شما می‌توانید فضای مصرف شده توسط پوشه‌های موجود در درایوهای خود را در ویندوز ۱۰ مشاهده کنید. یک ابزار برای این کار در ویندوز موجود است که می‌تواند مواردی که بیشترین فضای سیستم را در اختیار گرفته‌اند پیدا کنید. برای برخی از پوشه‌ها، همانند پوشه فایل‌های موقت، یک دکمه پاک کردن سریع وجود دارد که فایل‌های موجود در آن را حذف می‌کند. برای دیگر فایل‌ها نظیر فایل Hibernation، باید از طریق فایل اکسپلورر ویندوز اقدام به حذف آنها کنید. با ما همراه باشید.

اگر در تلاش برای پاک کردن فایل‌های بزرگ و ناخواسته هستید، ممکن است متوجه شده باشید که ویندوز ۱۰ دارای یک فایل Hibernation بزرگ است. شما نمی‌توانید بصورت مستقیم به آن دسترسی پیدا کنید و این یعنی نمی‌توانید چنین فایلی را بصورت مستقیم از طریق فایل اکسپلورر پاک کنید.

آموزش حذف فایل Hibernation از ویندوز ۱۰

در نسخه‌های قبلی ویندوز، می‌توانید درایو C را باز کنید و به فایل‌های hibernation که با نام hiberfil.sys مشخص هستند دسترسی پیدا کنید. در ویندوز ۱۰، این فایل‌ها بصورت پنهان قرار دارند و شما تنها درصورتی که با حساب کاربری ادمین وارد ویندوز شوید، می‌توانید آن را پیدا کنید.

صرف نظر از آن، می‌توانید این فایل‌ها را به همان روشی که در نسخه‌های قبلی ویندوز وجود دارد پاک کنید.

مطالب مرتبط: آموزش ابزار Free Up Space برای آزادسازی فضای هارد در ویندوز ۱۰

باید بدانید، اگر جزو کسانی هستید که اغلب اوقات کامپیوتر خودتان را در حالت Hibernatin قرا می‌دهید، نمی‌توانید این فایل‌ها را پاک کنید؛ زیرا برای بازگردانی سیستم به آن نیاز خواهید داشت. اگر از حالت خواب استفاده نمی‌کنید و درعوض ترجیح می‌دهید در پایان کار خود با سیستم آن را خاموش کنید، می‌توانید این فایل‌ها را بدون اینکه به سیستم آسیبی برسد پاک کنید. فراموش نکنید که برای پاک کردن این چنین فایل‌ها به دسترسی ادمین نیاز خواهید داشت.

پنجره دستورات را با دسترسی ادمین باز کنید و کد زیر را در آن وارد کنید و سپس دکمه اینتر را بزنید.

powercfg -h off

سیستم خود را برای اندازه‌گیری صحیح و از بین رفتن فایل‌های Hibernation ری‌استارت کنید. می‌توانید برای اطمینان از کاهش یافتن حجم فایل‌های hibernation، تب Storage را که در تنظیمات سیستم قرار دارد، بررسی کنید. این گزینه در بخش System & reserved قرار دارد.

دستور بالا فایل hibernation را حذف می‌کند، اما حالت خواب همچنان فعال است. این کار تنها راه خلاص شدن از دست اینگونه فایل‌ها است. فایل hiberfil.sys هنگامی که شما سیستم خود را خاموش می‌کنید با کاهش حجم مواجه نمی‌شود. بلکه این حجم را حفظ می‌کند و حتی ممکن است بیشتر از قبل نیز شود.

مطالب مرتبط: چگونه فایل‌های پنهان در ویندوز ۱۰ را ببینیم؟

لازم به ذکر است، این فایل حتی اگر شما سیستم خود را در حالت خواب قرار ندهید وجود خواهد داشت. اگر دوباره تصمیم به فعال کردن حالت hibernation گرفتید، کافی است پنجره دستورات را باز کنید و کد زیر را در آن وارد کنید.

powercfg -h on