بعنوان یک کاربر مک باید با ساده‌ترین روش‌ها برای کار با این سیستم‌عامل آشنا باشید؛ پیش‌نمایش و نصب فونت‌های دانلود شده یکی از همین کارها است که شما باید بتوانید به سادگی آن را انجام دهید. کافی است روی فایل فونت سازگار با مکینتاش دو بار کلیک کنید تا در حالت پیش‌نمایش قرار بگیرد. سپس اگر آن را پسند کردید، روی گزینه install کلیک کنید تا فونت نصب شود. اما این همه چیزی که باید بدانید نیست، با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نکات بیشتری درباره فونت‌ها در مکینتاش بررسی کنیم.

ساخت کتابخانه یا مجموعه برای فونت‌ها

اگر تعداد زیادی فونت را دانلود و جمع‌اوری کرده‌اید، ایده‌ی جالب این است که برای دسته‌بندی آنها کتابخانه یا مجموعه ایجاد کنید. همانطور که از طریق نوار کناری Font Book مشاهده می‌کنید، تعداد محدودی کتابخانه پیش‌فرض همچون All Font، Computer و User در این نوار وجود دارد. برای ساخت یک کتاخانه جدید، ابتدا روی گزینه File و سپس New Library کلیک کنید. زمانی که کتابخانه ایجاد شود، می‌توانید فونت‌های دلخواهتان را به صفحه این کتابخانه بکشید تا به آن اضافه شوند.

برای دسته‌بندی فونت‌های بیشتر، می‌توانید از مجموعه فونت‌ها استفاده کنید. برای این کار روی File و سپس New Collection کلیک کنید تا تنظیمات را انجام دهید و فونت‌ها را از کتابخانه‌های دیگر به اینجا انتقال دهید. می‌توانید مجموعه‌ها را برای کارهای مورد علاقه خود با براساس کار و حرفه‌ای که می‌خواهید ایجاد کنید. مجموعه‌های پیش‌فرض عبارت هستند از: Fun، Modern، Traditional و...

مطالب مرتبط: چگونه می‌توان پیش‌نمایش همه فونت‌های موجود در کامپیوتر را مشاهده کرد؟

برخلاف کتابخانه‌ها، مجموعه‌ها گروهی از فونت‌ها نیستند؛ درعوض، آنها گروهی از اشاره‌گر به فونت‌ها هستند. درحالیکه فونت‌ها در یک کتابخانه در یکی از پوشه‌های موجود در Finder قراردارند، فونت‌های موجود در یک مجموعه در جای خود قرار دارند. به عبارت دیگر، مجموعه‌ها فقط فونت‌هایی که از قبل در یک کتابخانه قرار دارند را ارجاع می‌دهند. از همین طریق شما می‌توانید یک فونت‌ را بدون ایجاد تکرار در مجموعه‌های مختلف قرار دهید.

ساخت مجموعه هوشمند

اگر می‌خواهید فونت‌های OpenType را در همه کتابخانه‌های فونت جدا کنید، نیاز به ساخت مجموعه‌های هوشمند دارید. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد، موارد را براساس فیلتر‌های خاصی همانند فیلترهای مجموعه هوشمند در سایر برنامه‌های مک مانند مخاطبین و تصاویر دسته‌بندی کنید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، معیار ما OpenType است.

شما همچنین می‌توانید فونت‌ها را با استفاده از معیارهای بیشتری فیلتر کنید. برای ایجاد یک مجموعه هوشمند، ابتدا روی File و سپس New Smart Collection کلیک کنید. همانند مجموعه‌های قبلی شما نمی‌توانید فایل اصلی فونت را در محموعه هوشمند نیز قرار دهید و تنها می‌توانید از این طریق به فایل اصلی ارجاع پیدا کنید.

سفارشی‌سازی فونت‌ها

Font Book به شما گزینه‌های مختلفی برای تغیر ظاهر فونت‌ها ارائه می‌کند. این موارد را می‌توانید در منو مربوط، زمانی که روی پیش‌نمایش هر یک از فونت‌ها کلیک راست می‌کنید، پیدا کنید. می‌توانید ویژگی‌هایی همانند Bold، Outline، Underline و... را در این منو مشاهده کنید. اگر روی گزینه‌های Show font و Show color کلیک کنید، چندین پنل بیشتر برای اعمال تغییرات خواهید داشت.

از این پنل‌ها می‌توانید سبک حروف، اندازه کاراکترها، رنگ فونت و... را تغییر دهید. این کارها می‌تواند به خواندن متن کمک بیشتری کند. اگر قادر به مشاهده پیش‌نمایش فونت‌ها پس از جابجایی در بین برنامه‌ها نیستید، باید به سراغ تنظیمات برنامه رفته و از آنجا گزینه Show Preview که بصورت پنهان است را فعال کنید. با این کار، بخش پیش‌نمایش درست در پایین نوار ابزار ظاهر می‌شود.

