اکسل یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای مجموعه آفیس است که در کارهای اداری عصای دست کارمندان به حساب می‌آید؛ اگر شما از اکسل برای برقراری زمانبندی یا صفحه‌های زمان استفاده می‌کنید، ممکن است به یافتن تاریخ یک روز مشخص از ماه نیاز پیدا کرده باشید. برای مثال دومین دوشنبه ماه چه روزی می‌شود؟ اگر شما نیازمند یافتن چنین اطلاعاتی باشید اما نمی‌خواهید که از تقویم استفاده کنید، می‌توانید از یک فرمول ساده استفاده کنید. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

متغیرها

ما با روزهای هفته و ماه‌های سال سروکار داریم؛ بنابراین مقادیر موجود در فرمول محدوده مشخصی دارند. برای فرمولی که می‌خواهیم به شما ارائه کنیم، متغیرها به شرح ذیل می‌باشند:

Year: سالی است که شما به دنبال تاریخ ماه آن هستید.

Month: ماهی است که شما به دنبال تاریخ آن هستید.

Day of week: روزی از هفته است که شما می‌خواهید تاریخ آن را پیدا کنید.

Occurrence: رخداد یک روز به عنوان مثال اولین دوشنبه یا دومین جمعه یا سومین چهارشنبه

این متغیرها با اسم‌هایشان استفاده نخواهند شد، بلکه از آدرس سلول استفاده می‌کنیم. هرچند در صورتی که فرمول به طور صحیح قالب‌بندی شود، به راحتی می‌توان بر اساس نیازهای شخصی، فرمول را شخصی‌سازی کرد. متغیرهای بالا به عنوان سرتیتر ستون‌ها بکار می‌روند. بنابراین شما بهتر متوجه می‌شوید که چه اتفاقی می‌افتد و می‌توانید فرمول را ویرایش کنید.

مطلب مرتبط: چگونه از عملگر IF در اکسل استفاده کنیم؟

فرمول

فرمول عمومی به صورت زیر می‌باشد، با این حال نیاز است که آن را با مثال ارائه شده ویرایش کنید که بتواند تاریخ را به شما بدهد. فرمول زیر را در یک سلول خالی کپی کرده و از مثال برای ویرایش آن استفاده کنید.

     =  ((DATE(A8,B8,1+7*D8) - WEEKDAY(DATE(A8,B8,8-C8

مثال

ماه‌ها از 1 تا 12 شماره‌گذاری و با ژانویه شروع می‌شوند. روزهای هفته از 1 تا 7 شماره‌گذاری و با یکشنبه شروع می‌شوند، به این ترتیب که یکشنبه برابر 1، دوشنبه برابر 2، سه شنبه برابر 3 و ...

در فرمول بالا، مقادیری که با توجه به نیاز شما باید تغییر کنند، برابرند با:

A8, B8, D8, C8

A8 = Year, B8 = Month, C8 = Day of week, and D8 = Occurrence

مطلب مرتبط: چگونه در اکسل فرمول نویسی کنیم؟

ویرایش مقادیر تنها قسمتی ا‌ست که بدقلق است اما زمانی که به روش آن پی بردید، استفاده از این فرمول بسیار ساده خواهد بود. اگر نگران این هستید که مقادیر را به صورت صحیح ویرایش کردید یا نه، با استفاده از تقویم چند مثال را انجام دهید و بررسی کنید که نتیجه درست بدست آمده است یا نه. تنها قسمتی که می‌تواند کمی گیج کننده باشد بین روزهای هفته (Day of the week) و رخداد آن روز (Occurrence) است. این را به خاطر داشته باشید که مقدار روزهای هفته می‌تواند حداکثر مقدار ۷ (تعداد روز هفته) را داشته باشد در حالی که حداکثر مقدار رخداد نمی‌تواند از ۵ (هر ماه کمتر از ۵ هفته و بیشتر از ۴ هفته است) بیشتر باشد.