اید باید به سراغ این گزینه بروید. به تنظیمات کارخانه برگردید. برخی از اپلیکیشن‌ها و اطلاعات را از دست خواهید داد، اما می‌توانید برخی از فایل‌هایتان را نگه‌دارید. بازیابی تنظیمات کارخانه ویندوز ۱۰ (که مایکروسافت از reset برای اشاره به این موضوع استفاده می‌کند) شرایط پیش‌فرض ویندوز را به کامپیوتر شما برمی‌گرداند.

اصلاح به وسیله بروزرسانی

اصلاح نصب بسیار شبیه به بازیابی تنظیمات کارخانه است؛ با این تفاوت که به صورت کامل اطلاعات را پاک کرده و مجدداً نصب می‌کند. متأسفانه این روش نیاز به دانلود کامل ویندوز دارد و شما به کامپیوتری سالم که ویندوز بر روی آن نصب است و اتصال به اینترنت نیاز دارید. این روش به یک کامپیوتر سالم، درایو DVD یا USB، و اتصال به اینترنت نیاز دارد. کم و بیش به دانلود ویندوز و Bootable کردن آن توسط USB/DVD Download Tool نیاز دارید. این روش تقریباً پیچیده است و من امیدوارم با استفاده از روش‌های قبلی مشکل شما حل شود.