مایکروسافت نسخه‌ی N از ویندوز ۱۰ را در اروپا و نسخه‌ی KN را در کره منتشر کرد. این نسخه‌ها همانند نسخه‌های معمولی ویندوز ۱۰ هستند با این‌تفاوت که Windows Media Player و سایر ویژگی‌های چندرسانه‌ای را ندارند. در ادامه‌ی مطلب مارا همراهی کنید تا با سیر ویژگی‌های ویندوز N و ویندوز KN آشنا شوید.

معرفی نسخه‌های N و KN ویندوز ۱۰

نسخه‌ی N از ویندوز در اروپا موجود است و چند ویژگی چندرسانه‌ای را ندارد. در ویندوز ۷ شما Windows Media Player و Windows Media Center را نخواهید دید. در ویندوز ۱۰، Windows Media Player، Groove Music، Movies & TV ، Voice Recorder و یا Skype را مشاهده نخواهید کرد.

نسخه‌های KN ویندوز در کره موجود است. این نسخه Windows Media Player و ویژگی‌های چندرسانه‌ای مربوط را همانند نسخه‌ی N را ندارند. زمانی‌که نسخه‌ی KN ویندوز ایجاد شد، آن‌ها حتی Windows Messenger را حذف کرده بودند.

حتی اگر در این مناطق زندگی می‌کنید، مجبور نیستید نسخه‌ی N یا KN ویندوز را بخرید. نسخه‌های استاندارد ویندوز برای خرید موجود هست.

فقط، یک نسخه‌ی N از ویندوز وجود ندارد و نسخه‌های متفاوتی از این ویندوز وجود دارد. به عنوان مثال، اگر بخواهید ویندوز ۱۰ را بخرید، می‌توانید Windows 10 Home N یا Windows 10 Professional N را دریافت کنید. این‌ها با نسخه‌های اصلی ویندوز و حرفه‌ای ویندوز، با همان ویژگی‌ها به جز مواردی که از ویژگی‌های چند رسانه‌ای ذکر شد، یکسان هستند.

این نسخه‌های ویندوز، به دلایل قانونی، به وجود آمدند. در سال ۲۰۰۴، کمیسیون اروپا فهمید که مایکروسافت قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا را نقض کرد و از انحصار آن در بازار، برای آسیب‌رساندن به رقابت برنامه‌های ویدئویی و صوتی استفاده کرد. اتحادیه اروپا مایکروسافت را ۵۰۰ میلیون یورو جریمه کرد و مایکروسافت را مجبور به ساخت نسخه‌ی ویندوز بدون Windows Media Player کرد. تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کامپیوترهای شخصی، می‌توانند این نسخه از ویندوز را تهیه کرده و برنامه‌های چندرسانه‌ای مورد نظر خود را بدون این‌که ویندوز مدیا‌پلیر را داشته باشند، نصب کنند. این نسخه تنها نسخه‌ی ویندوز ارائه شده در اتحادیه اروپا نیست. این فقط یکی از نسخه‌هاست که باید در دسترس باشد. به همین دلیل است که نسخه‌ی N فقط در اروپا موجود است.

مطلب مرتبط: تفاوت نسخه‌های مختلف ویندوز ۱۰ چیست؟ کدام نسخه را نصب کنیم؟

به همین ترتیب، در سال ۲۰۰۵، کمیسیون تجارت عادلانه‌ی کره، فهمید که مایکروسافت موضع انحصار خود را برای مقابله با برنامه‌های چندرسانه‌ای و پیام رسانی، مورد سوء استفاده قرار داده است. به همین علت، مایکروسافت ۳۲ میلیون دلار جریمه شد و مایکروسافت نسخه‌ی ویندوز را بدون Windows Media Player و MSN Messenger عرضه کرد. از همین رو نسخه‌های KN ویندوز نیز در کره موجود است.

متاسفانه حذف مدیا پلیر منجر‌ به عدم کارکرد صحیح بعضی از برنامه‌های چندرسانه‌ای نیز می‌شود. بسیاری از برنامه‌ها، از مایکروسافت آفیس گرفته تا برخی از بازی‌های رایانه‌ای، روی ویژگی‌های پخش ویدئوی ویندوز ساخته شده‌اند. بنابراین ممکن است این برنامه‌ها به‌درستی کار نکنند. در ویندوز ۱۰، Cortana، Windows Hello و نشان‌دهنده‌ی PDF در Edge کار نخواهند کرد.

نسخه‌های N وKN ویندوز، اجازه‌ی استفاده از این ویژگی‌های پخش رسانه را نمی‌دهند. اگر می‌خواهید این‌چنین ویژگی‌های چند‌رسانه ای غیر‌فعال را در نسخه‌ی N یا KN ویندوز فعال کنید، Media Feature Pack را از مایکروسافت را دانلود کنید. لینک‌های مختلف دانلود این بسته برای ویندوزهای مختلف موجود است. لینک ویندوز مورد نظر خود را انتخاب کنید. این پکیج تمام ویژگی‌های غیرفعال را فعال خواهد کرد.

آیا باید این نسخه‌ها را خرید؟

بیایید صادق باشیم! این نسخه‌های ویندوز برای امور متداول مناسب نیستند. در تئوری، آن‌ها برای افزایش انتخاب مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کامپیوتر ایجاد شده‌اند. کاربران می‌توانند از Windows Media Player اجتناب کنند و برنامه‌های مورد نظر خودشان را نصب کنند. تولیدکنندگان کامپیوتر نیز می‌توانند نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای که ترجیح می‌دهند را انتخاب کنند و شرکت‌های چندرسانه‌ای بدون این‌که مایکروسافت را رقیب خود ببیند به فعالیت خود بپردازند.

مطلب مرتبط:‌ آموزش اتصال سریع به وسایل بلوتوثی در ویندوز ۱۰

اما واقعیت این است که این نسخه‌های ویندوز محبوب نیستند. مایکروسافت ویژگی‌های جدیدی به ویندوز ۱۰ اضافه می‌کند که به‌درستی در این نسخه‌های ویندوز کار نمی‌کنند؛ مگر اینکه شما ویژگی‌های چندرسانه‌ای که از این نسخه‌ها برداشته شده است را دوباره نصب کنید.

اگر حق انتخاب داشتید، پیشنهاد می‌کنیم از این نسخه‌های ویندوز استفاده نکنید. البته، اگر نسخه‌ی N یا KN داشته باشید، این یک مشکل بزرگ نیست و می‌توانید free Media Feature Pack را دانلود کنید.