غیرفعال یا پاک کردن فونت‌ها

Font Book گزینه‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید نیازهای خود را با آنها رفع کنید. اولین گزینه‌های که ما پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده کنید، قابلیت غیرفعال کردن فونت‌ها است. با این گزینه می‌توانید فونت‌ها را از حالت عملیاتی خارج کرده و از پنل فونت پنهان کنید؛ توجه داشته باشید، این کار باعث حذف فونت‌ها از مک نمی‌شود و تنها آنها را از دید پنهان می‌کند و سما می‌توانید برای استفاده در آینده آنها را حفظ کنید.

برای غیرفعال کردن یک فونت در برنامه Font Book به سراغ گزینه Edit برید و روی گزینه Disable کلیک کنید. هنگامی که کادر تأیید باز شد، روی غیرفعال کردن کلیک کنید، سپس در کنار فونت مربوطه گزینه off را مشاهده خواهید کرد. برای فعال کردن فونت نیز، باید همین مراحل را طی کنید و این بار گزینه Enable را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید یک فونت یا یک گروه از فونت‌ها را حذف کنید، باید روی آن فونت کلیک کنید و آن را از کتابخانه پاک کنید. می‌توانید این کار را با انتخاب فونت و استفاده از کلید Delete در صفحه کلید انجام دهید. توجه داشته باشید که اگر یک فونت را از مجموعه حذف کنید، همچنان فایل اصلی فونت باقی خواهد ماند؛ پس اگر قصد پاک کردن یک فونت را دارید از طریق کتابخانه برای حذف آن اقدام کنید. همچنین می‌توانید یک مجموعه را نیز با فشار دادن کلید Delete پاک کنید.

مطالب مرتبط: معرفی ۹ موضوع ضروری که در مورد مک‌بوک خود باید بدانید

پاک کردن فونت‌های تکراری

اگر یک فونت را انتخاب کنید که دارای فایل‌های تکراری در مک باشد، یک علامت هشدار در بخش پیش‌نمایش ظاهر می‌شود. البته توجه داشته باشید که اگر فایل‌های تکراری از فونت انتخابی غیرفعال شده باشند، این هشدار ظاهر نمی‌شود. برای حل این مشکل دو گزینه پیش روی شما است؛ می‌توانید این مشکل را بصورت اتوماتیک یا دستی حل کنید. اگر گزینه اتوماتیک را انتخاب کنید، برنامه نسخه‌های تکراری را غیرفعال می‌کند. اگر می‌خواهید فایل‌های تکراری بصورت اتوماتیک به جای غیرفعال شدن به Trash منتقل شوند، باید به سراغ پنل Preferences رفته و این گزینه را تغییر دهید.

اگر از گزینه Manual استفاده کنید، برنامه اجازه می‌دهد که پیش‌نمایش فایل‌های تکراری را مشاهده کنید. توجه داشته باشید اگر فونت‌ها در تمام جزئیات مشابه بودند اقدام به پاک کردن نسخه‌های تکراری کنید.

پیدا کردن فونت‌های نامعتبر

فونت‌های نامعتبر می‌توانند سبب رفتار نامنظم مکینتاش و حتی خراب شدن برنامه فونت‌ها شوند. برای رفع این مسائل می‌توانید فونت خراب را پاک کنید و یک نسخه‌ی جدید از آن را نصب کنید. اگر متوجه شدید که یک فونت درست اجرا نمی‌شود، می‌توانید فونت را از Font Book انتخاب و تست کنید. برای این کار، روی گزینه Validate Font که در منو context یا منو File موجود است، کلیک کنید. بعد از این کار از طریق علامت سبزی که در کنار فونت ظاهر می‌شود، می‌توانید به اعتبار داشتن آن پی ببرید. توجه داشته باشید که علامت × قرمز رنگ به معنای عدم اعتبار فونت است و باید آن را حذف کنید.

جالب است بدانید، شما می‌توانید اعتبار چندین فونت را بصورت همزمان بررسی کنید و نیازی نیست زمان زیادی را برای بررسی تک تک فونت‌ها سپری کنید.

مطلب مرتبط: پردازش Sandboxd در مکینتاش چیست و چگونه از ویروسی شدن سیستم جلوگیری می‌کند؟

کپی کردن فونت‌ها برای سایر مک‌ها

شما می‌توانید فونت‌ها، کتابخانه‌ها و مجموعه‌ها را بین چندین مک جابجا کنید؛ برای این کار ابتدا باید این موارد را در یک پوشه استخراج کنید. برای این کار باید فونت‌هایی را که می‌خواهید در بین مک جابجا شوند را در Font Book انتخاب کنید و سپس از طریق منو File گزینه Export Fonts را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر یک مجموعه را برای جابجایی انتخاب می‌کنید، در بخش File با گزینه Export Collection مواجه خواهید شد.

هنگامی که پوشه ایجاد شده را به مک دیگری انتقال دادید، کتابخانه، فونت یا مجموعه فونت‌های خود را وارد کنید و از بخش File گزینه Add را انتخاب کنید تا فونت‌ها در سیستم نصب شوند.